Digi- ja väestötietovirasto

Digitaalisen turvallisuuden edelläkävijät harjoittelevat ja kouluttautuvat säännöllisesti – kyselytutkimus kartoitti digiturvan tilaa julkishallinnossa

Jaa
Digi- ja väestötietovirasto toteutti syksyllä 2020 kaksi laajaa kyselyä julkishallinnon organisaatioiden digitaalisen turvallisuuden nykytilasta ja tavoitteista, tarpeista, palveluista ja menettelyistä. Kyselyihin vastasi yhteensä 186 organisaatiota, joiden joukossa oli kuntia, valtion virastoja, ammattikorkeakouluja ja yliopistoja sekä sairaanhoitopiirejä.

Digiturvan edelläkävijöitä yhdistävät samat onnistumiset

Kyselyiden tuloksista tunnistettiin ryhmä organisaatioita, jotka pystyvät muita paremmin havaitsemaan erilaiset tietoturvallisuuden poikkeamatilanteet, toimimaan näissä tilanteissa tehokkaasti ja palautumaan poikkeamista nopeasti takaisin normaalitilaan. Näitä organisaatioita voidaan pitää digitaalisen turvallisuuden edelläkävijöinä.

Vastauksista havaittiin, että tietyt tekijät yhdistävät kaikkia edelläkävijäorganisaatioita. Näissä organisaatioissa digitaalisen turvallisuuden harjoituksia ja koulutuksia järjestetään säännöllisesti, toiminnan kannalta kriittiset kohteet on tunnistettu ja luokiteltu, ja tietoturvallisuuden sekä sen ajantasaisuuden arviointiin käytetään vakiintuneita menetelmiä.

Merkittävimpiä menestystekijöitä ovat johdon sitoutuminen sekä säännölliset harjoitukset ja koulutukset

Kaikkein selkeimmin digitaalisen turvallisuuden edelläkävijöitä yhdistävä ominaisuus on säännöllinen häiriötilanteiden harjoittelu. Kaikki edelläkävijäorganisaatiot harjoittelevat toimimista poikkeamatilanteessa vähintään kerran vuodessa. Lisäksi kaikki edelläkävijät järjestävät henkilöstölleen säännöllisesti digiturvakoulutusta ja -perehdytystä. Näissä organisaatioissa on yleisesti johdon tuki digitaalisen turvallisuuden kehittämiselle.

Edelläkävijät pitävät myös oman organisaation kriittisten kohteiden tunnistamista ja niiden turvallisuuden säännöllistä arviointia oleellisena osana hyvää digitaalisen turvallisuuden hallintaa. Kun kriittiset kohteet on tunnistettu, luokiteltu ja dokumentoitu riittävällä tasolla, voidaan niihin kohdistaa erityisiä suojaamisen ja varautumisen toimenpiteitä. Teknologian ja uhkien nopea kehittyminen vaatii säännöllistä ja menetelmällistä turvallisuuden arviointia sekä seurantaa.

Pitkäjänteinen työ digitaalisen turvallisuuden eteen näkyy valtion virastoissa, sairaanhoitopiireissä ja yliopistoissa

Kyselytulosten perusteella voidaan todeta, että valtion virastot, sairaanhoitopiirit ja yliopistot ovat yleisesti ottaen hieman pidemmällä digitaalisen turvallisuuden toimeenpanossa kuin kunnat ja ammattikorkeakoulut, vaikka poikkeuksiakin löytyy.

Sairaanhoitopiirien toiminnan luonne vaatii niitä panostamaan digitaaliseen turvallisuuteen. Valtion virastot ja yliopistot ovat verkostoituneet laajasti ja tehneet jo vuosia pitkäjänteistä digiturvan kehittämistyötä, kun taas kunnat ja ammattikorkeakoulut ovat käynnistäneet kehittämisen myöhemmin. Poikkeamatilanteissa toimimista harjoitellaan selvästi enemmän valtionhallinnon yksiköissä, sairaanhoitopiireissä ja yliopistoissa kuin kunnissa ja ammattikorkeakouluissa

Kaikki painivat samojen haasteiden kanssa

Kuitenkin vastauksista havaittiin, että digiturvan tasosta riippumatta kaikki julkishallinnon organisaatiot painivat samankaltaisten haasteiden kanssa. Kaikki kyselyihin vastanneet kertovat digitaalisen turvallisuuden resurssien olevan niukat; erityisesti osaavasta henkilöstöstä on pulaa. Tietoturvan, tietosuojan ja digitaalisen turvallisuuden tukemiseen toivotaankin enemmän yhteisiä, keskitettyjä, kustannustehokkaita palveluja sekä toimivia yhteistyöverkostoja.

Digi- ja väestötietovirasto tukee osaltaan tätä työtä ylläpitämällä digitaalisen turvallisuuden verkostoja ja kehittämällä hyviä käytäntöjä julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden parantamiseksi.

Lisätiedot

Kyselyiden tulokset on avattu tarkemmin raporteissa:

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kirsi Janhunen, johtava asiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, etunimi.sukunimi@dvv.fi, puh. 0295 535 114


Tuomas Pelttari, johtava asiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, etunimi.sukunimi@dvv.fi, puh. 0295 535 266

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release

The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.

Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye