Digipalvelun sekavuus lisää digituen tarvetta - Uudet suositukset kannustavat panostamaan laatuun

Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt toimintatapoja yritysten ja yhteisöjen digitalisaation edistämiseksi osana valtiovarainministeriön Digitalisaation edistämisen ohjelmaa. Yritysten ja yhteisöjen siirtymää digitaaliseen asiointiin on tutkittu puolentoista vuoden ajan, ja havaintojen perusteella on muodostettu suosituksia digipalvelujen ja digituen kehittämiseksi. Suositukset on tehty yhteistyössä digipalveluja tuottavien viranomaisten kanssa. Keskeisinä havaintoina voidaan nostaa digituen tarpeen ja palveluiden laadun yhteys, yhtenäisen digituen tarve, erilaisten tukitarpeiden huomiointi sekä digituen käytännön toteutustapojen kehittäminen.
"Yritysten ja yhteisöjen digiosaaminen ja digituen tarpeet vaihtelevat suuresti. On tärkeää, että saamme laajennettua digituen verkostoa mukana olevien viranomaisten, yritysten ja yhteisöjen lisäksi myös laajemmin digituen parissa toimiviin. Silloin voimme yhdessä kehittää digitukea yrityksiä ja yhteisöjä paremmin palvelevaksi. Sekä digitukea että digitaalisten palveluiden kehittämistä tulee viedä asiakaslähtöisempään suuntaan", projektipäällikkö Minna Piirainen Digi- ja väestötietovirastosta sanoo.
Digituen tehtävä reagoi muuttuvaan toimintaympäristöön
Valtiovarainministeriö on myöntänyt Digi- ja väestötietovirastolle 1,8 miljoonaa euroa digituen valtakunnallisen, vakiinnutettavan toimintamallin kehittämiseen ja pilotointiin vuodelle 2022. Rahoitus myönnettiin Digitalisaation edistämisen ohjelmasta, jonka yhtenä tavoitteena on laajentaa digituen valtakunnallinen toimintamalli kattamaan myös elinkeinotoimintaa harjoittavien digituen kehittämisen.
Digi- ja väestötietovirasto (aik. Väestörekisterikeskus) on koordinoinut kansalaisiin kohdistuvaa digitukea vuodesta 2018.
"Osana yritysten ja yhteisöjen digituen suosituksia tunnistettiin tarve seurata digiosaamisen muutosta. Tarvitsemme tarkempaa tietoa digiosaamisesta ja digituen tarpeesta. Tavoitteena on, että digituelle kehitetään tilannekuva sekä tiedon hyödyntämisen suunnitelma, joissa huomioidaan EU-tasoinen digiosaamisen määrittely. Tavoitteena on jatkuvan mittaamisen ja tilannekuvan käyttöönotto vuoden 2022 aikana", Piirainen kertoo.
Digituki kuuluu Sanna Marinin hallituksen ohjelman yhdenvertaisuutta edistäviin toimenpiteisiin, joiden avulla pyritään vahvistamaan yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta yhteiskunnassa. Digituki-palvelut auttavat digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttämisessä sekä tukevat yksilöiden ja yhteisöjen digitaitojen kehittymistä. Digitaitojen kehittyminen myös madaltaa kynnystä omaksua ja ottaa käyttöön uusia sähköisiä palveluja.
Tutustu liitteenä oleviin digituen suosituksiin
"Yritysten ja yhteisöjen digiosaaminen. Suosituksia digituen tarjoamisesta"
Osallistu Digituki 2022 -webinaariin tänään!
Digi- ja väestötietovirasto järjestää 10.12.2021 klo 9-12 Digituki 2022 -webinaarin, jossa esitellään suosituksia digituen järjestämisestä yrityksille ja yhteisöille sekä DVV:n uutta roolia kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen digituen koordinoijana ja kehittäjänä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Digi- ja väestötietovirasto, projektipäällikkö Minna Piirainen, puh 0295 535 280, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
valtiovarainministeriö, ohjelmapäällikkö Marjukka Saarijärvi, puh. 02955 30208, etunimi.sukunimi[at]gov.fi
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme