Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietoviraston Digihumaus-raportti: Viranomaisten mahdollisuuksia käsitellä ja ratkaista vain asioita digitaalisesti tulee lisätä

Jaa
”Suomessa tulisi lisätä viranomaisten mahdollisuuksia käsitellä ja ratkaista asioita vain digitaalisesti. Viranomaisten pitäisi voida tehdä ja lähettää ratkaisut vain digitaalisesti kaikille niille, jotka pystyvät digiasiointiin”, sanoo Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.

”Meidän tulisi lisätä automatisaatioastetta ja mahdollistaa nykyistä laajempi automaattinen päätöksenteko, mutta samalla ratkaista siihen liittyvät vastuu- ja oikeusturvakysymykset. Lisäksi yhteiskunnassamme tulisi vahvistaa yhteisen digitaalisen infrastruktuurin ja tehokkaiden perusrekistereiden roolia sekä huomioida lainsäädännössä tehokkaammin digitalisaation poikkihallinnolliset vaikutukset”, jatkaa Viskari.

Tämä käy ilmi Digi- ja väestötietoviraston 1.4.2022 julkaisemasta Digihumaus 2021 -raportista. Raportti esittelee neljä erilaista mahdollista tulevaisuuskuvaa, jotka ovat mahdollisia tulevaisuuden Suomessa. Raportti myös esittää kehitysehdotuksia, joilla näköpiirissä oleviin yhteiskunnallisiin haasteisiin ja muutostrendeihin voitaisiin vastata hyödyntämällä paremmin olemassa olevia ja uusia teknologioita sekä kehittämällä hallinnon toimintatapoja.

Skenaariot auttavat suuntaamaan digitalisaatiokehitystä

Digihumaus-raportin vuoteen 2030 ulottuvat skenaariot auttavat ennakoimaan tulevia kehityskulkuja, suuntaamaan digitalisaatiokehitystä ja rakentamaan digitaalisia julkisia palveluita sujuvamman arjen tueksi.

”Skenaariot eivät ole ennusteita tulevasta, vaan mahdollisia ja vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia ja toimintaympäristön kuvauksia. Yhden varman totuuden sijaan oikeat askeleet löytyvät yleensä skenaarioiden välimaastosta: kaikissa skenaarioissa on piirteitä, jotka toteutuvat”, jatkaa Viskari.

Digihumaus 2022 -raportti ”Neljä skenaariota digitalisaation tulevaisuudesta” julkaistiin perjantaina 1.4.2022 Digi- ja väestötietoviraston järjestämässä digitalisaatioon keskittyvässä Digihumaus-webinaarissa. Raportti on jatkoa kolmena aiempana vuotena julkaistuille Digihumaus-raporteille.

Tutustu raporttiin: https://dvv.fi/digihumausraportti2022

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Digi- ja väestötietovirasto, pääjohtaja Janne Viskari, p. 0295 536 060 (viestinnän päivystysnumero), etunimi.sukunimi@dvv.fi

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande

Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.

Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote

12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye