Digitaalinen Tekonivelpolku sujuvoittaa leikkaukseen valmistautumista

Terveyskylän Niveltalossa avautuu ensimmäinen digihoitopolku. Se on suunnattu HYKS Tekonivelkeskuksen leikkauspotilaille.

Tekonivelpolku tarjoaa sähköisen asiointikanavan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa, lisäksi potilaat saavat sen kautta tukea leikkaukseen valmistautumiseen ja leikkauksen jälkeiseen kuntoutumiseen. Palvelun käyttö on vapaaehtoista.

Tekonivelpolku avautuu ensi vaiheessa lonkan tekonivelleikkaukseen tuleville potilaille, myöhemmin myös polven tekonivelleikkaukseen tuleville.

Potilas voi halutessaan ottaa Tekonivelpolun palvelut käyttöön heti sen jälkeen, kun lähete polikliiniselle ensikäynnille on hyväksytty. Hän saa e-kirjeenä kutsun polulle ja ohjeet rekisteröitymiseen. Muiden sähköisten palveluiden tapaan potilas kirjautuu sisään pankkitunnisteilla tai mobiilivarmenteella.

Mikä muuttuu ennen leikkausta?

Tekonivelpolulla potilas voi halutessaan valita itse lääkärin ja varata ajan hänen vastaanotolleen. Kaikkinainen leikkausta edeltävä yhteydenpito sairaalaan helpottuu, potilas voi esimerkiksi lähettää esitiedot sairaalaan ennen leikkausta.

Digitaalisen palvelun tavoitteena on, että potilaat ovat leikkaukseen tullessa hyvin valmistautuneita ja osallistuvat aktiivisesti omaan hoitoonsa. Tekonivelpolulla leikkausta odottava potilas voi tehdä mm. kuntoutukseen, tupakointiin tai painonhallintaan liittyviä harjoituksia.

Tukea leikkaukseen jälkeiseen toipumiseen

Tekonivelpolku tukee potilasta leikkauksen jälkeen. Potilaiden kokemusten mukaan juuri sairaalasta kotiutumisen jälkeen he tarvitsisivat enemmän tukea ja varmuutta omaan toipumiseensa liittyvissä asioissa.

Lisätiedot:
Anna Vasara, Tekonivelpolun projektipäällikkö, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri, HYKS Tekonivelkeskus, p. 050 427 9823

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m