Destia voitti Turun kehätien STk-urakan

Destia voitti E18 Turun kehätie, Kausela–Kirismäki STk -hankkeesta.Voitto heltisi sekä laatupisteissä että hinnassa.​

Destian Länsi-Suomen tulosyksikön johtaja Marko Vasenius (vas) ja Liikenneviraston apulaisjohtaja Lars Westermark.

Hanke toteutetaan STk-mallilla, jossa projekti sisältää kehitysvaiheen, suunnittelun ja toteutuksen. Kehitysvaihe alkaa 23. lokakuuta 2018, ja varsinainen päätös hankkeen toteutuksesta tehdään noin kaksi kuukautta kestävän kehitysvaiheen päätyttyä.

Kehitysvaiheeseen osallistuu laajasti Destian rakentamisen ja suunnittelun ammattilaisia kehitettävien kohteiden tarpeiden mukaan. Mukana ovat Destian silta-, väylä- ja geosuunnittelijat sekä lukuisa joukko muita suunnittelun ja rakentamisen ammattilaisia. Pääsuunnittelijana toimii Ville Suntio.

Kehitysvaiheessa rakennetaan vahvaa luottamusta hankkeen eri osapuolten välille. Kehitysvaiheen tuloksena syntyy toteutusratkaisu, joka on optimoitu sekä taloudellisesti että teknisesti.

– Kehitysvaiheessa päämääränämme on löytää teknis-taloudellisesti edullisia ratkaisuja. Käytännössä pyrimme yhdessä tilaajan kanssa kehittämään alkuperäistä suunnitelmaa paremmaksi. Kehitämme yhdessä ratkaisuja, jotka tukevat tilaajan tavoitteita, ovat innovatiivisia ja laadukkaita, ja jotka pystytään toteuttamaan aikataulun puitteissa, kertoo Destian työpäällikkö Eetu Väisänen.

Turun kehätie on erittäin tärkeä tieosuus lounaisrannikon liikenteelle, alueen asukkaille, elinkeinoelämälle ja koko eteläisen Suomen logistiikalle.

Liikenneviraston projektipäällikkö Juha Sillanpään mukaan hanke parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta alati vilkkaammalla tieosuudella, jota kuormittaa myös Turun ja Naantalin satamiin suuntautuva raskas liikenne.

– Samalla luodaan uusia mahdollisuuksia alueen elinkeinoelämän kehittämiseen ja maankäytön suunnitteluun, Sillanpää kertoo.

Hankkeen kehitysvaihe kestää arviolta tammikuuhun, minkä jälkeen alkaa varsinainen rakennussuunnittelu. Työt maastossa pyritään saamaan käyntiin maaliskuussa 2019. Koko urakka valmistuu syksyllä 2021.

Työpäällikkö Eetu Väisänen, eetu.vaisanen(at)destia.fi, p. 040 351 0790

Lataa
Vas. Destian työpäällikkö Eetu Väisänen sekä Länsi-Suomen tulosyksikön johtaja Marko Vasenius ja Liikenneviraston apulaisjohtaja Lars Westermark sekä projektipäällikkö Juha Sillanpää.
Lataa

Destia parantaa valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta kolmivuotisessa projektissa Hämeenkyrössä7.7.2020 09:00:00 EESTTiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet valtatie 3 Hämeenkyrönväylän toteutusvaiheen urakkasopimuksen. Rakennustyöt alkavat kesällä 2020 ja projekti valmistuu loppukesästä 2023. Projektin kustannusarvio on noin 65 miljoonaa euroa. Valmistuttuaan hanke parantaa merkittävästi valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta. Nelikaistaisuus ja korkeampi nopeusrajoitus (100 km/h) lyhentävät matka-aikaa Helsingin ja Vaasan välillä. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus ja Hämeenkyrön keskustan viihtyisyys paranevat raskaan liikenteen siirtyessä uudelle valtatielle. Hanke avaa Hämeenkyrölle uusia maankäytön mahdollisuuksia vanhan ja uuden valtatien ympäristössä. Jouni Karjalainen, Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän vt. johtaja, Destia: ”Hämeenkyrön kohdalla valtatiellä 3 liikenteen ennustetaan kasvavan kaksinkertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. On siis tärkeää parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Destia toteuttaa hankkeen rakentamisen tietomallipohjaisest

Destia ottaa käyttöön neuroverkkopohjaisen tievaurioiden tunnistusratkaisun24.6.2020 10:00:00 EESTTiedote