Diak kehittää sote-alan koulutusta Nepalissa ja Vietnamissa
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kehittää sosiaali- ja terveysalan koulutusta Nepalissa ja Vietnamissa yhdessä kuuden korkeakoulun kanssa. Kummastakin kohdemaasta on mukana kaksi korkeakoulua ja lisäksi verkostossa on kehittäjäkumppaneita Norjasta ja Turkista.
‒ Vahvistamme koulutuksen opiskelijakeskeisyyttä verrattuna nykyiseen opettajakeskeiseen opetustapaan sekä perehdytämme opettajia uusien opetusmenetelmien käyttöön, projektipäällikkö Ari Nieminen Diakista kertoo.
Uusia menetelmiä käytetään mm. yhteisöjen kehittämisessä sekä innovaatio- ja simulaatio-opetuksessa. Myös viittomakieli ja sen hyödyntäminen opetuksessa kiinnostaa Nepalissa ja Vietnamissa. Uuden opetussuunnitelman opintojaksoja kehitetään työryhmissä, joissa on edustajia kaikista kumppanikorkeakouluista.
‒ Uutta opetussuunnitelmaa ei oteta käyttöön sellaisenaan. Kokoamme yhdessä työkalulaatikon, josta eri korkeakoulut voivat ottaa käyttöön omiin tarpeisiinsa istuvia osia, Nieminen sanoo.
Lisäksi hankitaan materiaaleja ja kirjallisuutta, jotka tukevat uuden opetussuunnitelman toteutusta. Tarve on esimerkiksi uusille simulaationukeille, joilla harjoitellaan ja simuloidaan hoitotyötä terveysalan koulutuksessa.
Koronapandemia laajensi osallistumismahdollisuuksia
Koronapandemia toi omat haasteensa kansainvälisen kehittämishankkeen toteuttamiseen, vaikka suuri osa työskentelystä oli jo alun perin suunniteltu etäyhteyksillä toteutuvaksi. Syksyllä järjestetty seminaari Oslossa jouduttiin siirtämään matkustusrajoitusten vuoksi kokonaan verkkoon.
‒ Verkkototeutus on yllättäen lisännyt toiminnan inklusiivisuutta, koska useammat henkilöt kaikista mukana olevista maista ja korkeakouluista ovat päässeet osallistumaan, Nieminen kertoo.
Jatkossa tarkoituksena on avata hankkeen työseminaarit ainakin osittain opiskelijoille sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjille eri maissa.
Myös yhteiskehittämisen työpajoja on järjestetty verkossa, ja opittu soveltamaan yhteiskehittämisen menetelmiä ja osallistavaa työskentelyä verkkoympäristössä. Esimerkiksi Diakin opiskelija Noora Sylman suunnitteli ja toteutti 4 virtuaalityöpajan sarjan osana opinnäytetyötään.
‒ Yhteiskehittämisen näkökulma on tärkeä meillä Diakissa. Haluamme välttää asetelmaa, jossa asiantuntijat tulevat länsimaista kertomaan, miten asioiden pitäisi olla. Kehittäminen onnistuu, kun toimijoilla on todellinen tarve muutokseen ja ratkaisuja etsitään yhdessä, Nieminen sanoo.
Diak ihmisarvon ja kunnioittavan kohtaamisen edistäjänä
Toinen DVINE-hankkeen keskeinen tavoite on ihmisten arvostamisen ja kunnioittamisen edistäminen. Vaikka kaikilla osallistuvilla korkeakouluilla on vahva arvopohja joko kristillisen taustan tai sosiaali- ja terveysalan yleisen ammattieetoksen kautta, erilaisissa kulttuuriympäristöissä arvostuksella tarkoitetaan jossain määrin eri asioita.
- Universaali tasa-arvo on helppo julistaa ideaalisena arvona, mutta käytännössä yhteiskunnat ja työorganisaatiot ovat hierarkkisesti organisoituneita. Tämä asettaa käytännön haasteen hyvinvointipalveluille ja ihmisten keskinäisen arvostuksen edistämiselle, Nieminen pohtii.
DVINE-hankkeessa koulutusta kehittävät yhdessä Diakonia-ammattikorkeakoulu, St. Xavier’s College ja Patan Academy of Health Sciences (PAHS) School of Nursing and Midwifery Nepalista, VID Specialized University Norjasta, Gazi Üniversitesi Turkista sekä Hue University of Medicine and Pharmacy ja Hue University of Sciences Vietnamista. Hanke saa rahoitusta Euroopan unionin Erasmus+ -ohjelmasta.
DVINE-hankkeen lisäksi Diak on mukana noin 10 kansainvälisessä kehityshankkeessa vuositasolla. Kehittämisessä korostuu korkeakoulujen kapasiteetin vahvistaminen globaalissa etelässä, työelämäyhteistyön kehittäminen sekä osallisuuden ja inkluusion tukeminen. Hankkeissa on myös vahvistettu esimerkiksi neuvolatoimintaa ja äitiysterveyttä.
Diakilla on pitkäaikaisia yhteistyösuhteita Aasiassa ja Afrikassa mm. Tansaniassa, Keniassa, Nepalissa ja Vietnamissa, joihin Diakista lähtee opiskelijoita vaihtoon kumppanikorkeakouluihin. Laajaa yhteistyötä tehdään myös Euroopassa erityisesti 3IN Alliance-korkeakouluverkostossa.
Lisätiedot:
- DVINE-hanke: projektipäällikkö Ari Nieminen, Diak, p. 040 484 5625, ari.nieminen@diak.fi
- www.dvineproject.com
- Diakin kansainvälinen yhteistyö: kehityspäällikkö Suvi Äärilä, p. 050 505 6960, suvi.aarila@diak.fi
Yhteyshenkilöt
Hanna MoilanenTKI-asiantuntijaDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:050 562 7023hanna.moilanen@diak.fiTietoja julkaisijasta
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kouluttaa asiantuntijoita sosiaali-, terveys-, kirkon ja tulkkauksen aloille. Se osallistuu koulutusalojensa alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämiseen mm. hanketoimintansa kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)
Syksyn yhteishaku päättyi – Diakin Oulun-kampuksen sosionomikoulutus yksi suosituimmista12.9.2025 11:47:52 EEST | Tiedote
Korkeakoulujen syksyn yhteishaku päättyi 11.9.2025. Diakissa oli tarjolla 420 aloituspaikkaa, joista 105 Oulussa järjestettäviin sote-alan ja kirkon alan koulutuksiin.
Diakin Porin-kampuksen koulutusten suosio kasvoi yhteishaussa12.9.2025 11:32:11 EEST | Tiedote
Korkeakoulujen syksyn yhteishaku päättyi 11.9.2025. Diakissa oli tarjolla 420 aloituspaikkaa, joista 65 Porissa järjestettäviin sosionomi (AMK) ja sosionomi (AMK), diakoniatyö -koulutuksiin.
Syksyn yhteishaku on päättynyt – Diakiin hakeneiden määrä ampaisi nousuun12.9.2025 11:26:31 EEST | Tiedote
Korkeakoulujen syksyn yhteishaku päättyi 11.9.2025. Diakissa oli tarjolla 420 aloituspaikkaa sote- ja kirkon alan AMK-koulutuksiin Helsingissä, Oulussa, Porissa ja verkossa.
Arjen sankarit esiin – Parisuhdeillat ja kyläyhdistys palkittiin KOHDE-kilpailussa10.9.2025 15:00:27 EEST | Tiedote
Oulaisten Minä-Sinä-parisuhdeillat ja Piipsjärven kyläyhdistys palkittiin Pohjois-Pohjanmaan lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämisestä KOHDE-hankkeen kilpailussa.
Vastuullisesti vaikuttavaa korkeakoulutusta – Diakin kestävyysraportti 2024 julkaistu2.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Vastuullisuus ja vaikuttavuus ovat keskeinen osa Diakin toimintaa ja arvoja. Diak on arvolähtöisesti johdettu korkeakoulu ja tekemisemme tähtää entistä inhimillisempään ja kestävämpään maailmaan. Kestävyysraportti 2024 tuo esille Diakin toimia, panostuksia ja tavoitteita ympäristövastuun, sosiaalisten vaikutusten, hyvän hallintotavan ja kestävän kehityksen edistämiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme