Destian Liila-laskentalaite saapuu Lahteen

Lahdessa otettiin marraskuussa käyttöön kaksi Destia Liila -laskentalaitetta, jotka laskevat Uudenmaankadun ja Pohjoisen Liipolankadun varrella ohikulkevat kävelijät ja pyöräilijät. Laitteiden avulla Lahden kaupunki voi seurata ja tilastoida käytetyn reitin suosion kehitystä sekä reaaliaikaista käyttöastetta ympäri vuorokauden. Näin liikkujista saatava tieto voi auttaa kaupunkia kehittämään pyörätieverkostoja.

Destia Liila -laskentalaite Uudenmaankadulla Lahdessa.

Destia Liila eroaa muista laskentalaitteista näyttönsä ansiosta. Kulkijoiden lukumäärän lisäksi näytöllä on vapaata tilaa, jolla kaupunki voi välittää haluamaansa informaatiota ohikulkijoille. Näytöllä voidaan jakaa esimerkiksi erilaisia ilmoituksia, säätietoja tai tiedotteita. Lahdessa näytölle tulee tietoa esimerkiksi kaupunkipyörä Mankeleista.

”Lahdessa on paljon pyöräilypotentiaalia ja haluammekin kehittää kaupungin pyöräily- ja jalankulkuverkostoa palvellaksemme kaupunkilaisia paremmin. Destia Liilan avulla saamme tietoa ihmisten liikkumisesta, joka auttaa meitä kehittämään kulkuväyliä entistä toimivammiksi”, sanoo Lahden kaupungin hankepäällikkö Anna Huttunen

”Liila-laskentalaitteita on ollut käytössä Oulun seudulla jo muutaman vuoden ajan ja olemmekin iloisia, että palvelu on alkanut levitä myös muualle Suomeen. Lahdessa Liila saa uuden, Lahden kaupungille tunnusomaisen sinisen värimaailman. Myös näytöllä vaihtuva informaatio sekä kuvakkeet noudattavat kaupungin omaa visuaalista kuvastoa. Palvelua voidaan muokata hyvin pitkälle kaupungin toiveiden ja tarpeiden mukaan”, kertoo Destian järjestelmäasiantuntija Jonny Tiri.

Laskentalaitteen avulla voidaan seurata esimerkiksi työmatkapyöräilyn muutoksia vilkkaasti liikennöidyillä reiteillä tai kuntoilijamäärien kehitystä suositulla lenkkipolulla. Myös ohikulkijat voivat itse nähdä näytöltä, kuinka monta kävelijää tai pyöräilijää on käyttänyt kyseistä reittiä samana päivänä tai koko vuoden aikana.

Lue tästä lisää Destia Liila -laskentalaitteesta.

Lisätietoja

Jonny Tiri, järjestelmäasiantuntija, Destia, sähköposti: jonny.tiri@destia.fi, puh: 040 724 0131

Destian viestintä: tiedotus@destia.fi

Destia Liila -laskentalaite Uudenmaankadulla Lahdessa.

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää yhteiskuntaa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Rakennamme huomisen infraa yli 1 600 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli noin 565 miljoonaa euroa. Destia on osa kansainvälistä Colas-konsernia. www.destia.fi

Destia kehittää uuden ajan lentoliikennettä Redstone Aeron kanssa16.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Destia on sopinut uuden ajan lentoliikenteen kehittämisen yhteistyöstä Redstone Aeron kanssa, joka omistaa Pyhtään lentokentän ja kehittää siitä digitaalisen lentokentän prototyyppiä. Alue tunnetaan myös nimellä Helsinki-East Aerodrome ja siellä edistetään liikennealan kestävän kehityksen tavoitteita kehittämällä ja testaamalla sähköistä ja miehittämätöntä lentoliikennettä ja digitaalisia järjestelmiä.

Destia rakentaa Laakson yhteissairaalan maanpäällisen infran14.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Destia rakentaa Laakson yhteissairaalan maanpäällisen infran SRV:lle. Helsingin kaupungille ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSille rakennettava sairaalahanke on vaativa, suuren mittakaavan rakennusallianssi Helsingin keskustan tuntumassa vilkkaasti liikennöidyllä alueella. SRV:n ja Destian välinen alaurakka-allianssisopimus kattaa kehitys- ja toteutusvaiheen ja on arvoltaan 180 miljoonaa euroa, minkä jakautuminen osapuolten kesken tarkentuu kehitysvaiheen aikana.