Destialle tuplasti tunnustusta eurooppalaisessa kestävän kehityksen kisassa

Destia Oy on saanut kaksi tunnustuspalkintoa eurooppalaisen kiviainesjärjestön UEPG:n kestävän kehityksen kilpailussa. Tunnustus tuli paikallisesta sidosryhmätyöstä ja viestinnästä.

Välilampi, Suonenjoki

Paikallinen sidosryhmätyö -sarjassa tunnustuksen sai kiviainesalueelle järjestetty koululaispäivä. Viestinnän palkinto tuli luontokalenterista, joka kertoo Destian kiviaineyksikön työstä luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi.

Kilpailu järjestetään kolmen vuoden välein, ja se on järjestetty vuodesta 2010. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 53 yritystä. Vuonna 2016 Destia sai tunnustusta korvaavan elinympäristön luomisesta kalliosinisiipi-perhoselle Ristenin kallioalueella Lohjalla. UEPG on kiviainestoimialan edunvalvoja, joka muun muassa jakaa alan parhaita käytäntöjä ja edistää alan kehitystä Euroopassa.

Kalenterin kuvaajina työntekijät

Luontokalenterissa näytetään, kuinka Destian kiviainesyksikkö ottaa luonnon huomioon omassa toiminnassaan ja pyrkii tekemään myös luonnon kannalta parempia ratkaisuja. Kaikki kalenterin kuvat on otettu kiviainesyksikön työntekijöiden toimesta muiden töiden ohella.

Asiakkaille ja yhteistyökumppaneille jaettavassa kalenterissa on myös tietoa luonnosta sekä vinkkejä siitä, kuinka pienilläkin teoilla alalla toimivat voivat ottaa luonnon huomioon. Kalenteria on julkaistu vuodesta 2017, ja uusi kalenteri ensi vuodelle on jo valmistunut.

Vastuullisesti lähiseutu huomioiden

Lempäälän Pitkäkallion kiviainesalueella järjestetty koululaispäivä keräsi syksyllä 2018 kahden alakoulun oppilaita tutustumaan kotiseutunsa kiviainesalueeseen. Koululaisille haluttiin kertoa, että vaikka toiminta-alueen ympärillä on aidat, siellä toimitaan vastuullisesti, turvallisesti ja ympäröivä lähiseutu huomioon ottaen.

Retki sisälsi bussikierroksen kalliokiviainesten ottoalueella sekä rasteja, joilla kerrottiin esimerkiksi kiviaineksista ja niiden tuotannosta, melu- ja ympäristöasioista sekä liikenneturvallisuudesta. Suosituimpia olivat kivenheitto-, kuorma-auto-, pyöräkuormaaja- sekä välipalarastit.

Lisätietoja:

Hanna Haukilahti
Ympäristöpäällikkö
p. +358 40 182 5319

Välilampi, Suonenjoki
Koululaispäivä

Destia on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö. Toteutamme asiakkaillemme, yhteiskunnalle ja ihmistä varten huomisen infraa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Yli 1 600 tositoimijamme ainutlaatuinen infran taju tekee huomisen infrasta totta. Palvelumme kattavat infran koko elinkaaren suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon. Vuonna 2018 yhtiön liikevaihto oli noin MEUR 550. www.destia.fi

Destia parantaa valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta kolmivuotisessa projektissa Hämeenkyrössä7.7.2020 09:00:00 EESTTiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet valtatie 3 Hämeenkyrönväylän toteutusvaiheen urakkasopimuksen. Rakennustyöt alkavat kesällä 2020 ja projekti valmistuu loppukesästä 2023. Projektin kustannusarvio on noin 65 miljoonaa euroa. Valmistuttuaan hanke parantaa merkittävästi valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta. Nelikaistaisuus ja korkeampi nopeusrajoitus (100 km/h) lyhentävät matka-aikaa Helsingin ja Vaasan välillä. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus ja Hämeenkyrön keskustan viihtyisyys paranevat raskaan liikenteen siirtyessä uudelle valtatielle. Hanke avaa Hämeenkyrölle uusia maankäytön mahdollisuuksia vanhan ja uuden valtatien ympäristössä. Jouni Karjalainen, Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän vt. johtaja, Destia: ”Hämeenkyrön kohdalla valtatiellä 3 liikenteen ennustetaan kasvavan kaksinkertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. On siis tärkeää parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Destia toteuttaa hankkeen rakentamisen tietomallipohjaisest

Destia ottaa käyttöön neuroverkkopohjaisen tievaurioiden tunnistusratkaisun24.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Destia on johtava digitalisaation hyödyntäjä infra-alalla ja sen uusi neuroverkkopohjainen tievaurioiden tunnistusratkaisu pystyy tunnistamaan vauriot jopa kymmenen kertaa nopeammin kuin aiemmin. Lisäksi vauriot voidaan tunnistaa tarkemmin ja kustannustehokkaammin parantaen teiden käyttäjien kokemusta. Ratkaisu on otettu käyttöön kansainvälisillä markkinoilla, mutta se sopii hyvin myös Suomen tiestön kunnon kartoittamiseen. Perinteisesti tievauriot tunnistetaan joko ajettaessa arvioiden tai kuvista päätellen, mutta haasteena on kuvien ja datan suuren määrän tehokas käsittely. Uusi neuroverkkopohjainen tievaurioiden tunnistusratkaisu tehostaa tiedonhankintaa ja parantaa sen laatua. Näin väyläverkon omistaja pystyy paremmin kohdistamaan rahoituksen oikeisiin kohteisiin ja saa siten parhaan hyödyn investoinneilleen. Timo Räikkönen, kaupunkikehitys ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja: ”Tiet ovat arvokasta infraomaisuutta ja niiden kunnosta huolehtiminen on tärkeää. Siksi m

DESTIAN VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN JA HALLITUKSEN PÄÄTÖKSET1.6.2020 16:20:44 EESTTiedote