Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Digitalisaatio ei pelota myyntipäälliköitä

Jaa

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiselle digitalisaatio ei ole mörkö vaan mahdollisuus. Kolme neljästä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n myyntipäällikköbarometrin vastaajasta uskoo digitalisaation tuovan lisää mahdollisuuksia työhön. Uhkana digitalisaation kokee vain 6 prosenttia, ja 14 prosenttia ei usko sen muuttavan työtään.

MMA:n myyntipäällikköbarometrin mukaan ammattikorkeakoulututkinto näyttäisi tuovan parhaat valmiudet digitalisaation haasteisiin.
MMA:n myyntipäällikköbarometrin mukaan ammattikorkeakoulututkinto näyttäisi tuovan parhaat valmiudet digitalisaation haasteisiin.

Myyntipäällikköbarometrin mukaan erityisesti esimiesasemassa toimivat luottavat digitalisaation työntövoimaan: 89 prosenttia johtajista ja 81 prosenttia päälliköistä arvioi digitalisaation avaavan mahdollisuuksia.

Merkittävää on, että erot eri ikäluokkien välillä eivät ole suuria. Positiivisimmin digitalisaatioon suhtautuvat 27-vuotiaat ja sitä nuoremmat (85 prosenttia) sekä yllättäen 43 – 47 -vuotiaat (84 prosenttia).

Koulutustaustalla on väliä. Toisen asteen, esimerkiksi merkonomin, tutkinnon suorittaneet näkevät tilanteen hankalimpana (71 prosenttia), ja toisaalta he uskovat eniten siihen, että digitalisaatio ei vaikuta heidän työhönsä (18 prosenttia).

Yrityksen koolla on merkitystä. Alle 20 hengen yrityksissä työskentelevistä 22 prosenttia on sitä mieltä, että digitalisaatio ei vaikuta työhön.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen osaaminen vastaa kohtuullisesti digitalisaation vaatimuksia. Lähes 80 prosenttia vastaajista on suhteellisen luottavaisia oman osaamisensa suhteen. Toisaalta täysin digiosaamiseensa luottaa vain 12 prosenttia.

Ammattikorkeakoulututkinto näyttäisi tuovan parhaat valmiudet digitalisaation haasteisiin. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneista 83 prosenttia uskoo osaamisensa vastaavan digitaalisuuden vaatimuksia erittäin tai kohtalaisen hyvin. Ikäryhmistä heikoiten arvioivat pärjäävänsä 53 – 57-vuotiaat.

Yritykset ovat varautuneet digitalisaation tuomiin muutoksiin melko hyvin. Lähes puolet vastaajista antoi yritykselleen arvosanan 7 tai 8 (asteikolla 1 – 10). Mutta huonojakin arvosanoja jaettiin: vastaajista 16 prosenttia arvioi yrityksensä varautumisen olevan 4:n tai sitä heikomman arvoista. PK-sektorilla on vielä selvästi kehitettävää: alle 20 hengen yrityksissä tilanne on merkittävästi heikompi, kuin suurissa, yli 500 henkeä työllistävissä, yrityksissä.

Robotit ja tekoäly auttavat myynnissä ja markkinoinnissa

- Digitalisaation ansiosta voimme keskittyä myynnissä ja markkinoinnissa luovuutta ja syvempää ajattelua vaativiin tehtäviin, sanoo myyntijohtaja Minna Ek Teliasta.

- Tulevaisuudessa ihminen ja robotit tekevät työtä rinnakkain. Määrämuotoiset rutiinityöt voidaan jo nyt tehdä robotiikalla ja tekoälyllä. Robotteja käytetään esimerkiksi tilausten tallentamiseen ja seuraavaksi niitä hyödynnetään palvelujen toimittamisessa.

PK-yrityksille palveluja tarjoavaa Enterprise SME Digisales -tiimiä Teliassa vetävä Minna Ek tietää, että digitaalisten työkalujen avulla myyjän ja markkinoijan asiakasymmärrys kasvaa. Uusi myyjä pääsee työhönsä nopeammin kiinni, kun digitaalinen sovellus ohjaa esimerkiksi asiakkaan kanssa käytävää keskustelua.

- Digitalisaatio luo uusia työrooleja ja ammatteja. Samalla se auttaa meitä ”vanhoissa” ammateissa toimivia menestymään tehtävissämme, myyntijohtaja Minna Ek uskoo.

Myyntipäällikköbarometriin osallistui 1 101 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista, MMA:n jäsentä, eri puolilta Suomea. Myyntipäällikköbarometrin Suomen taloutta koskeva osuus julkistettiin 20.9.2017. Kyselyn toteutti Aula Research Oy Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimeksiannosta. Selvityksen otos kerättiin sähköisellä kyselyllä aikavälillä 10.–30.8.2017.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha Häkkinen, toiminnanjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, puh. 0400 956968, juha.hakkinen@mma.fi
Juha Vekkilä, toimitusjohtaja, Aula Research Oy, puh. 050 352 5335, juha.vekkila@aularesearch.fi
Minna Ek, myyntijohtaja, Telia, puh. 040 302 2310

Kuvat

MMA:n myyntipäällikköbarometrin mukaan ammattikorkeakoulututkinto näyttäisi tuovan parhaat valmiudet digitalisaation haasteisiin.
MMA:n myyntipäällikköbarometrin mukaan ammattikorkeakoulututkinto näyttäisi tuovan parhaat valmiudet digitalisaation haasteisiin.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI

020 122 4400http://www.mma.fi

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on 27 000 myynnissä, markkinoinnissa ja hankinnassa työskentelevän ammattijärjestö. MMA kuuluu Akavaan.

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme