Digi- ja väestötietovirasto selvitti: Edunvalvontavaltuutuksen tuntee 61 prosenttia yli nelikymppisistä – asiakirjan myönteinen mielikuva ei muutu teoiksi
Edunvalvontavaltuutuksen uskoi tietävänsä 81 prosenttia vastaajista. Kun vastaajia pyydettiin valitsemaan, mitä sana merkitsee, osa vastaajista sekoitti sen kuitenkin perinteiseen edunvalvontaan.
Edunvalvontavaltuutus annetaan henkilön itse ennakkoon tekemällä valtakirjalla, jossa hän ilmoittaa, kuka hänen asioitaan hoitaa ja miten niitä hoidetaan, jos henkilön toimintakyky heikkenee. Perinteisessä edunvalvonnassa Digi- ja väestötietovirasto määrää edunvalvojan.
Digi- ja väestötietoviraston teettämä kysely on ensimmäinen vuonna 2007 voimaan tulleen edunvalvontavaltuutuksen tunnettuutta selvittävä tutkimus. Kyselyyn vastasi huhtikuussa tuhat yli 40-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti strateginen tutkimustoimisto Vastakaiku Oy.
Edunvalvontavaltuutuksen avulla asiat tulevat hoidettua
Edunvalvontavaltuutukseen suhtaudutaan myönteisesti. Vastaajista 85 prosenttia piti sitä erittäin myönteisenä tai myönteisenä. Kielteiseksi sen koki vain 4 prosenttia ja neutraaliksi 11 prosenttia. Ikäryhmien välillä ei ollut eroavuuksia.
Edunvalvontavaltuutuksen hyvinä puolina pidettiin erityisesti:
- Asiat tulevat hoidettua tilanteessa, joissa ei itse pystyisi niitä hoitamaan. (36 %)
- Voin itse valita ja päättää, kuka tulee hoitamaan asioitani. (24 %)
- Luotettava henkilö hoitaa asiani, kun en itse enää kykene. (17 %)
Huonoiksi puoliksi nousivat erityisesti väärinkäytöksiin ja luottamiseen liittyvät asiat:
- Mahdollinen väärinkäyttö, jos valitsee epärehellisen, epäluotettavan tai epäpätevän henkilön. (25 %)
- Luotettavan henkilön löytäminen, luottamus. (12 %)
- Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen, oma päätäntävalta vähenee. (6 %)
Kiinnostus edunvalvontavaltuutusta kohtaan kasvaa 60-vuotiaana – valtuutus kuuluu nuorempienkin asiakirjasalkkuun
Kyselyyn vastaajista 15 prosenttia oli tehnyt edunvalvontavaltuutuksen. Ero eri ikäryhmien välillä oli suuri. Kun 40–49-vuotiaista 5 prosentilla ja 50–59-vuotiaista 6 prosentilla oli valtuutus, 60–69-vuotiaista sen oli tehnyt 16 prosenttia ja yli 70-vuotiaista 31 prosenttia.
Lähes puolet vastanneista ilmoitti olevansa kiinnostunut edunvalvontavaltuutuksen tekemisestä, eikä ikäryhmien välillä ollut suuria eroavuuksia.
– Edunvalvontavaltuutus ei ole vain ikääntyvien asia. Se kannattaa olla valmiina siltä varalta, että elämässä tapahtuu jotain yllättävää, joka vie toimintakyvyn, painottaa viestintä- ja markkinointijohtaja Liinu Lehto Digi- ja väestötietovirastosta. Kun edunvalvontavaltuutus on kunnossa, voi esimerkiksi oma puoliso jatkaa sujuvasti perheen pankki- ja muiden asioiden hoitamista, jos toinen puolisoista joutuu tapaturmaan tai sairastuu vakavasti.
– Tyypillinen edunvalvontavaltuutuksen hylkäämisen syy on se, että edunvalvontavaltuutus on tehty liian myöhään, eikä sitä voida enää vahvistaa, Lehto lisää. Eri syistä vahvistamatta jää vuosittain noin 20 prosenttia edunvalvontavaltuutuksista.
Noin 60 suomalaista organisaatiota osallistuu Digi- ja väestötietoviraston Omissa käsissä -kampanjaan
Digi- ja väestötietovirasto käynnisti toukokuun alussa Omissa käsissä -kampanjan, jossa herätellään suomalaisia ottamaan tulevaisuuden päätökset omiin käsiinsä ja aktivoidaan kansalaisia tekemään edunvalvontavaltuutuksen itselleen tai läheiselleen. Kampanjointi tulee jatkumaan useamman vuoden ajan.
Edunvalvontavaltuutuksen merkittävyys ja aiheen ajankohtaisuus on saanut kymmenittäin järjestöjä, yrityksiä sekä valtiovarainministeriön, oikeusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön mukaan kampanjointiin.
Pähkinänkuoressa
- Tutkimuksen toteutti Digi- ja väestötietoviraston toimeksiannosta strateginen tutkimustoimisto Vastakaiku Oy. Vastakaiku on viestintätoimisto Kaiku Helsingin sisaryritys.
- Tiedonkeruu toteutettiin Bilendin M3 Panelissa. Verkkokyselyyn vastasi 1000 yli 40-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
- Edunvalvontavaltakirja on asiakirja, jonka avulla toisen henkilön voi valtuuttaa tekemään esimerkiksi talouteen ja terveyteen liittyviä päätöksiä, jos oma toimintakyky heikkenee.
- Vuonna 2021 vahvistettiin noin 6 000 edunvalvontavaltuutusta ja määrän odotetaan kasvavan vuosittain väestön ikääntyessä.
- Toukokuun alussa käynnistyvällä Omissa käsissä -kampanjalla halutaan lisätä tietoisuutta edunvalvontavaltuutuksista sekä kannustaa kansalaisia edunvalvontavaltakirjan tekemiseen hyvissä ajoin.
- Kampanja näkyy eri medioissa toukokuusta alkaen.
- Rouva Edunvalvontavaltuutus – eli Digi- ja väestötietoviraston asiantuntija – nostaa käytännön vinkkejä ja ajankohtaisia teemoja edunvalvontavaltuutuksesta sometileillään Twitterissä, Facebookissa ja Instagramissa.
- Kampanjoinnissa on mukana noin 60 organisaatiota ministeriöistä paikallisyhdistyksiin.
- Kampanjaan voi yhä osallistua. Lisätietoa kampanjasta, edunvalvontavaltakirjan tekemisestä, mukana olevista kumppaneista ja osallistumisesta voi lukea osoitteesta omissakäsissä.fi
Digi- ja väestötietovirasto on koonnut median edustajia varten listan kampanjaan osallistuvien organisaatioiden asiantuntijoista, jotka voivat valottaa aihetta eri näkökulmista.
Yhteyshenkilöt
Liinu LehtoViestintä- ja markkinointijohtaja
Viestinnän johtaminen ja mediayhteydet
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release
As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
