Diabeteksen kanssa maratonille - onnistuu!

Diabetesta sairastava voi harrastaa liikuntaa lenkkeilystä laitesukellukseen, toisin kuin joskus kuvitellaan. Mitä diabetesta sairastavan kannattaa muistaa liikuntaharrastusta valitessaan?

Diabetes ei estä harrastamasta mitään lajia.

Yleisohjeena sekä tyypin 1 että 2 diabetesta sairastaville on kohtuullisuus: elämäntavoissa on noudatettava maalaisjärkeä, ja ääripäitä kannattaa välttää. ”Diabetesta sairastava voi juosta maratoneja ja harrastaa sukellusta, mutta rankat lajit edellyttävät kiinnittämään erityistä huomiota oman terveyden rajoihin”, diabeteslääkäri Tero Saukkonen Novo Nordiskista toteaa.

Aloita ihan rauhassa.

Uuteen lajiin kannattaa tutustua rauhassa. Ylilyönnit on hyvä välttää. Jos kokemusta vaikkapa hiihtämisestä ei ole, ei kannata lähteä heti monen tunnin hiihtolenkille. Hidas totuttelu ja huolellinen verensokerin seuranta auttavat Saukkosen mukaan varmistamaan, että yllättäviä vaikutuksia omaan terveyteen ei pääse syntymään.

Säännöllisyys on kaiken a ja o.

Säännöllisellä liikunnalla on tunnetusti lukuisia positiivisia vaikutuksia terveyteen. Diabeteksen hoidossa liikunnalla on erityisen iso merkitys, sekä painonhallinnan että verensokerin näkökulmasta. Kun tiettyä liikuntalajia harrastaa rutiininomaisesti, on helppoa seurata sen vaikutusta omaan oloon ja verensokeriin. Tuttu liikuntalaji ei aiheuta yllättävää rasitusta terveydelle.

Mikään laji ei ole poissuljettu, edes kilpatasolla.

Niin kestävyyslajit kuin kuntosalikin ovat sopivia harrastuksia diabetesta sairastavalle. ”Rankkakaan treenaaminen ei ole poissuljettua”, Saukkonen sanoo ja muistuttaa, että Suomessa on ammattilaisjääkiekkoilijoita, tennispelaajia ja kilpauimareita, jotka sairastavat tyypin 1 diabetesta. – Suomalainen Joonas Henttala ajaa kilpaa Team Novo Nordisk ammattilaiskilpapyörätiimissä, jossa jokainen jäsen sairastaa tyypin 1 diabetesta.

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07:11 EETTiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä

Novo Nordisk kehottaa NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –insuliinikynän käyttäjiä vaihtamaan kynän osan uuteen5.7.2017 14:00:00 EESTTiedote

Novo Nordisk on havainnut, että joissakin tuote-erissä NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –kyniä insuliinisäiliön pidin voi murtua tai rikkoontua, jos se on altistunut tietyille kemikaaleille, esimerkiksi tietyille puhdistusaineille. NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 ovat kestokäyttöisiä kyniä, joihin diabetesta sairastava potilas itse vaihtaa käyttämänsä insuliinin säiliön. Kynän turvallisen toiminnan varmistamiseksi Novo Nordisk kehottaa potilaita, joilla on käytössään NovoPen® Echo® ja/tai NovoPen® 5 kyseisistä tuote-eristä vaihtamaan insuliinisäiliön pitimen uuteen, vaikka pidin näyttäisi ehjältä. Pidin saattaa myöhemmin vaurioitua, jos sitä puhdistetaan käyttöohjeen vastaisesti. Vaihdon voi tehdä yrityksen nettisivujen kautta. Kyseiset tuote-erät on listattu alla. Kuvassa on insuliinisäiliön pidin. – Novo Nordisk haluaa näillä toimenpiteillä varmistaa, että potilaan hoito ei vaarannu sellaisessakaan tapauksessa, että potilas on käyttänyt Novo Nordiskin valmistetta käyttöohjeen vastaisesti, tot