”Digitaalinen insinööritoimisto” Vuoden Ohjelmistoyrittäjäksi – Nitor on kasvanut komeasti softa-alan huippukireässä kilpailussa

Suomen vahvasti kasvavan ohjelmistoalan tärkeimmän palkinnon saa tänä vuonna Nitor. Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2019 on ansainnut tittelinsä panostamalla hienoin tuloksin asiakastyytyväisyyteen ja henkilöstötyytyväisyyteen. Nitor on kasvanut kannattavasti ja nopeasti, mutta maltilla. ”Nitor on luonut omanlaisensa voittavan kulttuurin ja menestynyt tiukassa kilpailussa erinomaisesti”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2019, Nitorin toimitusjohtaja Mikko Vilmi sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Lehdistötiedote 27.11.2019

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2019 -palkinnon voittanut Nitor on ollut jo vuosia varteenotettava menestyjä.

”Nitor on alusta asti kasvanut kannattavasti ja tehnyt tulosta monia kovia kilpailijoitaan paremmin. Nitor erottuu omalla tavallaan ja todella positiivisesti. Toimitusjohtaja Matti Vilmin johdolla Nitor on luonut itselleen voittavan kulttuurin ja menestynyt tiukassa kilpailussa erinomaisesti”, kertoo palkinnon perusteista Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Nitor liittyy erittäin arvostettuun joukkoon. Viime vuonna Vuoden Ohjelmistoyrittäjäksi valittiin Kristo Ovaska, ensimmäinen Vuoden Ohjelmistoyrittäjä oli vuonna 1999 Risto Siilasmaa ja siinä välissä palkinnon on pokannut toinen toistaan hienompi menestyjä.

”On suuri kunnia saada ottaa vastaan tällainen tunnustus. Lista aiemmista voittajista on todella vakuuttava ja merkityksellinen suomalaisen yrityselämän kannalta laajemminkin”, kiittää Vilmi.

Nitor määrittelee itsensä digitaaliseksi insinööritoimistoksi. Menestyksen takana ovat tyytyväiset työntekijät, joiden laadukas kädenjälki on pitänyt yli 100 miljoonan euron liikevaihtoa tekevät asiakkaat tyytyväisinä.

Digitaalinen insinööritoimisto – aikuiset asialla

”Lähtökohtamme on se, että olemme nimenomaan asiantuntijayritys ja luomme toimintaan oman viitekehyksemme. Digitaalinen insinööritoimisto tarkoittaa sitä, että olemme ohjelmistotalo, jossa aikuiset ammattilaiset rakentavat kriittisiä järjestelmiä liiketoiminnalle. Tuloksia syntyy, kun kaikilla on mahdollisuus kehittyä ammattilaisina ja kaikki ovat osa hyvää tiimiä”, tiivistää Vilmi.

Nitorin henkilöstöllä on keskimäärin 10 vuoden kokemus alalta. Luovuutta ruokitaan tarjoamalla kaikille työntekijöille vuodessa kuukausi työaikaa itsensä kehittämiseen yhdessä muiden nitorilaisten kanssa. Tulokset puhuvat puolestaan: Nitor on kasvanut runsaassa kymmenessä vuodessa vajaasta miljoonasta yli 25 miljoonan euron liikevaihtoon.

”Nitor tekee suuren vaikutuksen kovalla menestyksellään tällä alallamme, jossa vastassa ovat monet muut maailmanluokan suomalaiset softayritykset. Kun katsoo Nitorin asiakaskuntaa ja tuloskehitystä niin ei voi kuin nostaa hattua Matille, jonka johdolla nämä saavutukset ovat tulleet. Onnistumisten takana on päämäärätietoinen yrittäjyys ja totta kai myös yrittäjän eli Matin oma persoona. Hänellä on ollut silmää ja sydäntä rakentaa voittajayritys nopeasti, mutta silti hötkyilemättä”, arvioi toimitusjohtaja Roiha Nitorin monia menestyseväitä.

Vuoden ohjelmistoyrittäjän valitsivat yhdessä Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallitus ja Talouselämä-lehti.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Matti Vilmi, Nitor, toimitusjohtaja, 045 656 3001, matti.vilmi@nitor.com

Yli 85 000 kevytyrittäjän käyttämä UKKO.fi on Vuoden Digipalvelu 2019 – ”Aivan mahtavaa olla Suomen suurimpia yrittäjäkouluja”, sanoo Ukko Kumpulainen27.11.2019 18:14:41 EETTiedote

Kevytyrittäjyyden tienraivaaja UKKO.fi on saanut ensimmäistä kertaa myönnettävän Vuoden Digipalvelu -palkinnon. ”Olemme mahdollistaneet todella monille suomalaisille oman liikeidean testaamisen ja tuoneet tarjolle rohkeaa kokeilukulttuuria”, kuvaa palvelun perustajiin kuuluva Ukko Kumpulainen UKKO.fi:n suurta saavutusta. Ohjelmisto- ja e-business ry:n perustama uusi palkinto myönnettiin etenkin ”kokonaan uuden kategorian eli kevytyrittäjyyden luomisesta digitalisoituvaan yhteiskuntaan”.

Ohjelmistoala kasvaa huimasti, mutta pakolliset työehdot ovat väärältä vuosisadalta – ”Onko yleissitova TES enää järkevä?”23.10.2019 14:00:00 EESTTiedote

Ohjelmistoalan kasvu jatkuu ennätyksellisissä lukemissa: Yli 80 prosenttia yrityksistä kasvaa ja yli kaksi kolmasosaa yrityksistä palkkaa lisää työntekijöitä. Erinomaisista kasvuluvuista kertoo uunituore Ohjelmisto- ja verkkoliiketoiminnan sykemittari. Samalla käy ilmi, että yleissitova TES on menettänyt merkityksensä: Vain 23% yrityksistä ilmoittaa kuuluvansa työnantajaliittoon. Työntekijät ovat vielä järjestäytymättömämpiä. Työntekijät ovat valinneet luottamusmiehen työehtosopimusta edustamaan vain 18,5% yrityksissä.

”Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne” - Ohjelmisto- ja e-busineksen Roiha toivoo tukea kasvulle13.9.2019 09:48:06 EESTTiedote

”Ohjelmistoalalle voisi syntyä nykyistä paljon enemmän kasvuyrityksiä oikeanlaisilla toimenpiteillä, valitettavasti valtiovalta ei vain tunnu ottavan kasvuyrityksiä tosissaan”, harmittelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ohjelmistoala kasvaa vauhdilla, mutta haasteiden selättämiseen tarvitaan myös hallituksen toimia. Roiha kommentoi toimitusjohtaja Matti Heikkosen Talouselämä-lehdessä käynnistämää keskustelua.

”Naisia tarvitaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!” Ennätyksiä rikkova #mimmitkoodaa tarjoaa tuhansia mahdollisuuksia30.8.2019 16:30:54 EESTTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelman uusi vaihe rysähti käyntiin perjantaina Wanhassa Satamassa 500 mimmin, huippuyritysten ja tuhansien uusien kouluttautumismahdollisuuksien myötä. IBM:n toimitusjohtaja Mirva Antila tiivisti yritysten näkökulman naisten loikkaan ohjelmistoalalle: ”Ei naisia tarvita nyt siksi, että miehiä ei ole tarpeeksi vaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!”

Muistutuskutsu medialle: #mimmitkoodaa imaisee tänään mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti30.8.2019 09:30:00 EESTKutsu

500 mimmiä kokoontuu perjantaina 30.8. Wanhaan Satamaan merkittävästi laajenevan Mimmit koodaa-ohjelman launch-tilaisuuteen. Yritysmaailman huippunaisten lisäksi mukana on 12 oppilaitosta, jotka tarjoavat täydennyskoulutusta tuhansille naisille. Tarve on huutava: Mimmit koodaa -yhteisön määrä kipuaa kohti viittä tuhatta. Wanhaan Satamaan mahtuu siis vain osa halukkaista. Mimmit koodaa -ohjelman koordinaattori Milja Köpsi nauraa, että ensimmäistä kertaa taitaa olla IT-tapahtumassa jonoa naistenvessaan.

Muistutuskutsu medialle: 30.8. #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti28.8.2019 10:00:23 EESTKutsu