Destia rakentaa tuulivoimainfraa Vestakselle Mutkalammilla

Destia rakentaa tuulipuistoinfraa Vestakselle Mutkalammilla Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Valmistuessaan vuonna 2022 tuulipuisto tulee olemaan Suomen suurin. Se tuottaa 400 megawattia uusiutuvaa energiaa ranskalaisen uusiutuvan energian tuottajan, Neoenin, asiakkaille. Energiaa tuottaa 69 tuulivoimalaa, jotka toimittaa Vestas, maailman johtava tuulivoimaloiden toimittaja.

Sopimuksen mukaan Destia suunnittelee ja rakentaa tuulipuiston työmaatiet ja tuulivoimaloiden perustukset. Destia rakentaa myös tuulipuiston sähköverkon keskijännitekaapeloinnin. Destia käyttää uusimpia digitaalisia projektityökaluja, kuten koneälypohjaisia datapalveluita, varmistaakseen projektin nopean ja täsmällisen valmistumisen.

“Tämä on strateginen voitto Destialle. Sähkönkulutuksen kasvaessa energiatuotannon täytyy tulla vastuullisemmaksi. Muutos kohti uusiutuvia energialähteitä kiihtyy, mikä on hyvä mahdollisuus Destialle kasvaa tällä alalla rakentamalla olemassa olevalle infrarakentamisen ja sähköverkkojen osaamisellemme”, sanoo Pasi Tammivaara, Uusiutuva energia -yksikön johtaja, Destia.

“Valitsimme Destian Mutkalampi-projektiin, koska sillä on vahvaa kokemusta suurista infrastruktuurin rakentamisprojekteista ja energiaverkoista. Näin saamme rakennuspalvelut yhdeltä toimittajalta. Lisäksi Destian käyttämät digitaaliset projektityökalut pitävät huolen, että saamme helposti ja nopeasti täsmällistä ja ajantasaista tietoa rakennusvaiheesta. Pystymme näin pitämään projektin aikatauluista kiinni”, sanoo Yoann Tastu, vanhempi projektipäällikkö, Vestas.

Destia

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää yhteiskuntaa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Rakennamme huomisen infraa 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli noin 565 miljoonaa euroa. Destia on yksityinen yritys, jonka omistaa Ahlström Capital Oy. www.destia.fi

Vestas

Vestas on energiateollisuuden maailmanlaajuinen kumppani kestäviin energiaratkaisuihin. Suunnittelemme, valmistamme, asennamme ja huollamme maalla ja merellä toimivat tuulivoimalat ympäri maailman. Olemme asentaneet yli 132 gigawatilla tuulivoimaloita 82 maassa, enemmän kuin kukaan muu. Meillä on alan johtavaa älykkään datan kyvykkyyttä ja huollamme vertaansa vailla olevan määrän tuulivoimaloita, yli 117 gigawatin edestä. Saamaamme dataa käytämme tuuliresurssien tulkintaan, ennustamiseen ja hyödyntämiseen sekä parhaiden tuulivoimaratkaisujen toimittamiseen. Yhdessä asiakkaidemme kanssa Vestaksen yli 29 000 työntekijää tuo maailmaan vastuullisia energiaratkaisuja mahdollistaakseen valoisan tulevaisuuden.

Destia
Johanna Harjula, viestintäpäällikkö
Sähköposti: johanna.harjula@destia.fi

Vestas