Destia Oy

Destia siirtyy rakentamisvaiheeseen Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa

Jaa
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen allianssit siirtyvät toteutusvaiheeseen 19.11.2021. Destian, Swecon ja WSP:n muodostama Sörkan Spora -allianssi rakentaa noin kolme kilometriä hankkeen 4,5 kilometrin raitiotiestä aina Sompasaaren kärjestä eli Nihdistä Hermannin rantatietä pitkin Haukilahdenkadun pohjoispuolelle asti. Reitin varrella uudistetaan samalla katuja, jalankulun ja pyöräilyn reittejä, viherympäristöä ja kunnallistekniikkaa. Rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022 ja tavoitteena on aloittaa raitiolinjan 13 liikenne vuonna 2024.
Havainnekuva Hermannin rantatiestä
Havainnekuva Hermannin rantatiestä

Uusi raitiotie yhdistää Kalasataman keskuksen ja Pasilan joukkoliikenteen solmukohdat toisiinsa. Raitiotien varrella katuympäristön viihtyisyys, houkuttelevuus ja turvallisuus paranevat. Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteet paranevat myös merkittävästi. Lisäksi rakennettava raitiotie yhdistyy Nihdissä Kruunusillat-raitiotiehen, jonka on arvioitu valmistuvan vuonna 2027.

”Olemme työskennelleet Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen suunnittelun parissa jo toukokuusta 2020, joten on hienoa päästä etenemään rakentamisvaiheeseen. Nihdissähän rakentaminen on aloitettu jo viime kesänä, mutta Hermannin rantatien rakentamisen myötä toteutus lähtee kunnolla käyntiin ja pääsemme jälleen näyttämään osaamisemme haastavan ympäristön kaupunkirakentamisessa,” kertoo Destian Maa- ja Kalliopalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja Pekka Ruuti. ”Joustavan toteutusmallin sekä projektiryhmän ansiosta olemme luoneet erinomaiset edellytykset hankkeen hallittuun toteutukseen.”

Toteutuksessa ja ylläpidossa panostetaan kestävyyteen ja vastuullisuuteen. Hankkeessa kierrätetään maamassoja sekä käytetään kierrätyskiviä ja -kalusteita. Hermannin rantatielle rakennettava osuus perustetaan heikkojen pohjaolosuhteiden takia paalulaattarakenteelle, jota rakennetaan urakassa yhteensä yli 36 000 neliömetrin eli noin viiden jalkapallokentän kokoisen alueen edestä. Paalulaatoissa käytetään vähähiilistä betonia. Vastuullisuustyö todennetaan CEEQUAL-sertifioinnilla.

Hermannin rantatien liikennejärjestelyt muuttuvat töiden alkamisen myötä. Katu muuttuu yksisuuntaiseksi Haukilahdenkadun ja Vanhan talvitien välisellä osuudella. Etelään suuntautuva liikenne jää Hermannin rantatielle ja pohjoiseen suuntautuva liikenne siirtyy Kyläsaarenkadulle, josta tulee myös yksisuuntainen. Jalankulun ja pyöräilyn reitit säilyvät alkuvaiheessa nykyisellään.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Janne Korkalainen, projektijohtaja, Destia, sähköposti: janne.korkalainen@destia.fi, puh. 040 097 4499
tai
Destian viestintä: tiedotus@destia.fi

Kuvat

Havainnekuva Hermannin rantatiestä
Havainnekuva Hermannin rantatiestä
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Destia Oy
Destia Oy
Firdonkatu 2 T 151
00520 Helsinki

020 444 11http://www.destia.fi

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää yhteiskuntaa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Rakennamme huomisen infraa 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli noin 565 miljoonaa euroa. Destia on yksityinen yritys, jonka omistaa Ahlström Capital Oy. www.destia.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia voitti Espoon kaupunkiradan alueurakka 3:n22.1.2024 11:30:28 EET | Tiedote

Destia on voittanut Väylävirastolta Espoon kaupunkiradan alueurakan 3, joka sijoittuu hankkeessa välille Koivuhovi – Espoon keskus. Nelivuotisessa, noin 80 miljoonan arvoisessa urakassa Destia rakentaa 4,5 kilometriä uutta kaksoisraidetta sekä korjaa ja rakentaa yhteensä yhdeksän siltaa. Urakkaan sisältyy myös louhinta- ja pohjanvahvistustöitä, valaistusteknisiä töitä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien sekä melusuojausten rakentamista. Destia toteuttaa myös Koivuhovin ja Tuomarilan asema-alueiden parannustöitä sekä urakka-alueeseen liittyviä katu-, vesihuolto- ja vihertöitä.

Raitioteiden merkitys kaupunkikehitykseen on suurempi kuin pelkkä kiskopari kertoo Destian tuore katsaus10.10.2023 10:41:40 EEST | Tiedote

Raitiotiet ovat paljon enemmän kuin vain liikennemuoto muiden joukossa. Niiden rakentamisella kyetään vaikuttamaan liikennejärjestelmään, yhdyskuntarakenteeseen ja kaupunkikehitykseen. Raidehankkeet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja, mikä on havaittu esimerkiksi Tampereella ja Norjan Bergenissä. Destian tuore green paper -julkaisu käy läpi raidehankkeiden trendejä Euroopassa ja tarjoaa ajateltavaa kotimaan kaupunkipäättäjille.

Destia rakentaa Fingridille uutta Järvilinja-voimajohtoa Pohjois-Savossa2.10.2023 11:19:05 EEST | Tiedote

Destia on solminut Fingridin kanssa sopimuksen uuden voimajohtoyhteyden rakentamisesta osana Järvilinja-urakkaa, joka kasvattaa Suomen sähkönsiirtokapasiteettia pohjoisestä etelään ja mahdollistaa tärkeiden tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden sekä teollisuusinvestointien liittämisen kantaverkkoon. Destia tulee toteuttamaan noin 82 kilometriä pitkän 400/110 kV:n voimajohdon, joka sijoittuu Lapinlahden, Siilinjärven ja Kuopion alueelle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye