Destian tilinpäätös ja vuosikertomus vuodelta 2020 julkaistu

Destian liikevaihto oli 563,8 miljoonaa euroa vuonna 2020, laskien hieman vuoden 2019 liikevaihdosta (569,9). Vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2020 oli 16,4 miljoonaa euroa, joka puolestaan nousi edellisvuoteen verrattuna (11,2).

Vuoden 2020 tulosta paransivat Kunnossapitopalvelut-liiketoiminnan onnistuneet hankkeet sekä vahva kehitys Kaupunkikehitys ja asiantuntijapalvelut -liiketoiminnassa.

Uusien kansainvälisten strategisten avauksien edistäminen vuonna 2020 oli suunniteltua maltillisempaa muun muassa COVID-19-pandemian tuomien hidasteiden takia.

Toimitusjohtaja Tero Kiviniemi kommentoi vuotta 2020

”Destian tulos vuonna 2020 oli vakaa. COVID-19-pandemian vaikutus näkyi toimialallamme elvytyspäätöksistä huolimatta, mutta sen suorat vaikutukset Destian liiketoimintaan ja projekteihin olivat kuitenkin suhteellisen maltilliset.

Tulos ei kuitenkaan syntynyt haasteitta: sitä värittivät muun muassa varautuminen koronapandemiaan sekä ponnistelut projektinhallinnan kehittämiseksi. Jouduimme myös sopeuttamaan toimintaamme vastaamaan laskenutta liikevaihtoamme.

Jatkoimme strategiamme toimeenpanoa vuonna 2020. Tavoitteenamme on kansainvälistyä sekä varmistaa ydinliiketoimintamme kilpailukyky ja entistä suurempi lisäarvo asiakkaillemme erityisosaamista vaativissa suunnittelun, rakentamisen ja ylläpidon projekteissa. Pyrimme myös kasvamaan entistä vahvempana kaupunkikehittäjänä.”

Avainluvut (IFRS), Milj. EUR

2,3

2,6

1,2

Oman pääoman tuotto, % **)

13,6

11,4

15,8

15,9

7,6

Omavaraisuusaste, %

34,5

32,8

32,7

34,5

33,5

Sijoitetun pääoman tuotto, % **)

11,2

9,6

13,4

10,7

11,1

Nettovelkaantumisaste ***)

5,6

41,8

4,6

28,5

35,3

Henkilöstö keskimäärin

Poissaoloon johtaneet työtapaturmat *)

13,1

5,6

5,8

10,5

5,9

Tilauskanta katsauskauden lopussa

708,6

763,6

732,7

696,2

708,0

*) Työtapaturmat miljoonaa työtuntia kohden. Vuodesta 2017 alkaen luku sisältää Destia Engineering Oy:n.

**) Vuoden 2018 oman pääoman alkusaldo on oikaistu mutta vuoden 2018 tunnuslukujen laskentakaavassa käytetty vuoden 2017 loppusaldoa eikä oikaistua alkusaldoa vuodelle 2018.

***) Destia Group – konserni on vuoden 2019 alusta noudattanut IFRS16 standardia vuokrasopimuksien osalta. Standardin käyttöönotto kasvatti konsernin taseen varoja ja velkoja 14,1 miljoonaa euroa, jonka johdosta nettovelkaantumisaste nousi merkittävästi vertailuvuodesta.

Näkymät

Destian toimintaympäristö on muuttumassa mm. kaupungistumisen, digitalisaation, ilmastonmuutoksen, väestön ikääntymisen ja luonnonvarojen ehtymisen seurauksena. Suomessa infrarakentamisen markkinoiden arvioidaan laskevan vuonna 2021. Positiivisen kasvukehityksen jatkuminen myös vuonna 2021 edellyttäisi COVID-19-pandemian lisäelvytystoimia esimerkiksi EU:n elvytysrahan suuntaamisen myötä.

Valtion valmistelussa oleva 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma tuo pidemmän aikavälin näkyvyyttä merkittävien liikenneväylien investointeihin Suomessa. Ruotsissa ja Norjassa infrarakentamisen markkinoiden odotetaan jatkavan vahvaa kasvuaan myös vuonna 2021.

Destian projektinhallinnan parantamisen toimet, kasvustrategia uusilla palvelualueilla sekä laadukas asiakastyö antavat hyvän perustan yhtiön kannattavuuden parantamiselle myös vuonna 2021.

Destian tilinpäätös, selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vuosikertomus vuodesta 2020 on julkaistu yhtiön verkkosivuilla: https://www.destia.fi/vuosiraportointi-2020

Lisätietoja tiedotusvälineille:
Johanna Harjula, viestintäpäällikkö
Puh. 040 – 750 7989
Sähköposti: johanna.harjula@destia.fi

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää yhteiskuntaa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Rakennamme huomisen infraa 1 600 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli noin 565 miljoonaa euroa. Destia on yksityinen yritys, jonka omistaa Ahlström Capital Oy. www.destia.fi

Destia toimittaa HSL:lle sähköbussien latauspalvelun22.10.2020 10:00:00 EEST | Tiedote

Destia toimittaa HSL:lle sähköbussien latauspalvelun Destia Oy ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) ovat solmineet sopimuksen sähköbussien latauspalvelusta. HSL:n arvion mukaan sen tilaamassa liikenteessä tulee olemaan yli 500 sähköbussia vuoteen 2025 mennessä, yli 30 prosenttia koko bussikalustosta. Sopimuksen mukaan Destia tuottaa sähköbussien latausinfran palveluna Helsingin ja Vantaan alueilla. Ville Uusi-Rauva, hankepäällikkö, HSL: ”HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 390 miljoonaa matkaa, joista noin puolet busseilla, joten bussiliikenteen sähköistämisellä on merkittävä rooli kestävän kehityksen tavoitteissamme ja päästöjen vähentämisessä. Valitsimme Destian sähköisen latauspalvelun toimittajaksi lataamispalvelun toteutuksen vahvuuden sekä ratkaisun teknologiavalintojen ja -osaamisen ansiosta.” Timo Räikkönen, kaupunkikehitys ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja, Destia: ”Rakennamme HSL:lle huomisen infraa, jonka avulla se voi tarjo

Destia vahvistaa strategista osaamista kahdella avainhenkilönimityksellä6.8.2020 12:00:00 EEST | Tiedote

Destia nimittää Miska Erikssonin Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän johtajaksi ja Destian johtoryhmän jäseneksi Destia nimittää Pasi Tammivaaran Uusiutuva energia -yksikön johtoon ja Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän johtoryhmän jäseneksi Destia on nimittänyt rakennusinsinööri Miska Erikssonin Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän johtajaksi ja Destian johtoryhmän jäseneksi. Miska aloittaa tehtävässään viimeistään 1.11.2020. Miska on kokenut rakennusalan ammattilainen, joka on työskennellyt Fira Oy:n varatoimitusjohtajana sekä eri tehtävissä YIT Oyj:n ja Peab Oy:n palveluksessa. Viimeisimpänä Miska on ollut perustamassa Quantitative Heat Oy:tä, joka kehittää keskisyviin lämpökaivoihin perustuvaa päästötöntä energiakonseptia. Miska tunnetaan asiakaskeskeisestä toimintaotteesta sekä innovatiivisesta uuden liiketoiminnan kehittämisestä. Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän tarjoaa erikoisrakentamisen palveluita, joihin kuuluvat palvelut teollisu

Destia parantaa valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta kolmivuotisessa projektissa Hämeenkyrössä7.7.2020 09:00:00 EEST | Tiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet valtatie 3 Hämeenkyrönväylän toteutusvaiheen urakkasopimuksen. Rakennustyöt alkavat kesällä 2020 ja projekti valmistuu loppukesästä 2023. Projektin kustannusarvio on noin 65 miljoonaa euroa. Valmistuttuaan hanke parantaa merkittävästi valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta. Nelikaistaisuus ja korkeampi nopeusrajoitus (100 km/h) lyhentävät matka-aikaa Helsingin ja Vaasan välillä. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus ja Hämeenkyrön keskustan viihtyisyys paranevat raskaan liikenteen siirtyessä uudelle valtatielle. Hanke avaa Hämeenkyrölle uusia maankäytön mahdollisuuksia vanhan ja uuden valtatien ympäristössä. Jouni Karjalainen, Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän vt. johtaja, Destia: ”Hämeenkyrön kohdalla valtatiellä 3 liikenteen ennustetaan kasvavan kaksinkertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. On siis tärkeää parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Destia toteuttaa hankkeen rakentamisen tietomallipohjaisest