Digi- ja väestötietovirasto

Digipalvelun sekavuus lisää digituen tarvetta - Uudet suositukset kannustavat panostamaan laatuun

Jaa

Laadukas digipalvelu on vaivaton käyttää ja digitukeakin sen käyttöön on tarjolla. Sekavan digipalvelun käyttö taas ei usein suju digitaitavaltakaan. Digi- ja väestötietoviraston tänään julkistamat suositukset kannustavat panostamaan myös yritysten ja yhteisöjen digipalvelujen ja digituen laatuun.

Laadukas digipalvelu on vaivaton käyttää ja digitukeakin sen käyttöön on tarjolla. Sekavan digipalvelun käyttö taas ei usein suju digitaitavaltakaan. (Kuva: DVV)
Laadukas digipalvelu on vaivaton käyttää ja digitukeakin sen käyttöön on tarjolla. Sekavan digipalvelun käyttö taas ei usein suju digitaitavaltakaan. (Kuva: DVV)

Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt toimintatapoja yritysten ja yhteisöjen digitalisaation edistämiseksi osana valtiovarainministeriön Digitalisaation edistämisen ohjelmaa. Yritysten ja yhteisöjen siirtymää digitaaliseen asiointiin on tutkittu puolentoista vuoden ajan, ja havaintojen perusteella on muodostettu suosituksia digipalvelujen ja digituen kehittämiseksi. Suositukset on tehty yhteistyössä digipalveluja tuottavien viranomaisten kanssa. Keskeisinä havaintoina voidaan nostaa digituen tarpeen ja palveluiden laadun yhteys, yhtenäisen digituen tarve, erilaisten tukitarpeiden huomiointi sekä digituen käytännön toteutustapojen kehittäminen.

"Yritysten ja yhteisöjen digiosaaminen ja digituen tarpeet vaihtelevat suuresti. On tärkeää, että saamme laajennettua digituen verkostoa mukana olevien viranomaisten, yritysten ja yhteisöjen lisäksi myös laajemmin digituen parissa toimiviin. Silloin voimme yhdessä kehittää digitukea yrityksiä ja yhteisöjä paremmin palvelevaksi. Sekä digitukea että digitaalisten palveluiden kehittämistä tulee viedä asiakaslähtöisempään suuntaan", projektipäällikkö Minna Piirainen Digi- ja väestötietovirastosta sanoo.

Digituen tehtävä reagoi muuttuvaan toimintaympäristöön

Valtiovarainministeriö on myöntänyt Digi- ja väestötietovirastolle 1,8 miljoonaa euroa digituen valtakunnallisen, vakiinnutettavan toimintamallin kehittämiseen ja pilotointiin vuodelle 2022. Rahoitus myönnettiin Digitalisaation edistämisen ohjelmasta, jonka yhtenä tavoitteena on laajentaa digituen valtakunnallinen toimintamalli kattamaan myös elinkeinotoimintaa harjoittavien digituen kehittämisen.

Digi- ja väestötietovirasto (aik. Väestörekisterikeskus) on koordinoinut kansalaisiin kohdistuvaa digitukea vuodesta 2018.

"Osana yritysten ja yhteisöjen digituen suosituksia tunnistettiin tarve seurata digiosaamisen muutosta. Tarvitsemme tarkempaa tietoa digiosaamisesta ja digituen tarpeesta. Tavoitteena on, että digituelle kehitetään tilannekuva sekä tiedon hyödyntämisen suunnitelma, joissa huomioidaan EU-tasoinen digiosaamisen määrittely. Tavoitteena on jatkuvan mittaamisen ja tilannekuvan käyttöönotto vuoden 2022 aikana", Piirainen kertoo.

Digituki kuuluu Sanna Marinin hallituksen ohjelman yhdenvertaisuutta edistäviin toimenpiteisiin, joiden avulla pyritään vahvistamaan yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta yhteiskunnassa. Digituki-palvelut auttavat digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttämisessä sekä tukevat yksilöiden ja yhteisöjen digitaitojen kehittymistä. Digitaitojen kehittyminen myös madaltaa kynnystä omaksua ja ottaa käyttöön uusia sähköisiä palveluja.

Tutustu liitteenä oleviin digituen suosituksiin
"Yritysten ja yhteisöjen digiosaaminen. Suosituksia digituen tarjoamisesta"

Osallistu Digituki 2022 -webinaariin tänään!

Digi- ja väestötietovirasto järjestää 10.12.2021 klo 9-12 Digituki 2022 -webinaarin, jossa esitellään suosituksia digituen järjestämisestä yrityksille ja yhteisöille sekä DVV:n uutta roolia kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen digituen koordinoijana ja kehittäjänä.

Osallistu Digituki 2022 -webinaariin 10.12.2021 klo 9-12

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Digi- ja väestötietovirasto, projektipäällikkö Minna Piirainen, puh 0295 535 280, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi

valtiovarainministeriö, ohjelmapäällikkö Marjukka Saarijärvi, puh. 02955 30208, etunimi.sukunimi[at]gov.fi

Kuvat

Laadukas digipalvelu on vaivaton käyttää ja digitukeakin sen käyttöön on tarjolla. Sekavan digipalvelun käyttö taas ei usein suju digitaitavaltakaan. (Kuva: DVV)
Laadukas digipalvelu on vaivaton käyttää ja digitukeakin sen käyttöön on tarjolla. Sekavan digipalvelun käyttö taas ei usein suju digitaitavaltakaan. (Kuva: DVV)
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) satsar på kundservice och utvecklande av digitala tjänster29.6.2022 10:38:36 EEST | Tiedote

Samhällsförändringarna ökar ständigt efterfrågan på tjänster hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dessutom håller man på att digitalisera ämbetsverkets egna tjänster och ärendehantering. Därför har ämbetsverkets kundservice behövt förstärkning. Man svarar på det ökade servicebehovet genom att utveckla digitala tjänster, som allt fler redan gärna använder.

Digi- ja väestötietovirasto panostaa asiakaspalveluun ja digitaalisten palvelujen kehittämiseen28.6.2022 12:35:17 EEST | Tiedote

Yhteiskunnalliset muutokset kasvattavat jatkuvasti Digi- ja väestötietoviraston palvelujen kysyntää. Lisäksi työn alla on viraston omien palveluiden ja asianhallinnan digitalisoiminen. Näistä syistä viraston asiakaspalvelu on tarvinnut vahvistusta. Palvelutarpeen kasvuun vastataan kehittämällä myös kansalaisille digitaalisia palveluja, joita yhä useampi jo mielellään käyttää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme