Digi- ja väestötietovirasto selvitti: Edunvalvontavaltuutuksen tuntee 61 prosenttia yli nelikymppisistä – asiakirjan myönteinen mielikuva ei muutu teoiksi
Edunvalvontavaltuutuksen uskoi tietävänsä 81 prosenttia vastaajista. Kun vastaajia pyydettiin valitsemaan, mitä sana merkitsee, osa vastaajista sekoitti sen kuitenkin perinteiseen edunvalvontaan.
Edunvalvontavaltuutus annetaan henkilön itse ennakkoon tekemällä valtakirjalla, jossa hän ilmoittaa, kuka hänen asioitaan hoitaa ja miten niitä hoidetaan, jos henkilön toimintakyky heikkenee. Perinteisessä edunvalvonnassa Digi- ja väestötietovirasto määrää edunvalvojan.
Digi- ja väestötietoviraston teettämä kysely on ensimmäinen vuonna 2007 voimaan tulleen edunvalvontavaltuutuksen tunnettuutta selvittävä tutkimus. Kyselyyn vastasi huhtikuussa tuhat yli 40-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti strateginen tutkimustoimisto Vastakaiku Oy.
Edunvalvontavaltuutuksen avulla asiat tulevat hoidettua
Edunvalvontavaltuutukseen suhtaudutaan myönteisesti. Vastaajista 85 prosenttia piti sitä erittäin myönteisenä tai myönteisenä. Kielteiseksi sen koki vain 4 prosenttia ja neutraaliksi 11 prosenttia. Ikäryhmien välillä ei ollut eroavuuksia.
Edunvalvontavaltuutuksen hyvinä puolina pidettiin erityisesti:
- Asiat tulevat hoidettua tilanteessa, joissa ei itse pystyisi niitä hoitamaan. (36 %)
- Voin itse valita ja päättää, kuka tulee hoitamaan asioitani. (24 %)
- Luotettava henkilö hoitaa asiani, kun en itse enää kykene. (17 %)
Huonoiksi puoliksi nousivat erityisesti väärinkäytöksiin ja luottamiseen liittyvät asiat:
- Mahdollinen väärinkäyttö, jos valitsee epärehellisen, epäluotettavan tai epäpätevän henkilön. (25 %)
- Luotettavan henkilön löytäminen, luottamus. (12 %)
- Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen, oma päätäntävalta vähenee. (6 %)
Kiinnostus edunvalvontavaltuutusta kohtaan kasvaa 60-vuotiaana – valtuutus kuuluu nuorempienkin asiakirjasalkkuun
Kyselyyn vastaajista 15 prosenttia oli tehnyt edunvalvontavaltuutuksen. Ero eri ikäryhmien välillä oli suuri. Kun 40–49-vuotiaista 5 prosentilla ja 50–59-vuotiaista 6 prosentilla oli valtuutus, 60–69-vuotiaista sen oli tehnyt 16 prosenttia ja yli 70-vuotiaista 31 prosenttia.
Lähes puolet vastanneista ilmoitti olevansa kiinnostunut edunvalvontavaltuutuksen tekemisestä, eikä ikäryhmien välillä ollut suuria eroavuuksia.
– Edunvalvontavaltuutus ei ole vain ikääntyvien asia. Se kannattaa olla valmiina siltä varalta, että elämässä tapahtuu jotain yllättävää, joka vie toimintakyvyn, painottaa viestintä- ja markkinointijohtaja Liinu Lehto Digi- ja väestötietovirastosta. Kun edunvalvontavaltuutus on kunnossa, voi esimerkiksi oma puoliso jatkaa sujuvasti perheen pankki- ja muiden asioiden hoitamista, jos toinen puolisoista joutuu tapaturmaan tai sairastuu vakavasti.
– Tyypillinen edunvalvontavaltuutuksen hylkäämisen syy on se, että edunvalvontavaltuutus on tehty liian myöhään, eikä sitä voida enää vahvistaa, Lehto lisää. Eri syistä vahvistamatta jää vuosittain noin 20 prosenttia edunvalvontavaltuutuksista.
Noin 60 suomalaista organisaatiota osallistuu Digi- ja väestötietoviraston Omissa käsissä -kampanjaan
Digi- ja väestötietovirasto käynnisti toukokuun alussa Omissa käsissä -kampanjan, jossa herätellään suomalaisia ottamaan tulevaisuuden päätökset omiin käsiinsä ja aktivoidaan kansalaisia tekemään edunvalvontavaltuutuksen itselleen tai läheiselleen. Kampanjointi tulee jatkumaan useamman vuoden ajan.
Edunvalvontavaltuutuksen merkittävyys ja aiheen ajankohtaisuus on saanut kymmenittäin järjestöjä, yrityksiä sekä valtiovarainministeriön, oikeusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön mukaan kampanjointiin.
Pähkinänkuoressa
- Tutkimuksen toteutti Digi- ja väestötietoviraston toimeksiannosta strateginen tutkimustoimisto Vastakaiku Oy. Vastakaiku on viestintätoimisto Kaiku Helsingin sisaryritys.
- Tiedonkeruu toteutettiin Bilendin M3 Panelissa. Verkkokyselyyn vastasi 1000 yli 40-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
- Edunvalvontavaltakirja on asiakirja, jonka avulla toisen henkilön voi valtuuttaa tekemään esimerkiksi talouteen ja terveyteen liittyviä päätöksiä, jos oma toimintakyky heikkenee.
- Vuonna 2021 vahvistettiin noin 6 000 edunvalvontavaltuutusta ja määrän odotetaan kasvavan vuosittain väestön ikääntyessä.
- Toukokuun alussa käynnistyvällä Omissa käsissä -kampanjalla halutaan lisätä tietoisuutta edunvalvontavaltuutuksista sekä kannustaa kansalaisia edunvalvontavaltakirjan tekemiseen hyvissä ajoin.
- Kampanja näkyy eri medioissa toukokuusta alkaen.
- Rouva Edunvalvontavaltuutus – eli Digi- ja väestötietoviraston asiantuntija – nostaa käytännön vinkkejä ja ajankohtaisia teemoja edunvalvontavaltuutuksesta sometileillään Twitterissä, Facebookissa ja Instagramissa.
- Kampanjoinnissa on mukana noin 60 organisaatiota ministeriöistä paikallisyhdistyksiin.
- Kampanjaan voi yhä osallistua. Lisätietoa kampanjasta, edunvalvontavaltakirjan tekemisestä, mukana olevista kumppaneista ja osallistumisesta voi lukea osoitteesta omissakäsissä.fi
Digi- ja väestötietovirasto on koonnut median edustajia varten listan kampanjaan osallistuvien organisaatioiden asiantuntijoista, jotka voivat valottaa aihetta eri näkökulmista.
Yhteyshenkilöt
Liinu LehtoViestintä- ja markkinointijohtaja
Viestinnän johtaminen ja mediayhteydet
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.
Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande
En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter
Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
