Det rör på sig på bostadsfronten i Ingå

I kommunens strävan efter att kunna erbjuda olika boendealternativ i Ingå, sitter bröderna Hendrik och Christoffer Enbergs radhusprojekt som hand i handske. Just nu pågår grävarbeten på tomten vid Heimgårdsvägen och förhandsmarknadsföringen av 18 bostäder har inletts.

Hendrik och Christoffer Enberg vid byggplatsen. /Hendrik ja Christoffer Enberg työmaalla.

Tanken är att kombinera bekvämt boende i bostadsbolag med känslan av att bo i egen villa. Därför har till exempel de större lägenheterna i längan längst söderut väl tilltagna terrasser och förhållandevis stora gårdar. Alla lägenheterna har bakgård mot söder och grönområde framför.

- Det är också lite mer plats mellan husen än normalt, säger Hendrik Enberg.

De 18 lägenheterna är uppdelade i sex stycken tvårummare på 42,5 kvadratmeter, sex stycken tvårummare på 55,3 kvadratmeter med bastu och sex stycken trerummare på 68,9 kvadratmeter, även de försedda med bastu. Trerummarna är placerade i två hus längs söderut med vy över åkerlandskapet, de större tvårummarna ovanför dem och de mindre tvårummarna närmast vägen. Det kommer att byggas biltak med plats för 18 bilar och ytterligare åtta parkeringsplatser.

Bostäderna byggs i en plan för att lämpa sig för personer och liv i alla skeden. Bottenplanen är öppen med kombinerat kök och vardagsrum. Fönstren mot gården är väl tilltagna men inte överdimensionerade.

- Vi ville att husen skulle vara moderna men passa in i den lantliga miljön, säger bröderna.

Bröderna Enberg har varit i byggbranschen sedan sina första sommarjobb. De har länge pratat om att förverkliga ett bostadsprojekt på hemorten, och någon motsvarande nyproduktion torde inte ha gjorts på drygt 10 år.

- Vi har byggt här och känner Ingåborna, branschfolket och marknaden. Det var naturligt att förverkliga vårt första projekt här, så fort vi hade tillräckligt med erfarenhet och en lämplig tomt. Det finns också ett annat drag i och intresse för Ingå nu.

Det finns också en annan tanke med projektet.

- Vi vill också kunna erbjuda unga personer en första bostad i Ingå till ett skäligt pris. Det kan vara ett sätt att hålla dem kvar på orten.

Ursprungligen hade man tänkt bygga för uthyrning, eftersom det finns en efterfrågan på det i Ingå, men av olika orsaker kommer bostäderna att säljas som aktielägenheter. Möjligheten att hyra kommer dock att finnas ändå.

- En stor del av köparna kommer att hyra ut oberoende. Och alla om lägenheter som inte säljs kommer till uthyrning. Det är bara att ta i kontakt, säger Hendrik Enberg.

En liten kuriositet är att bostädernas respektive förråd är uppvärmda i stället för kalla som är kutym. Det man ytterligare vill erbjuda är platsbyggda hemtrevliga hus, gediget hantverk och fukttekniskt trygga lösningar.

- Vi vill vara så ekologiska som möjligt, därför är el och VVS-tekniken under planering ännu.

Projektet har framskridit bra, och ett tack till kommunens tjänsteinnehavare riktas redan nu.

- Det har varit ett nöje att samarbeta med Ingå kommun, ända från markköp till det beviljade bygglovet. Vi har förstått varandras behov, säger Enbergs.

Bostäderna färdigställs i december 2022.

Området Västerkulla-Heimgård som ligger bara ett stenkast från centrum, var eftertraktat under fjolåret då samtliga sju tomter på Västersvängen, några hundra meter fram med vägen från Enbergs projekt, såldes eller reserverades.

Det sker mycket på bostadsfronten i Ingå just nu. Vid hamnen i centrum närmar sig byggandet av infrastrukturen för Inkoon Keskustakehitys och rallystjärnan Marcus Grönholms bostadsprojekt Ingåstrand. Där ska två högklassiga höghus i trä stå klara 2022. Planen omfattar också ett tredje höghus och småhus i ett senare skede.

Ingåstrand är ett projekt som kommer att förtäta och försköna Ingå centrum på sikt samtidigt som det skapar förutsättningar för högklassigt boende vid havet och med havsutsikt.

Kommunen strävar också efter samarbeten med aktörer som kunde skapa ett större utbud av hyresbostäder i kommunen, eftersom efterfrågan på dessa är stor.

Kommunens satsning på en ny skolbyggnad till Kyrkfjärdens skola i centrum, kommer förhoppningsvis att stöda dessa projekt och vice versa. Parallellt med detta strävar kommunen efter att skapa bästa möjliga förutsättningar för att resa kollektivt och ser satsningar på befintlig infrastruktur, det vill säga Kustbanan, som en ytterst väsentlig del av denna strävan.

Både människor och fiskar vallfärdar till Billnäs bruk18.2.2021 09:54:12 EETTiedote

Billnäs gamla bruksmiljö, som ligger endast några kilometer från Kustbanan och Karis tågstation är ett av Raseborgs utvecklingsområden. Vid första anblicken kan Billnäs te sig som en fridfull, sömnig liten by, men i verkligheten vimlar det av liv i den snötäckta idyllen. Cykelleden Banvallen, som öppnade 2019 har lockat folk under senare år – nu kan man lätt hoppa på tåget med sin egen cykel och ta sig från Karis station via Billnäs och Åminnefors bruk ända till Fiskars Bruk. Förutom cyklisterna, anlände också vandringsfiskarna till Billnäs ifjol, efter en paus mer än 60 år. Det blev möjligt tack vare den nybyggda fisktrappan, som underlättar fiskarnas färd förbi det gamla kraftverket, och vidare upp i Svartån.

Billnäsin ruukkiin vaeltavat sekä ihmiset että kalat18.2.2021 09:43:52 EETTiedote

Rantaradan varrella sijaitseva Billnäsin ruukki on yksi Raaseporin kehittyvistä alueista. Vain muutaman kilometrin päässä Karjaan juna-asemalta, sijaitsee Billnäsin vanha ruukkimiljöö. Lumen verhoama rauhallinen idylli luo ensivaikutelman raukeasta pikkukylästä, mutta todellisuudessa pinnan alla kuhisee elämää. Vuonna 2019 avattu Ratavallin pyöräilyreitti on saanut ihmiset liikkeelle – nyt junaan voi hypätä oman pyörän kanssa ja polkea Karjaan asemalta Billnäsin sekä Åminneforsin ruukin kautta aina Fiskarsin ruukkiin saakka. Pyöräilijöiden lisäksi, viime vuonna Billnäsiin saapuivat kauan odotetut vaelluskalat. Toukokuussa 2020 avatut kalaportaat mahdollistavat kalojen nousun Mustionjokeen, yli 60 vuoden tauon jälkeen.

Nya hyresbostäder i närheten av Sjundeå station8.2.2021 09:36:08 EETTiedote

Kustbanan skär genom Sjundeå kommuncentrum och många sjundeåbor använder tågförbindelsen med HRT dagligen till sina arbetsresor eller övriga ärenden till huvudstadsregionen. Utöver dem som bor nära kommuncentret stiger det också folk på tåget från glesbygden och sådana som färdas till arbetet från grannkommuner. Man estimerar att användrningen av tåg och matartrafiken ökar i framtiden och att förstora parkeringsområdet vid tåget är en del av stationsområdets utvecklingsprojekt. Projektet som leds av Sjundeå kommun och Trafikledsverket går på en helhetsbudget om c 19 miljoner euro. Den preliminära utredningen är klar och man har även preliminärt kommit överens med Trafikledsverket att övergå till att planera förverkligandet. I kommunen har reserverats medel för att fortsätta planeringen. Under sensommaren antas mängden passagerare på Sjundeå station öka från tidigare, när de två hyreshöghusen som byggs i kommuncentret blir färdiga. I våningshuset som byggs av Asuntosäätiö finns sammanla

Uusia vuokra-asuntoja Siuntion aseman läheisyyteen8.2.2021 09:30:57 EETTiedote

Rantarata halkoo Siuntion kuntakeskusta ja monet siuntiolaiset käyttävät HSL-junayhteyttä päivittäin työmatkaansa tai muuhun asiointiin pääkaupunkiseudulle. Kuntakeskuksen lähialueen asukkaiden lisäksi junaan nousevat myös haja-asutusalueelta ja naapurikunnista töihin kulkevat. Junan käytön ja liityntäliikenteen ennakoidaan tulevaisuudessa lisääntyvän ja liityntäpysäköinnin laajentaminen onkin mukana asema-alueen kehittämisprojektissa. Siuntion kunnan ja Väylän suunnitteluvaiheessa olevan projektin kokonaiskustannusarvio on n. 19 milj. euroa. Esiselvitys on valmistunut ja Väylän kanssa on alustavasti sovittu siirtymisestä toteutussuunnitteluun. Kunnassa on varattu määrärahaa suunnittelun jatkamiseen. Loppukesästä Siuntion aseman käyttäjien määrän arvioidaan lisääntyvän entisestään, kun kuntakeskukseen rakenteilla olevat kaksi vuokrakerrostaloa valmistuvat. Asuntosäätiön rakennuttamiin kerrostaloihin tulee yhteensä 50 asuntoa, kooltaan 37 m²:n yksiöstä 75 m²:n neliöön. Talojen rakentami