Destian Liila-laskentalaite saapuu Lahteen

Lahdessa otettiin marraskuussa käyttöön kaksi Destia Liila -laskentalaitetta, jotka laskevat Uudenmaankadun ja Pohjoisen Liipolankadun varrella ohikulkevat kävelijät ja pyöräilijät. Laitteiden avulla Lahden kaupunki voi seurata ja tilastoida käytetyn reitin suosion kehitystä sekä reaaliaikaista käyttöastetta ympäri vuorokauden. Näin liikkujista saatava tieto voi auttaa kaupunkia kehittämään pyörätieverkostoja.

Destia Liila -laskentalaite Uudenmaankadulla Lahdessa.

Destia Liila eroaa muista laskentalaitteista näyttönsä ansiosta. Kulkijoiden lukumäärän lisäksi näytöllä on vapaata tilaa, jolla kaupunki voi välittää haluamaansa informaatiota ohikulkijoille. Näytöllä voidaan jakaa esimerkiksi erilaisia ilmoituksia, säätietoja tai tiedotteita. Lahdessa näytölle tulee tietoa esimerkiksi kaupunkipyörä Mankeleista.

”Lahdessa on paljon pyöräilypotentiaalia ja haluammekin kehittää kaupungin pyöräily- ja jalankulkuverkostoa palvellaksemme kaupunkilaisia paremmin. Destia Liilan avulla saamme tietoa ihmisten liikkumisesta, joka auttaa meitä kehittämään kulkuväyliä entistä toimivammiksi”, sanoo Lahden kaupungin hankepäällikkö Anna Huttunen

”Liila-laskentalaitteita on ollut käytössä Oulun seudulla jo muutaman vuoden ajan ja olemmekin iloisia, että palvelu on alkanut levitä myös muualle Suomeen. Lahdessa Liila saa uuden, Lahden kaupungille tunnusomaisen sinisen värimaailman. Myös näytöllä vaihtuva informaatio sekä kuvakkeet noudattavat kaupungin omaa visuaalista kuvastoa. Palvelua voidaan muokata hyvin pitkälle kaupungin toiveiden ja tarpeiden mukaan”, kertoo Destian järjestelmäasiantuntija Jonny Tiri.

Laskentalaitteen avulla voidaan seurata esimerkiksi työmatkapyöräilyn muutoksia vilkkaasti liikennöidyillä reiteillä tai kuntoilijamäärien kehitystä suositulla lenkkipolulla. Myös ohikulkijat voivat itse nähdä näytöltä, kuinka monta kävelijää tai pyöräilijää on käyttänyt kyseistä reittiä samana päivänä tai koko vuoden aikana.

Lue tästä lisää Destia Liila -laskentalaitteesta.

Lisätietoja

Jonny Tiri, järjestelmäasiantuntija, Destia, sähköposti: jonny.tiri@destia.fi, puh: 040 724 0131

Destian viestintä: tiedotus@destia.fi

Destia Liila -laskentalaite Uudenmaankadulla Lahdessa.

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää yhteiskuntaa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Rakennamme huomisen infraa yli 1 600 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli noin 565 miljoonaa euroa. Destia on osa kansainvälistä Colas-konsernia. www.destia.fi

Destia rakentaa Laakson yhteissairaalan maanpäällisen infran14.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Destia rakentaa Laakson yhteissairaalan maanpäällisen infran SRV:lle. Helsingin kaupungille ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSille rakennettava sairaalahanke on vaativa, suuren mittakaavan rakennusallianssi Helsingin keskustan tuntumassa vilkkaasti liikennöidyllä alueella. SRV:n ja Destian välinen alaurakka-allianssisopimus kattaa kehitys- ja toteutusvaiheen ja on arvoltaan 180 miljoonaa euroa, minkä jakautuminen osapuolten kesken tarkentuu kehitysvaiheen aikana.

Destia siirtyy rakentamisvaiheeseen Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa19.11.2021 08:32:00 EET | Tiedote

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen allianssit siirtyvät toteutusvaiheeseen 19.11.2021. Destian, Swecon ja WSP:n muodostama Sörkan Spora -allianssi rakentaa noin kolme kilometriä hankkeen 4,5 kilometrin raitiotiestä aina Sompasaaren kärjestä eli Nihdistä Hermannin rantatietä pitkin Haukilahdenkadun pohjoispuolelle asti. Reitin varrella uudistetaan samalla katuja, jalankulun ja pyöräilyn reittejä, viherympäristöä ja kunnallistekniikkaa. Rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022 ja tavoitteena on aloittaa raitiolinjan 13 liikenne vuonna 2024.

Destia parantaa raideyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa10.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet sopimuksen Oritkarin kolmioraiteen tie-, silta- ja rataurakasta, jossa parannetaan raideliikenteen kulkuyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa. Lisäksi Destia uusii Latokartanon sillan kolmioraiteen vaatiman tilan vuoksi ja lisää radan ylittävälle, vilkkaasti liikennöidylle Limingantielle kaistoja ja parantaa kaistajärjestelyjä sekä toteuttaa jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän, baanan. Marraskuussa 2021 alkavan suunnittele ja toteuta (ST) -projektin kustannusarvio on noin 8 miljoonaa euroa ja sen arvioidaan valmistuvan marraskuussa 2023.

Destia järjestäytyy INFRA ry:hyn24.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Destia Oy on päättänyt järjestäytyä työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn, joka on luontevin työnantajajärjestö yksityiselle infra-alan toimijalle. Päätöksen seurauksena Destia Oy:n työnantajaliitto vaihtuu 1.1.2022, jonka seurauksena puolestaan työehtosopimukset tulevat muuttumaan Destia Oy:ssä vuoden 2022 alkupuoliskolla. Destian aikomus ei ole heikentää henkilöstön työsuhteiden ehtoja. Destia tulee jatkossakin huolehtimaan henkilöstölleen hyvät työehdot paikallisella sopimisella. Destia Oy on jo ennestään järjestäytynyt INFRA ry:hyn elinkeinopoliittisissa asioissa. Työmarkkina-asioissa Destia Oy on kuitenkin järjestäytynyt Palvelualojen työnantajat Palta ry:hyn. Siirtyminen myös työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn selkiyttää Destian järjestäytymistä ja antaa Destialle paremmat mahdollisuudet olla mukana kehittämässä rakennusalaa kokonaisvaltaisesti. Tämä muutos antaa Destialle rakennusalalla sen roolin, joka Suomen suurimmalle infra-alan yritykselle kuuluu. INFRA ry on Rakennusteollisuus