Detta kommer att bli ett minne för livet ❤ Sydän Vaasa-videoserien gläder vasabors vardag i oktober

- Samarbetet med Vamia har varit fantastiskt! Jag gav studerandena ramen, men annars fick de friheten att göra projektet själv. Jag var så klart i bakgrunden till hjälp om det behövdes. Syftet med projektet är att ge en känsla av kärlek och betydelse till en annan person, berättar Karin Toivola.

Iden var att göra något som liknar det som görs i ”Suomi Love” programmet: Vasaborna får ansöka om att delta i projektet för att överraska en närstående. Överraskningen planerades tillsammans med den som ansökte och anpassades till den som skulle överraskas och man försökte hålla det hemligt ända till slutet. Arbetsgruppen planerade och förverkligade iden och filmade överraskningsdagen.

Media- och merkonomstuderandenas viktiga projekt

Videoprojektet började tillsammans med media- och merkonomstuderandena på våren 2021. För de involverade media studerandena ersatte projektet ett utbildningsavtal, alltså arbetspraktik. Praktikplatser har knappt funnits under korona tiden. Merkonomstuderandena gjorde i sin tur sina studier genom funktionellt lärande och planerade projektet under kundbetjäningslektionerna.

- Det var mycket intressantare att göra ett sånt här projekt än att titta på diabilder under en vanlig lektion, och grupparbetet var roligt, berättar merkonomstuderandena.

Studerandena har via projektet lärt sig bl. a. projektkoordinering, fotografering med flera kameror, ljus- och ljud planering samt att skaffa företagssponsorer. Arbetsmängden har varit stor, men Eerika Saari, Nelli Rapo och Matias Masanen, som hör till gruppen av media studeranden, har svetsats samman och varit till stöd för varandra. Idéerna har ofta kommit under stunder av gemensamt umgänge. Några tips kan ha kommit från lärarna också. Karins orubbliga tillit till studerandenas kompetens har varit viktigt för studerandena och har tagit dem långt.

- Till slut var projektet inte längre bara en praktikplats utan egentligen en egen baby, vår skapelse, säger Matias.

Mänskornas miner och reaktioner under filmningen av Sydän Vaasa serien har stannat kvar djupt i sinnet hos studerandena.

- När man såg överraskningarna och människornas miner och reaktioner, förstod man hur mäktigt det har varit att vara med i projektet! I Vasa finns åtminstone en familj som kommer att minnas det här för resten av sitt liv, berättar Nelli.

- Visst är det fantastiskt att vi har fått förbättra en människas liv, åtminstone för ett ögonblick, konstaterar Eerika.

Det här är vad det handlar om:

• Karin Toivola, som är bosatt i staden, är initiativtagaren till iden.
  • Vamias media- och merkonomstuderanden gjorde projektet som ett praktikarbete, som i slutändan bestod av en mycket större sak, Sydän Vaasa
  • Meningen med projektet var att glädja vanliga människor. Som förebild var programmet Suomi Love – sökanden till programmet överraskar en närstående person på ett viktigt sätt för honom eller henne.
  • Under våren gjordes fyra videon, varav den första publiceras 6.10 och de följande tre varje onsdag i oktober på YouTube kanalen Sydän Vaasa https://www.youtube.com/channel/UCaPHKrute-5rCxJMzBpLRNA/featured Den avslutande videon publiceras 27.10.

Vamialla alkaa uusi Muistihoitaja tutkinnon osa – uusinta tietoa muistisairaiden kanssa työskenteleville30.1.2024 10:21:28 EET | Tiedote

Suomessa arvioidaan olevan yli 190 000 muistisairasta henkilöä, joista noin 14 500 sairastuu vuosittain. Ikä ei ole ainoa tekijä, sillä myös 35—65-vuotiaiden joukossa yli 7000 henkilöllä on todettu etenevä muistisairaus (THL). Muistisairauksien lisääntyessä sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan lisää osaamista. Tähän vastaa Vamian uusi Muistihoitaja tutkinnon osa -koulutus, joka tarjoaa hoitajille laajasti uutta tietoa sekä käytännön menetelmiä muistisairaiden hoitoon.

Vamian teknologia-alojen uudistetussa täsmäpäivässä 9-luokkalaiset pääsevät tutustumaan jatko-opintopolkuihin ja uratarinoihin7.11.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Vamian Sampo-kampuksella järjestetään tiistaina 21.11. uudistettu täsmäpäivän 9-luokkalaisille teknologia-alan ammatillisista opinnoista, VAMK-väylästä ja korkeakouluopinnoista kiinnostuneille. Täsmäpäivä järjestetään valtakunnallisena TeknologiaTiistai -päivänä, joka on ammattioppilaitosten ja teknologiayritysten yhteinen tapahtumapäivä.

Vamias nya modell RestaurangPRAO är ett ypperligt tillfälle för unga att prova på restaurangbranschen26.10.2023 08:36:17 EEST | Tiedote

RestaurangPRAO (praktisk arbetslivsorientering på restaurang) är en ny modell vars planering inleddes inom Vamias turismservice i våras tillsammans med lärarna och studerandehandledarna. Idén härstammar från att man inom den yrkesinriktade utbildningen vill öka ungas intresse för restaurangbranschen. Som tidpunkt valdes Prao-veckorna, då elever i åk 7–9 har ett ypperligt tillfälle att få prova på restaurangbranschen och se arbetslivet. Vid genomförandet av RestaurangPRAO har man utnyttjat erfarenheterna av TeknoTET, som ordnades på Sampocampus för elever i åk 7–9. - Vi funderade att kunde inte också vi klara av det här. Vi utgick ifrån ett ganska litet antal när vi genomförde idén. Hittills har tre platser per vecka räckt till, och ännu har vi inte behövt säga till någon att hen inte ryms med. Prao-veckorna under hösten är tio, vilket innebär att det finns plats för trettio unga och under våren ännu ett tjugotal till, berättar lärarteamet. I RestaurangPRAO får eleven under en vecka bek

Vamian uusi malli RaflaTET on nuorelle oiva tilaisuus kokeilla ravintola-alaa26.10.2023 08:35:43 EEST | Tiedote

RaflaTET on uusi malli, jonka suunnittelu aloitettiin Vamian matkailupalvelussa viime keväänä yhdessä opettajien ja opiskelijanohjaajien kera. Idea lähti liikkeelle siitä, että ammatillisen koulutuksen puolella halutaan lisätä nuorten kiinnostusta ravintola-alaa kohtaan. Ajankohdaksi valittiin TET-viikot, jolloin yläkoulun oppilailla on oiva tilaisuus päästä kokeilemaan ravintola-alaa ja nähdä työelämää. RaflaTET:n toteutuksessa on hyödynnetty Sampo kampuksella yläkoululaisille järjestetyn TeknoTET:n kokemuksia. - Mietittiin, että eikös mekin pystyttäisi tähän. Lähdettiin aluksi aika pienellä määrällä toteuttamaan ideaa. Toistaiseksi kolme paikkaa viikossa on riittänyt, eikä kenellekään tarvinnut vielä sanoa ettei mukaan mahdu. TET-viikkojahan syksyssä on 10 niin kolmellekymmenelle nuorelle löytyy paikka ja keväällä vielä parille kymmenelle, opettajatiimistä kerrotaan. RaflaTET:ssä viikon aikana oppilas pääsee tutustumaan ensimmäiset kolme päivää ravintoa-alan opiskeluun Vamialla, jonk