Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen kehittäminen on jo pitkällä – testikäyttäjien palaute ohjaa mobiilisovelluksen viimeistelyä

Testikäytössä on nyt kaksi mobiilisovellusta: digitaalisen henkilöllisyyden sovellus ja sen tarkastussovellus. Molemmat on kehitetty asiakaslähtöisesti ja tulevia käyttäjiä kuunnellen. Digi- ja väestötietoviraston palvelumuotoilijat ovat testauttaneet sovelluksia ja niiden eri osia laajalla joukolla erilaisia käyttäjiä, joiden tarpeet ja kyvyt vaihtelevat.
– Testikäyttäjinä on sekä organisaatioiden edustajia että kansalaisia ja heitä edustavia järjestöjä. Palautetta on saatu paljon, ja se on auttanut meitä löytämään parhaat mahdolliset ratkaisut, jotta sovellukset palvelevat useimpia, kertoo johtaja Riitta Partala Digi- ja väestötietovirastosta.
Mukana testaamassa on ollut pieniä ja suuria yrityksiä sekä julkisen sektorin toimijoita.
– Saamamme palaute on ollut positiivista, ja kehitysehdotukset ovat olleet rakentavia. Testauksissa on tehty tulevan käytön kannalta merkittäviä havaintoja, esimerkiksi se, että suurimmat toimijat tarvitsevat kassajärjestelmään integroitavan tarkastusratkaisun. Julkaisemmekin integroitavan ratkaisun vielä tämän vuoden aikana testikäyttöön, Partala jatkaa.
Kansalaisjärjestöt mukana kehittämisessä alusta alkaen
Myös kansalaisjärjestöt ovat jo testanneet sovellusten käyttöä. Muun muassa Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry:n Ikäteknologiakeskuksen koordinoima ikääntyneiden Digiraati on osallistunut digitaalisen henkilöllisyystodistuksen kehittämiseen alusta alkaen.
– On hienoa huomata, miten paljon ratkaisu on matkan varrella kehittynyt. Ikääntyneiden tarpeita on kuultu ja parannuksia on tehty havaintojemme perusteella, toteaa VALLIn Ikäteknologiakeskuksen vastaava suunnittelija Suvi Hiltunen.
Digitaalinen henkilöllisyystodistus toimii myös verkkoasioinnissa, mistä hyötyvät etenkin he, joilla ei ole käytössään pankkitunnuksia tai muuta sähköisen asioinnin tunnistautumiskeinoa.
Kehittäminen on avointa – lisää testattavia ominaisuuksia julkaistaan jatkuvasti
Tavoitteena on tuottaa mobiilisovellus, joka on käyttäjälle yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Sovellus tarvitsee toimiakseen kuitenkin monia erilaisia taustajärjestelmiä ja toimintoja, jotka eivät käyttäjälle näy. Taustajärjestelmä on integroitu väestötietojärjestelmään sekä poliisin henkilökortti- ja passirekisteriin ja se käyttää Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluita tiedon varmentamiseen.
– Kehitämme digitaalista henkilöllisyystodistusta yhteistyössä poliisin kanssa. Rakennamme tätä uutta palvelua avoimesti, ja julkaisemme uusia toiminnallisuuksia testattavaksi jatkuvasti, Partala kertoo.
Henkilöllisyyttä tai ikää tarkastavien yritysten ja muiden organisaatioiden on hyvä aloittaa käyttöönoton valmistelu mahdollisimman pian. Digi- ja väestötietovirasto auttaa ja tukee käyttöönoton valmistelussa ja toteutuksessa.
Henkilöllisyystodistus on digitaalisen lompakon ensimmäinen kortti
Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönotto edellyttää muutoksia lainsäädäntöön. Hallituksen esitys lainsäädännöksi on tänään annettu eduskunnalle. Lain on tarkoitus tulla voimaan syyskuussa 2023. Samaan aikaan eurooppalaisen identiteettilompakon valmistelu etenee Euroopan komissiossa.
– Digitaalinen henkilöllisyystodistus on askel kohti eurooppalaista digitaalista lompakkoa, jonka valmisteluun voimme vaikuttaa edelläkävijänä. Kehittämäämme sovellusta voidaan laajentaa kattamaan erilaisia lupia ja muita henkilötietoja, ja näin tietojen turvallinen käyttö sujuvoituu, summaa Partala.
Mikä on digitaalinen henkilöllisyystodistus?
- Digitaalinen henkilöllisyystodistus toimii mobiilisovelluksella. Sovelluksen voi ladata puhelimeen maksutta sovelluskaupasta. Sovellus on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2023.
- Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen voivat ottaa käyttöön henkilöt, joilla on voimassa oleva suomalainen passi tai henkilökortti.
- Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen myöntää poliisi, ja se on passiin ja henkilökorttiin rinnastettava tunnistusasiakirja, mutta se ei toimi matkustusasiakirjana.
- Uudistus parantaa omien tietojen hallintaa. Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttäjä luovuttaa itsestään vain kyseisessä asiointitilanteessa tarvittavat tiedot, esimerkiksi tiedon täysi-ikäisyydestä ja valokuvan.
- Digitaalista henkilöllisyystodistusta voi käyttää asioinnissa kasvokkain ja verkossa.
- Ratkaisu on sekä yksityisen että julkisen sektorin käytettävissä. Suomi.fi-tunnistuksen kautta se tarjotaan samoilla rajapinnoilla kuin muutkin tunnistusratkaisut nykyisin.
- Nykyiset henkilöllisyystodistukset ja tunnistautumisvälineet säilyvät käytössä. Henkilöille, jotka eivät käytä mobiilisovellusta, kehitetään erillinen tunnuslukulaite sähköiseen tunnistautumiseen. Tunnuslukulaitteen myöntää Digi- ja väestötietovirasto.
Digi- ja väestötietovirasto kehittää digitaalista henkilöllisyystodistusta yhdessä poliisin kanssa osana valtiovarainministeriön hanketta. Käyttöönotto edellyttää lakimuutoksia, joita valtiovarainministeriö valmistelee.
Kuvat ja video median käyttöön
Median käyttöön on valokuvia digitaalisesta henkilöllisyystodistuksesta tämän tiedotteen liitteenä. Kuvista on ladattavissa matalan ja korkean resoluution versiot.
Media voi käyttää myös oheista videota upotuksena omissa kanavissaan. Upotuskoodi:
<iframe frameBorder="0" width="1280" height="720" allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen src="https://dreambroker.com/channel/m06sxbf0/iframe/kja3f38d" title="Dream Broker Studio video player"></iframe>
Katsoaksesi videon lähteestä dreambroker.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Video digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käytöstä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
johtaja Riitta Partala, etunimi.sukunimi@dvv.fi, puh. 0295 535 044
Kuvat






















Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme