Vactech Oy

Diabetesrokotteen tutkiminen ihmisillä käynnistyi Suomessa

Suomalaisen Vactech Oy:n ja amerikkalaisen Provention Bion rokotetutkimukseen osallistuu ensimmäisessä vaiheessa noin 50 tervettä aikuista. Rokotteen odotetaan ehkäisevän tyypin 1 diabetesta suojaamalla siihen liitetyiltä viruksilta.

Kansainvälisessä tiedeyhteisössä on jo pitkään vallinnut käsitys, että enterovirusinfektiot voivat olla yksi merkittävä syy tyypin 1 diabeteksen puhkeamiseen. Vactech Oy:n kehittämä ja yksinoikeudella patentoima ehkäisevä rokote perustuu tähän hypoteesiin. Estämällä infektiot estetään niiden seurauksena myöhemmin ilmaantuva tauti. Rokotteen turvallisuutta ja sen kykyä tuottaa vasta-aineita testataan nyt ensimmäistä kertaa ihmisillä.

Vactech on lisensoinut keksinnön oikeudet amerikkalaiselle Provention Biolle rokotteen jatkokehityksen ja tarvittavan rahoituksen turvaamiseksi. Tämä yhteistyö on nyt edennyt ihmisillä tehtävään tutkimusvaiheeseen. Rokotteeseen valikoitui Vactechin tekemissä laajoissa seulontatutkimuksissa yli sadan enteroviruksen joukosta ns. coxsackie B -ryhmän viruksia.

Tampereen yliopiston virologian professori Heikki Hyöty, joka on toinen Vactechin perustajista, pitää todennäköisenä, että coxsackie B -virukset vaikuttavat tyypin 1 diabeteksen syntyyn. ”Nyt kehitetty rokote antaa toivoa ehkäistä tämän sairauden puhkeaminen. Lisäksi uskon, että sillä voidaan suojata muilta vakavilta coxsackievirustaudeilta, kuten sydänlihas- ja aivokalvontulehdukselta, ja mahdollisesti myös keliakialta”, hän jatkaa.

“Suomalaiset tutkijat ovat olleet etulinjassa, kun yhteys enterovirusinfektioiden ja tyypin 1 diabeteksen välillä alkoi selvitä. Rokote perustuu tähän pitkään tutkimuspolkuun”, sanoo Helsingin yliopiston lastentautien emeritusprofessori Mikael Knip, toinen Vactechin perustajista.

”Vactechin tuotekehityksen rooli on ollut jalostaa akateemisen perustutkimuksen tulokset toimivaksi rokotteeksi. Olemme rakentaneet laajan kansainvälisen verkosto-organisaation, jonka työ konkretisoituu nyt aloitettaviin kliinisiin kokeisiin”, täydentää Vactechin toimitusjohtaja Raimo Harju.

Rokotetutkimukseen osallistuvat terveet, 18 - 45 vuotiaat aikuiset saavat neljän viikon välein kolme rokoteannosta. Osa saa tätä PRV-101 rokotetta, ja vertailuryhmä lumerokotetta. Käytännön järjestelyistä ja rokottamisesta vastaa turkulainen kliinisten tutkimusten toteuttamiseen erikoistunut yritys, CRST Oy. Tulosten odotetaan valmistuvan kuluvan vuoden 2021 toisella puoliskolla.

"Provention Bion visio on ehkäistä aikaisessa vaiheessa lääketieteellisesti merkittäviä autoimmuunitauteja. Nyt käynnistynyt tutkimus on tärkeä etappi päämäärämme saavuttamisessa”, toteaa Francisco Leon, Provention Bion tieteellinen johtaja ja perustajaosakas.

Raimo Harju, (+358-40 5949 689, raimo.harju@vactech.fi)

Tutkimuksen ensimmäinen rokoteannos

Vactech Oy
Biokatu 8

Lisätietoja coxsackie B viruksista (CVB) ja autoimmuunitaudeista:

CVB virukset ovat yleisiä ja aiheuttavat valtaosalle lievän flunssan kaltaisen taudin. Ne hakeutuvat myös haiman insuliinia tuottaviin soluihin ja niiden epäillään liittyvän tyypin 1 diabetekseen. CVB virukset lisääntyvät voimakkaasti suolen limakalvolla, ja ne on liitetty myös keliakiaan, joka johtuu suoliston limakalvon vaurioitumisesta. CVB viruksia on löydetty haimasta noin 60%:lla diabeetikoista ja suolesta noin 20%:lle keliaakikoista.

Lisätietoja PRV-101 -rokotteesta:

PRV-101 on kliinisessä tutkimusvaiheessa oleva multivalentti CVB-rokote, joka on kehitetty estämään coxsackie B (CVB) infektioita ja niiden aiheuttamaa tyypin 1 diabetesta ja keliakiaa. On arvioitu, että toimiessaan rokote voisi estää jopa 50% tyypin 1 diabetestapauksista ja 20% keliakiasta. Rokotteella pyritään ehkäisemään näitä sairauksia aiheuttavia CVB viruksia. Näitä käyttöalueita koskevat patentit Vactech on lisensoinut Provention Bio:lle rokotteen kliinisen kehitystyön mahdollistamiseksi.

Lisätietoja Vactech Oy:stä:

Vactech Oy kehittää ja lisensoi rokotteita ja nykyaikaisia rokote- ja diagnostiikkateknologioita painottuen tuotekehityspolun varhaiseen vaiheeseen. Tärkeimmät sovellusalueet ovat tyypin 1 diabetes, keliakia, astma ja allergia sekä diagnostiikka. Vactech on yksityisessä omistuksessa oleva yhtiö, jolla on pitkä yhteistyöhistoria niin akateemisten kuin teollisten kumppanien kanssa. Strateginen kumppanuus diabetesrokotteen kaupallistamiseksi Provention Bion kanssa alkoi vuonna 2017.

Lisätietoja ks. www.vactech.fi tai toim.joht. Raimo Harju, (+358-40 5949 689, raimo.harju@vactech.fi)

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi