Destian tilinpäätös vuodelta 2019 on julkaistu

Vuonna 2019 Destian liikevaihto kasvoi 569,9 (550,3) miljoonaan euroon, mutta kannattavuus heikkeni edellisvuoteen verrattuna liikevoiton ollessa 12,3 (16,7) miljoonaa euroa.

Tulosta paransivat kunnossapidon hyvin onnistuneet hankkeet, mutta sitä heikensivät merkittävästi kustannusylitykset yksittäisissä hankkeissa. Korjaavat toimenpiteet on aloitettu, ja projektinhallinnan parantaminen on keskeinen painopistealue vuonna 2020.

Tilauskanta

2019 käynnissä oli useita mittavia hankkeita, mm. Lahden eteläinen kehätie, Valtatie 4 parantaminen Äänekosken pohjoispuolella sekä Valtatie 5 parantaminen Mikkelin ja Nuutilanmäen välillä. Merkittäviä vuoden aikana valmistuneita kohteita olivat mm. Valtatie 4 Oulun kohdalla sekä Laitaatsalmen silta Savonlinnassa.

Usealle vuodelle jakautuva tilauskanta kehittyi myönteisestvuoden aikana ja oli joulukuun lopussa vuodentakaista suurempi ollen 763,6 (732,7miljoonaa euroa. Vuoden aikana solmittiinkin useita merkittäviä uusia sopimuksia, kuten Valtatie 4 Kirri-Tikkakoski STk-hankkeen toteutusvaiheE18 Turun kehätien parantaminen välillä Kausela-Kirismäki, Turun keskusta-alueen infran kunnossapidon allianssiurakka sekä Porin uusi hiiliterminaali. Lisäksi loppuvuodesta voitettiin useita sopimuksia, joiden allekirjoitus siirtyi vuodelle 2020. Maanteiden hoitourakkamallin mukaisista hoitourakoista vuosille 2019-2024 voitettiin 9 kilpailutuksessa olleista 17:sta, mikä kasvatti Destian markkinaosuutta hoitourakoissa.

Avainluvut (IFRS), Milj. EUR

2,6

1,2

1,5

Oman pääoman tuotto, % **)

11,4

15,8

15,9

7,6

9,5

Omavaraisuusaste, %

32,8

32,7

34,5

33,5

31,2

Sijoitetun pääoman tuotto, % **)

9,6

13,4

10,7

11,1

9,4

Nettovelkaantumisaste ***)

41,8

4,6

28,5

35,3

32,6

Henkilöstö keskimäärin

Poissaoloon johtaneet työtapaturmat *)

5,6

5,8

10,5

5,9

7,6

Tilauskanta katsauskauden lopussa

763,6

732,7

696,2

708,0

717,4

*) Työtapaturmat miljoonaa työtuntia kohden. Vuodesta 2017 alkaen luku sisältää Destia Engineering Oy:n.

**) Vuoden 2018 oman pääoman alkusaldo on oikaistu mutta vuoden 2018 tunnuslukujen laskentakaavassa käytetty vuoden 2017 loppusaldoa eikä oikaistua alkusaldoa vuodelle 2018.

***) Destia Group – konserni on vuoden 2019 alusta noudattanut IFRS16 standardia vuokrasopimusien osalta. Standardin käyttöönotto kasvatti konsernin taseen varoja ja velkoja 14,1 miljoonaa euroa jonka johdosta nettovelkaantumisaste on noussut merkittävästi vertailuvuodesta.

Henkilöstö

Henkilöstömäärä vuoden lopussa oli hieman vuoden takaista pienempi ollen 1651 (1676). Kesätyöntekijöitä ja harjoittelijoita oli ennätyksellisen paljon eli 259 (244)Destian tavoitteena on olla infa-alan halutuin ja arvostetuin työnantaja. Henkilöstöjohtamisen käytänteitä kehitettiin vuoden aikana määrätietoisesti. Muun muassa henkilöstön tyytyväisyyden mittaaminen uudistettiin. Kerran vuodessa tehtävän kyselyn sijaan toteutettiin kolme kertaa vuodessa pulssikyselyt, joissa mitataan mm. johtamislupauksen toteutumista, arvojen mukaista toimintaa ja yrityskulttuurin kehittymistä. Työnantajamielikuva vahvistui vuoden aikana myös ulkoisesti, kun Universumin Ihanteellisimmat työnantajat -tutkimuksessa Destia nousi tekniikan alan opiskelijoiden keskuudessa sijalta 80 sijalle 35 ja tekniikan alan ammattilaisten keskuudessa sijalta 108 sijalle 45.

Työturvallisuus

Turvallisuuden eteen tehtävä työ näkyi turvallisuushavaintojen määrässä. Niitä kertyi vuonna 2019 yli 5 000 kappaletta, mikä on noin 2,5-kertainen määrä edellisvuoteen verrattuna. Poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä oli samalla tasolla edellisvuoden kanssa. Vuoden kumulatiivinen tapaturmataajuus on 5,6Vuosi oli työturvallisuuden kannalta kuitenkin synkkä, sillä Destian työmailla sattui aliurakoitsijoille kaksi hengen vaatinutta onnettomuutta.

Strategian toimeenpano käynnistettiin

Destian strategia uudistettiin vuoden 2018 lopulla, ja sen toimeenpano käynnistyi vuonna 2019. Vuoden aikana muun muassa toteutettiin organisaatiouudistusjatkettiin yrityskulttuurin uudistamista ja syvennettiin liiketoimintaryhmäkohtaisia suunnitelmia. Strategian tavoitteiden saavuttamista edistetään yhtiötasoisilla voitettavilla taisteluilla, joita ovat Tuottavuuden edelläkävijä, Pohjolan pelinrakentaja, Innovatiivinen kaupunkikehittäjä ja Voittava joukkue. Tuottavuuden edelläkävijyyteen liittyvä projektinhallinnan parantaminen oli keskeisenä painopisteenä, ja tämä jatkuu määrätietoisesti myös vuonna 2020.

Tero Kiviniemi, toimitusjohtaja:

Destian menestyksen tekevät meidän noin 1700 ammattilaista eli Voittava joukkue. Sen varaan rakennamme. Määrätietoinen työ henkilöstön hyvinvoinnin edistämiseksi ja kulttuurin uudistamiseksi aloitettiin vuonna 2018. Työtä tehdään kolmessa alaprojektissa, jotka ovat tasapainoiset arvot, innostava johtaminen ja iloiset ihmiset.

Projektinhallinta on oltava Destian liiketoiminnassa aina fokuksessa. Yksittäisissä hankkeissa tapahtuneista kustannusylityksistä johtuen olemme kiinnittäneet asiaan nyt erityishuomiota, ja tämä työ jatkuu vuonna 2020.”

Destian tilinpäätös, selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä laatu ja vastuullisuus -kertomus vuodesta 2019 on julkaistu yhtiön verkkosivuilla: https://www.destia.fi/vuosiraportointi-2019

Lisätietoa: toimitusjohtaja Tero Kiviniemi

Haastattelupyynnöt Päivi Piirosen kautta, puh. 050 5060008 paivi.piironen@destia.fi

Firdonkatu 2 T 151

Destia on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö. Toteutamme asiakkaillemme, yhteiskunnalle ja ihmistä varten huomisen infraa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. 1 700 destialaisen ainutlaatuinen infran taju tekee huomisen infrasta totta. Palvelumme kattavat infran koko elinkaaren suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli noin MEUR 570. www.destia.fi

Destia voitti Espoon kaupunkiradan alueurakka 3:n22.1.2024 11:30:28 EET | Tiedote

Destia on voittanut Väylävirastolta Espoon kaupunkiradan alueurakan 3, joka sijoittuu hankkeessa välille Koivuhovi – Espoon keskus. Nelivuotisessa, noin 80 miljoonan arvoisessa urakassa Destia rakentaa 4,5 kilometriä uutta kaksoisraidetta sekä korjaa ja rakentaa yhteensä yhdeksän siltaa. Urakkaan sisältyy myös louhinta- ja pohjanvahvistustöitä, valaistusteknisiä töitä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien sekä melusuojausten rakentamista. Destia toteuttaa myös Koivuhovin ja Tuomarilan asema-alueiden parannustöitä sekä urakka-alueeseen liittyviä katu-, vesihuolto- ja vihertöitä.

Raitioteiden merkitys kaupunkikehitykseen on suurempi kuin pelkkä kiskopari kertoo Destian tuore katsaus10.10.2023 10:41:40 EEST | Tiedote

Raitiotiet ovat paljon enemmän kuin vain liikennemuoto muiden joukossa. Niiden rakentamisella kyetään vaikuttamaan liikennejärjestelmään, yhdyskuntarakenteeseen ja kaupunkikehitykseen. Raidehankkeet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja, mikä on havaittu esimerkiksi Tampereella ja Norjan Bergenissä. Destian tuore green paper -julkaisu käy läpi raidehankkeiden trendejä Euroopassa ja tarjoaa ajateltavaa kotimaan kaupunkipäättäjille.

Destia rakentaa Fingridille uutta Järvilinja-voimajohtoa Pohjois-Savossa2.10.2023 11:19:05 EEST | Tiedote

Destia on solminut Fingridin kanssa sopimuksen uuden voimajohtoyhteyden rakentamisesta osana Järvilinja-urakkaa, joka kasvattaa Suomen sähkönsiirtokapasiteettia pohjoisestä etelään ja mahdollistaa tärkeiden tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden sekä teollisuusinvestointien liittämisen kantaverkkoon. Destia tulee toteuttamaan noin 82 kilometriä pitkän 400/110 kV:n voimajohdon, joka sijoittuu Lapinlahden, Siilinjärven ja Kuopion alueelle.