Digitaalinen Tekonivelpolku sujuvoittaa leikkaukseen valmistautumista

Terveyskylän Niveltalossa avautuu ensimmäinen digihoitopolku. Se on suunnattu HYKS Tekonivelkeskuksen leikkauspotilaille.

Tekonivelpolku tarjoaa sähköisen asiointikanavan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa, lisäksi potilaat saavat sen kautta tukea leikkaukseen valmistautumiseen ja leikkauksen jälkeiseen kuntoutumiseen. Palvelun käyttö on vapaaehtoista.

Tekonivelpolku avautuu ensi vaiheessa lonkan tekonivelleikkaukseen tuleville potilaille, myöhemmin myös polven tekonivelleikkaukseen tuleville.

Potilas voi halutessaan ottaa Tekonivelpolun palvelut käyttöön heti sen jälkeen, kun lähete polikliiniselle ensikäynnille on hyväksytty. Hän saa e-kirjeenä kutsun polulle ja ohjeet rekisteröitymiseen. Muiden sähköisten palveluiden tapaan potilas kirjautuu sisään pankkitunnisteilla tai mobiilivarmenteella.

Mikä muuttuu ennen leikkausta?

Tekonivelpolulla potilas voi halutessaan valita itse lääkärin ja varata ajan hänen vastaanotolleen. Kaikkinainen leikkausta edeltävä yhteydenpito sairaalaan helpottuu, potilas voi esimerkiksi lähettää esitiedot sairaalaan ennen leikkausta.

Digitaalisen palvelun tavoitteena on, että potilaat ovat leikkaukseen tullessa hyvin valmistautuneita ja osallistuvat aktiivisesti omaan hoitoonsa. Tekonivelpolulla leikkausta odottava potilas voi tehdä mm. kuntoutukseen, tupakointiin tai painonhallintaan liittyviä harjoituksia.

Tukea leikkaukseen jälkeiseen toipumiseen

Tekonivelpolku tukee potilasta leikkauksen jälkeen. Potilaiden kokemusten mukaan juuri sairaalasta kotiutumisen jälkeen he tarvitsisivat enemmän tukea ja varmuutta omaan toipumiseensa liittyvissä asioissa.

Lisätiedot:
Anna Vasara, Tekonivelpolun projektipäällikkö, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri, HYKS Tekonivelkeskus, p. 050 427 9823

HUSin valtuusto kokoontuu torstaina 14.6. klo 913.6.2018 13:07Tiedote

Arvoisa vastaanottaja, HUS-kuntayhtymän valtuusto kokoontuu huomenna torstaina 14.6. klo 9 osoitteessa Biomedicum Helsinki 1, luentosali 2, Haartmaninkatu 8, P-kerros. Kokous on avoin ja median edustajat ovat tervetulleita paikalle. Valtuuston kokouksen jälkeen HUSin hallitus pitää oman kokouksensa klo 13 HUSin hallintokeskuksessa, Stenbäckinkatu 9. valtuuston esityslista hallituksen esityslista Terveisin Johanna Saukkomaa viestintäjohtaja