Destia rakentaa tuulivoimainfraa OX2:lle Pieksämäellä

Sopimuksen mukaan Destia suunnittelee ja rakentaa tuulipuiston tiet, nostokentät ja tuulivoimaloiden perustukset. Destia rakentaa myös tuulipuiston sähkö- ja tietoliikenneverkon. Destia käyttää uusimpia digitaalisia projektityökaluja, kuten koneälypohjaisia datapalveluita, varmistaakseen projektin nopean ja täsmällisen valmistumisen.
“Sopimus OX2:n kanssa Niinimäen tuulipuiston infrarakentamisesta on strategisesti merkittävä Destialle, sillä haemme kasvua uusiutuvan energian infrarakentamisesta. Voimme hyödyntää siinä vankkaa infrarakentamisen ja sähköverkkojen osaamistamme. Ilmasto- ja energiakriisin kanssa painivassa maailmassa vastuullinen, uusiutuvan sähkön tuotanto on tärkeässä roolissa”, sanoo Mikko Niinimaa, Tuulivoimarakentaminen-yksikön johtaja, Destia.
“Ensimmäisen suuren tuulipuiston toteuttaminen itäiseen Suomeen on meille kunnia-asia. Tuulivoimainvestoinneilla on positiivinen vaikutus Savon aluetalouteen, ja ne hajauttavat maantieteellisesti hyvällä tavalla tuulisähkön tuotantoa Suomessa. Valitsimme Destian Niinimäen tuulivoimahankkeen infrarakentajaksi, sillä heillä on vahvaa osaamista suurista infraprojekteista ja sähköverkoista sekä digitaaliset projektityökalut, joiden avulla pystymme helposti seuraamaan projektin etenemistä”, sanoo OX2:n Suomen maajohtaja Teemu Loikkanen.
Destia
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Suunnittelemme, rakennamme ja kunnossapidämme yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätöntä infrastruktuuria, kuten sähköverkkoja, siltoja, teitä ja ratoja. Kehitämme kaupunkeja, telematiikka- ja valaistusratkaisuja ja tarjoamme monipuolisia palveluja liikenteen ja infraomaisuuden hallintaan. Rakennamme huomisen infraa yli 1 600 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli noin 575 miljoonaa euroa. www.destia.fi
OX2
OX2 kehittää, rakentaa ja myy maa- ja merituulipuistoja sekä aurinkovoimapuistoja. Lisäksi OX2 hallinnoi valmiita tuuli- ja aurinkovoimapuistoja. OX2:n hankekehitysportfolio koostuu yhtiön itse käynnistämistä sekä muilta toimijoilta hankituista, eri vaiheissa olevista tuuli- ja aurinkovoimahankkeista. Yhtiö kehittää aktiivisesti myös muihin uusiutuvan energian teknologioihin, kuten vedyn tuotantoon ja energian varastointiin, perustuvia hankkeita. OX2 toimii Euroopassa yhdellätoista markkina-alueella: Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Virossa, Liettuassa, Puolassa, Romaniassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa ja Kreikassa. Vuonna 2021 liikevaihto oli noin 5 miljardia kruunua (n. 470 miljoonaa euroa). Yhtiöllä on 350 työntekijää ja sen pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa. OX2 listautui Tukholman pörssin päälistalle huhtikuussa 2022. www.ox2.com.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Destia:
Mikko Niinimaa, Tuulivoimarakentaminen-yksikön johtaja: puh. 050 310 0454, mikko.niinimaa@destia.fi
ja
Viestintä: tiedotus@destia.fi
OX2:
Teemu Loikkanen, maajohtaja: puh. 050 373 6243, teemu.loikkanen@ox2.com
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Suunnittelemme, rakennamme ja kunnossapidämme yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätöntä infrastruktuuria kuten sähköverkkoja, siltoja, teitä ja ratoja. Kehitämme kaupunkeja, telematiikka- ja valaistusratkaisuja ja tarjoamme monipuolisia palveluja liikenteen ja infraomaisuuden hallintaan. Rakennamme huomisen infraa yli 1 600 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli noin 575 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia kertoo kuinka paljon energia- ja liikenneinfraa saa miljardilla eurolla22.5.2023 10:04:31 EEST | Tiedote
Suomi on matkalla kohti uusiutuvaa energiajärjestelmää, mikä vaatii investointeja. Toisaalta tie- ja rataverkon korjausvelka on korkealla tasolla. Sama rahamäärä̈ voidaan kohdistaa energiahankkeisiin, väylien kunnossapitoon tai uusien väylien rakentamiseen. Montako kilometriä̈ tie- ja rataverkkoa miljardilla eurolla saa, entä kuinka paljon tuuli- ja aurinkovoimaa? Destian tuore green paper -julkaisu käy lukuja läpi ja tarjoaa eväitä hallitusneuvottelijoille valintojen tekemiseen.
Destia voitti Savon radan viisivuotisen kunnossapitosopimuksen16.5.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Destia jatkaa Savon radan ja sen turvalaitteiden kunnossapitäjänä lokakuuhun 2028 Väyläviraston uusittua Destian sopimuksen. Noin 40 miljoonan euron arvoinen sopimus sisältää myös neljän vuoden jatko-option. Savon 680 kilometriä pitkän radan merkitys on keskeinen koko Itä-Suomen henkilö- ja tavaraliikenteelle. Keskeisiä liikennepaikkoja Savon radalla ovat Kouvola sekä Hamina ja Kotka, joiden satamaliikennettä rata myös palvelee. Destia on vastannut kyseisestä kunnossapitoalueesta jo vuodesta 2016 lähtien.
Destia testasi Spot-robottikoiraa rakennustyömaalla11.5.2023 08:55:00 EEST | Tiedote
Destia testasi BuildingPoint Finlandin kanssa Boston Dynamicsin Spot-robottikoiraa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeella aiemmin tällä viikolla. Robottikoiraa testattiin ensimmäisiä kertoja infratyömaalla Suomessa. Testin avulla selvitetään, miten robotiikka voi helpottaa työmaiden mallintamista ja tehostaa toimintaa. Etäohjattava koira pääsee myös paikkoihin, joihin ihmisten on vaikea päästä, joten sen käyttö lisää turvallisuutta työmailla.
Destia parantaa Nelostietä Äänekosken pohjoispuolella10.5.2023 11:59:15 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta suunnittele ja toteuta -projektin valtatie 4:llä Äänekosken pohjoispuolella. Urakassa Destia parantaa valtatietä noin 3,7 kilometrin matkalta Kevätlahden liittymän ja Petomäen ohituskaistan välillä, mikä sujuvoittaa liikennettä ja lisää turvallisuutta.
Destia aloittaa Laakson yhteissairaalan infrarakentamisen toteutusvaiheen26.4.2023 12:50:37 EEST | Tiedote
HUS-yhtymäkokous on hyväksynyt hankesuunnitelman Laakson yhteissairaalan rakentamisesta. Sen myötä hanke pääsee nyt aloittamaan ensimmäisen toteutusvaiheen rakentamisen. Destialta tähän mennessä tilattu urakkakokonaisuus on arvoltaan yli 40 miljoonaa euroa ja kattaa mm. 180 metriä pitkän Auroranportin betonitunnelin, joka tulee olemaan sairaalan ajoneuvoliikenteen pääsisäänkäynti. Lisäksi tilattu urakka kattaa Destian vastuulla olevat sairaalan päärakennuksen alueen louhinnat, perustukset ja tukimuurit sekä aluetyöt ja putkitukset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme