Diabeteksen kanssa maratonille - onnistuu!

Diabetesta sairastava voi harrastaa liikuntaa lenkkeilystä laitesukellukseen, toisin kuin joskus kuvitellaan. Mitä diabetesta sairastavan kannattaa muistaa liikuntaharrastusta valitessaan?

Diabetes ei estä harrastamasta mitään lajia.

Yleisohjeena sekä tyypin 1 että 2 diabetesta sairastaville on kohtuullisuus: elämäntavoissa on noudatettava maalaisjärkeä, ja ääripäitä kannattaa välttää. ”Diabetesta sairastava voi juosta maratoneja ja harrastaa sukellusta, mutta rankat lajit edellyttävät kiinnittämään erityistä huomiota oman terveyden rajoihin”, diabeteslääkäri Tero Saukkonen Novo Nordiskista toteaa.

Aloita ihan rauhassa.

Uuteen lajiin kannattaa tutustua rauhassa. Ylilyönnit on hyvä välttää. Jos kokemusta vaikkapa hiihtämisestä ei ole, ei kannata lähteä heti monen tunnin hiihtolenkille. Hidas totuttelu ja huolellinen verensokerin seuranta auttavat Saukkosen mukaan varmistamaan, että yllättäviä vaikutuksia omaan terveyteen ei pääse syntymään.

Säännöllisyys on kaiken a ja o.

Säännöllisellä liikunnalla on tunnetusti lukuisia positiivisia vaikutuksia terveyteen. Diabeteksen hoidossa liikunnalla on erityisen iso merkitys, sekä painonhallinnan että verensokerin näkökulmasta. Kun tiettyä liikuntalajia harrastaa rutiininomaisesti, on helppoa seurata sen vaikutusta omaan oloon ja verensokeriin. Tuttu liikuntalaji ei aiheuta yllättävää rasitusta terveydelle.

Mikään laji ei ole poissuljettu, edes kilpatasolla.

Niin kestävyyslajit kuin kuntosalikin ovat sopivia harrastuksia diabetesta sairastavalle. ”Rankkakaan treenaaminen ei ole poissuljettua”, Saukkonen sanoo ja muistuttaa, että Suomessa on ammattilaisjääkiekkoilijoita, tennispelaajia ja kilpauimareita, jotka sairastavat tyypin 1 diabetesta. – Suomalainen Joonas Henttala ajaa kilpaa Team Novo Nordisk ammattilaiskilpapyörätiimissä, jossa jokainen jäsen sairastaa tyypin 1 diabetesta.

Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa20.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Fiasp® hyväksytty Euroopassa diabeteksen hoitoon nuorille ja yli 1-vuotiaille lapsille29.8.2019 10:24:26 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 22.8.2019 – Novo Nordisk ilmoitti tänään, että Euroopan komissio on hyväksynyt Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamisen nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten diabeteksen hoitoon. Tämä täydentää aiempaa käyttöaihetta, joka kattoi ainoastaan aikuiset. Lapsille ja nuorille Fiasp® suositellaan annettavaksi ennen ateriaa (0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista). Fiasp® voidaan antaa myös enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen (aterianjälkeinen annostelu) tilanteissa, joissa nautittavan ruuan määrä on epävarma. Jos Fiasp® annetaan ilta-aterian jälkeen, yöaikaisen hypoglykemian (matala verensokeri) välttämiseksi suositellaan verensokeritasapainon tarkkaa seurantaa1. --- Viite: 1 Fiasp® valmisteyhteenveto. Päivitetty viimeksi: 07/2019