Digitaalinen tuotepassi lisää tuotetiedon läpinäkyvyyttä ja edistää kiertotaloutta
Lataa digitaalisen tuotepassin konseptin esittelevä raportti maksutta täältä.
Digitaalinen tuotepassi on teknologinen ratkaisu, joka kerää tietoa tuotteiden vastuullisuudesta, raaka-aineista ja tuoteturvallisuudesta. Tuotepassiin voidaan koota tietoa arvoketjun eri vaiheista, kuten tuotteiden käytöstä, huollosta ja kierrätyksestä. Tiedon hyödyntäjiä voivat olla esimerkiksi raaka-aineiden, materiaalien ja tuotteiden valmistajat sekä viranomaiset. Digitaalisen tuotepassin avulla myös kuluttajien on helpompi tehdä vastuullisempia ostopäätöksiä. Lisääntynyt läpinäkyvyys edistää kestävämpiä tuotantotapoja ja vauhdittaa siirtymistä kiertotalouteen.
Digitaalinen tuotepassi lähestyy
Euroopan komissio on toivonut teollisuudelta ratkaisuja digitaalisen tuotepassin kehittämiseksi. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n ja Teknologiateollisuuden hankkeessa digitaalisen tuotepassin konseptia tarkasteltiin erityisesti akkutuotteiden ja tekstiilituotteiden näkökulmista, mutta konseptista tehtiin yleismaailmallinen niin että sitä voidaan soveltaa eri toimialoille.
“Digitaalinen tuotepassi hahmottelee tuotteiden turvallisempaa, vastuullisempaa ja läpinäkyvämpää tulevaisuutta, ja mahdollistaa käytännössä tehokkaampaa kiertotaloutta.”, kertoo Solitan Sustainability Lead Saana Tikkanen.
Tuotepassi tulee olemaan yrityksille tärkeä työkalu. Sillä saadaan välitettyä tietoa tuotteen hiilijalanjäljestä ja kestävistä toimintatavoista sekä luotua markkinamekanismi vastuullisuudelle. Tuotepassin käyttöönotto on pitkä prosessi ja tavoite on lähteä toteuttamaan sitä fiksusti niin, että se tuottaa yrityksille hyötyjä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
"Projektissa löysimme keinoja rakentaa tuotteiden vastuullisuutta kuvaava järjestelmä pala kerrallaan, niin että se voidaan toteuttaa myös käytännössä. Liian moni vastuullisuuteen liittyvä aloite jää paperille", kertoo Solitan Design Lead Lauri Kieksi.
Digitaalisen tuotepassin käyttöönotossa ja siihen liittyvässä lainvalmistelussa on erityisen tärkeää ottaa huomioon yritysten näkökulmat ja tarpeet. Tuotepassin käyttöönoton tulisi tapahtua vaiheittain, jotta monimutkaisesta kokonaisuudesta huolimatta konsepti saadaan jalkautettua elinkeinoelämän käyttöön ja hyödyksi mahdollisimman nopeasti.
Digitaalinen tuotepassi on Euroopan komission aloite, joka on osa EU:n kestävien tuotteiden ekologista suunnittelua koskevaa asetusehdotusta. Asetusehdotusta koskeva työohjelma on aikataulutettu vuosille 2022–2024.
Lataa Digitaalinen tuotepassi -hankkeen raportti
Solitan Meeting Point 2022 -tapahtuma: Sustainability x Digitalisation
Lisätietoja:
Solita, Saana Tikkanen, Business designer, Sustainability Lead
p. +358 400 704 693, saana.tikkanen@solita.fi
Solita, Lauri Kieksi, Service designer, Design Lead
p. +358 50 326 9069, lauri.kieksi@solita.fi
Solita, Sami Köykkä, Senior consultant
p. +358 40 553 6962, sami.koykka@solita.fi
Tietoja julkaisijasta
Solita on suomalainen teknologia-, data- ja designyritys. Valjastamme ihmisymmärryksen ja älykkäät teknologiaratkaisut palvelemaan parempaa elämää. Olemme muutosvoima, joka luo uusia toimintatapoja, palveluja ja teknologiaratkaisuja uudistaen yrityksiä ja yhteiskuntaa. Solita työllistää jo yli 1700 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, ohjelmistokehityksen, AI- ja analytiikkaratkaisujen sekä pilvipalvelujen asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Saksassa ja Belgiassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Solita
Solita tarjoaa tekoälyasiantuntemustaan Natolle maailman suurimmassa kyberpuolustusharjoituksessa8.5.2025 09:07:04 EEST | Tiedote
Teknologia-, data- ja designyhtiö Solita osallistuu Naton Locked Shields 2025 - harjoitukseen, joka on maailman edistynein reaaliaikainen kyberpuolustusharjoitus. Sen tarkoituksena on simuloida laajamittaisia, reaaliaikaisia kyberhyökkäyksiä, jotka kohdistuvat kansallisiin kriittisiin infrastruktuureihin. Tämänvuotinen Locked Shields -harjoitus kokoaa yhteen yli 4000 kyberpuolustuksen ammattilaista Naton jäsenvaltioista, korkeakouluista ja yksityiseltä sektorilta.
Solita avaa uuden, strategisen osaamiskeskuksen Puolaan – ”EU-shoring-palveluille on nyt kysyntää”16.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Dataan ja tekoälyyn erikoistunut teknologiayhtiö Solita tuo markkinoille uuden EU-shoring -palvelukokonaisuuden ja avaa palvelukeskuksen Puolaan. Solitan palvelutarjonnan strateginen laajennus vastaa asiakkaiden kasvavaan kysyntään hinnaltaan kilpailukykyisiä eurooppalaisia nearshoring-palveluja kohtaan.
Solita julkaisi vastuullisuusraportin vuodelle 202431.3.2025 15:33:53 EEST | Tiedote
Teknologia-, data- ja designyritys Solita on julkaissut vuoden 2024 vastuullisuusraporttinsa. Se kuvaa Solitan jatkuvaa sitoutumista vastuulliseen ja innovatiiviseen liiketoimintaan, ympäristövastuullisen toiminnan edistämiseen sekä syrjimättömän ja kannustavan yrityskulttuurin kehittämiseen.
Kyselytutkimus: Enemmistö suomalaisista ei halua herättää kuolleita eloon tekoälyavatarin avulla20.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Teknologia-, data- ja designyhtiö Solita kysyi suomalaisilta ja ruotsalaisilta, ketkä historialliset henkilöt he haluaisivat ’herättää kuolleista’ digitaalisen tekoälyavatarin muodossa. Suurin osa suomalaisista (65 %) ei innostu ajatuksesta nähdä edesmenneitä henkilöitä uudelleen virtuaalisena avatarina. Eniten suomalaisia kiinnostavat avatar-hahmot olivat tutkimuksen mukaan Einstein, Jeesus ja Elvis, sekä suomalaisista Mannerheim ja Urho Kekkonen.
Solita Google Cloud Premier -tason kumppaniksi4.3.2025 09:15:00 EET | Tiedote
Teknologia-, data- ja designyritys Solita on saavuttanut Google Cloud Premier Partner -kumppanistatuksen. Tunnustus on osoitus Solitan kyvystä ja asiantuntemuksesta tuottaa huippuluokan digitaalisia ratkaisuja ja edistää liiketoiminnan transformaatiota Google Cloud -pilviteknologioiden avulla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme