Destian ratkaisulla viihtyisä ja helposti saavutettava ydinkeskusta Helsinkiin

Destian Toimivampi kaupunki -ehdotus pyrkii tuomaan ratkaisun Helsingin kävelykeskustan merkittävään laajentamiseen ja maanalaiseen kokoojakatuun. Destia tarkasteli Helsingin kantakaupungin liikennejärjestelmää ehdotuksessaan kokonaisuutena, johon sisältyvät kadut, joukkoliikenne, jalankulku- ja pyöräilyreitit, pysäköintijärjestelyt, maanalaiset yhteydet sekä yhteydet maanalaisen ja maanpäällisen kaupungin välillä.
– Liikenteen ja pysäköinnin vieminen maan alle mahdollistavat katutilojen rauhoittamisen jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Laajentaisimme vehreää kävelykeskustaa Kauppatorilta Vanhaan Kirkkopuistoon saakka. Tämä mahdollistaisi uudenlaisen kaupunkikokemuksen tapahtumineen, ja lisäisi myös liikenneturvallisuutta, kertoo Destian projektipäällikkö Mika Tuominen.
Destian ehdotuksessa maanalainen kokoojakatu ja satamatunnelit toteutetaan erillisinä yhteyksinä. Laivoista purkautuvat ajoneuvojonot ohjataan omien tunneleiden kautta väylille, jolloin liikenteellisiä pullonkauloja ei synny. Erilliset tunnelit takaavat liikenteen toimivuuden ja turvallisuuden. Ne myös mahdollistavat toteuttamisen vaiheittain vähentäen rakentamisesta koituvaa haittaa.
– Ehdotuksessamme korostuu turvallisuus, toimivuus ja viihtyisyys. Keskeistä on saavutettavuus millä tahansa liikkumisen muodolla. Ratkaisullamme on merkittävä vaikutus myös Helsingin kansainväliseen maineeseen toiminnallisen ja elinvoimaisen keskusta-alueen mahdollistajana, summaa Tuominen.
Destian Toimivampi kaupunki -ehdotus syntyi yhdistämässä yhtiön eri osaamiset yhteen. Ehdotusta Helsingin kaupungille olivat tekemässä suunnittelun, rakentamisen ja hankekehityksen ammattilaiset.
Helsinkiläiset mukaan suunnitteluun
Helsingin kaupungille ehdotuksia kävelykeskustan laajentamiseen ja maanalaiseen kokoojakatuun tarjosivat Destian lisäksi muutkin alan toimijat. Helsingin kaupunkikuvan ja -kokemuksen kannalta kyseessä on merkittävä kokonaisuus, johon myös kaupunkilaiset voivat osallistua arvioimalla ja edistämällä suunnitelmia. Helsinkiläisillä on mahdollisuus tutustua Destian sekä muiden tahojen suunnitelmiin Ideoiden kehityspajassa ”Vetovoimainen ja elinvoimainen keskusta Helsinkiin” -tapahtumassa, joka järjestetään 13.9.2018 klo 17-19 Helsingin kaupunkiympäristön info- ja näyttelytila Laiturilla Kampissa (Narinkka 2). Tapahtuma on osa Helsinki Design Week –ohjelmistoa.
Lisätietoja: projektipäällikkö Mika Tuominen, p. +358 44 322 2207, mika.tuominen(at)destia.fi
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt yhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Vuonna 2017 yhtiön liikevaihto oli noin MEUR 478. 1 500 tositoimijaamme toteuttavat edistyksellisiä ratkaisuja, jotka edistävät turvallista ja sujuvaa liikkumista, ja tekevät ympäröivästä maailmasta pala palalta toimivampaa. Destia luo toimivampaa Suomea, jotta tulevaisuuden tekijöillä olisi vahva perusta ja väylät avoimina, minne ikinä he haluavatkin mennä. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.
Destia voitti useita valaistuksen kunnossapitosopimuksia26.5.2025 10:33:49 EEST | Tiedote
Destia on voittanut ELY-keskusten kilpailutuksissa tievalaistuksen kunnossapidon palvelusopimukset viidellä alueella vuosille 2025–2028. Sopimukset sisältävät option vuosille 2028–2030. Lisäksi Destia voitti sopimukset ulkovalaistuksen huolto- ja kunnossapitopalveluista Kotkan ja Imatran kaupunkien ja Ruokolahden kunnan kanssa vuosille 2025–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme