”Digitaalinen insinööritoimisto” Vuoden Ohjelmistoyrittäjäksi – Nitor on kasvanut komeasti softa-alan huippukireässä kilpailussa

Suomen vahvasti kasvavan ohjelmistoalan tärkeimmän palkinnon saa tänä vuonna Nitor. Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2019 on ansainnut tittelinsä panostamalla hienoin tuloksin asiakastyytyväisyyteen ja henkilöstötyytyväisyyteen. Nitor on kasvanut kannattavasti ja nopeasti, mutta maltilla. ”Nitor on luonut omanlaisensa voittavan kulttuurin ja menestynyt tiukassa kilpailussa erinomaisesti”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2019, Nitorin toimitusjohtaja Mikko Vilmi sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Lehdistötiedote 27.11.2019

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2019 -palkinnon voittanut Nitor on ollut jo vuosia varteenotettava menestyjä.

”Nitor on alusta asti kasvanut kannattavasti ja tehnyt tulosta monia kovia kilpailijoitaan paremmin. Nitor erottuu omalla tavallaan ja todella positiivisesti. Toimitusjohtaja Matti Vilmin johdolla Nitor on luonut itselleen voittavan kulttuurin ja menestynyt tiukassa kilpailussa erinomaisesti”, kertoo palkinnon perusteista Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Nitor liittyy erittäin arvostettuun joukkoon. Viime vuonna Vuoden Ohjelmistoyrittäjäksi valittiin Kristo Ovaska, ensimmäinen Vuoden Ohjelmistoyrittäjä oli vuonna 1999 Risto Siilasmaa ja siinä välissä palkinnon on pokannut toinen toistaan hienompi menestyjä.

”On suuri kunnia saada ottaa vastaan tällainen tunnustus. Lista aiemmista voittajista on todella vakuuttava ja merkityksellinen suomalaisen yrityselämän kannalta laajemminkin”, kiittää Vilmi.

Nitor määrittelee itsensä digitaaliseksi insinööritoimistoksi. Menestyksen takana ovat tyytyväiset työntekijät, joiden laadukas kädenjälki on pitänyt yli 100 miljoonan euron liikevaihtoa tekevät asiakkaat tyytyväisinä.

Digitaalinen insinööritoimisto – aikuiset asialla

”Lähtökohtamme on se, että olemme nimenomaan asiantuntijayritys ja luomme toimintaan oman viitekehyksemme. Digitaalinen insinööritoimisto tarkoittaa sitä, että olemme ohjelmistotalo, jossa aikuiset ammattilaiset rakentavat kriittisiä järjestelmiä liiketoiminnalle. Tuloksia syntyy, kun kaikilla on mahdollisuus kehittyä ammattilaisina ja kaikki ovat osa hyvää tiimiä”, tiivistää Vilmi.

Nitorin henkilöstöllä on keskimäärin 10 vuoden kokemus alalta. Luovuutta ruokitaan tarjoamalla kaikille työntekijöille vuodessa kuukausi työaikaa itsensä kehittämiseen yhdessä muiden nitorilaisten kanssa. Tulokset puhuvat puolestaan: Nitor on kasvanut runsaassa kymmenessä vuodessa vajaasta miljoonasta yli 25 miljoonan euron liikevaihtoon.

”Nitor tekee suuren vaikutuksen kovalla menestyksellään tällä alallamme, jossa vastassa ovat monet muut maailmanluokan suomalaiset softayritykset. Kun katsoo Nitorin asiakaskuntaa ja tuloskehitystä niin ei voi kuin nostaa hattua Matille, jonka johdolla nämä saavutukset ovat tulleet. Onnistumisten takana on päämäärätietoinen yrittäjyys ja totta kai myös yrittäjän eli Matin oma persoona. Hänellä on ollut silmää ja sydäntä rakentaa voittajayritys nopeasti, mutta silti hötkyilemättä”, arvioi toimitusjohtaja Roiha Nitorin monia menestyseväitä.

Vuoden ohjelmistoyrittäjän valitsivat yhdessä Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallitus ja Talouselämä-lehti.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Matti Vilmi, Nitor, toimitusjohtaja, 045 656 3001, matti.vilmi@nitor.com

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.