Digitalt spelande bland barn och unga väcker oro även om det har en hel del positivt att ge

Digitalt spelande är en allmän fritidssysselsättning bland unga och nästan alla barn i skolåldern spelar ibland. Digitalt spelande väcker oro hos vuxna och orsakar konflikter i många familjer. Det glöms lätt bort att spelande även har positiv påverkan på barns och ungas utveckling.
Två barn spelar tillsammans. Bild: Jukka Rapo / EHYT rf

Man kommer inte alltid att tänka på digitala spel fyller många olika behov och utvecklingsmöjligheter i barns och ungas liv. Forskare Elisa Mekler från Aalto Universitet har forskat i datorspelandets positiva effekter. Enligt Mekler kan spelande hjälpa till med att klara sig ur svåra livssituationer och på så sätt öka välmående. Mekler har forskat bland annat i motiven och enligt henne varierar de från individ till individ. ”Spelande skapar utrymme för en mängd olika positiva effekter”, säger i sin tur Jesper Englin från Female Legends. ”Unga umgås, lär sig samarbete, tävlar, uttrycker sin kreativitet och slappnar av via spelen”.

Vänner har en stor betydelse för unga. Ibland diskuteras ifall online-vänner är lika viktiga som de vi möter i vardagen. Doktorand Matilda Ståhl påminner att via nätet kan man träffa och upprätthålla kontakten med människor som bor långt borta. Jesper Englin tillägger att ”unga inte drar en tydlig skiljelinje mellan digitalt och analogt umgänge - det ena är inte mer ’på riktigt’ än det andra utan helt enkelt bara olika sätt att träffas.”

Matilda Ståhl poängterar att ”för de flesta av oss har den sociala distanseringen troligen öppnat ögonen för möjligheterna och utmaningarna med interaktion via datorn”. Unga har varit delaktiga på nätet redan en längre tid och kunde verka smidigt på olika platformer även under distansperioden.Under undantagstillståndet våren 2020 flyttades majoriteten av ungdomsverksamheten till nätet. ”Under våren var olika verksamhetsformer på bl.a. Discord, Instagram och Tik Tok populära”, säger Denice Lönnroth från VERKE. ”Ungdomsarbetet använder sig av digitala spel och sociala medier för att nå unga.”

Viken roll har vuxna i barns och ungas spelande?

Enligt Jesper Englin är det viktigt att vuxna är närvarade och delaktiga i ungas spelande för att skapa en trygg miljö, där vuxna kan diskutera händelser med barnen, likt föräldrar som står och ser på sina barns träningar vid idrottsplanen. Ungas intresse skall tas på allvar.

En hel del unga och vuxna följer aktivt e-sport, tittar på spelstreaming och influencers. Ibland är det svårt att förstå varför någon tittar på när andra spelar. Max Sjöberg föreläser om motiven bakom intresset för att följa spelstreaming (Twitch) och influencers. Enligt Sjöberg har influencers en stor inverkan på ungas liv, större än vuxna tenderar att tro. Därför är det viktigt att vuxna känner till vem de unga är intresserade av och följer på sociala medier och i spelsammanhang.

Förutom skyldigheter har barn och unga även rättigheter på nätet då de spelar digitala spel. ”Barnkonventionen och Barns rättigheter gäller var barnen än är” berättar Tanja Rönnberg från Barnens Internet. Barn har rätt till skydd och vuxna ska hjälpa om något händer, barn ska vara trygga i sina spel. Barn har rätt till lek, vila, fritid och till privatliv.

”Vuxna får titta på barnets spel och telefoner men skall berätta om det till barnet”, säger Rönnberg. Enligt Rönnberg känner sig barn viktiga när vuxna engagerar sig, vilket är en skydds- och en välmåendefaktor. "Det är okej med regler för då vet jag att ni bryr er", hälsar barn till vuxna.

”Allmänt upplever de unga att spelandet är positivt, medan vuxna snarare ser det negativa med spelandet”, berättar socialhandledare Pia Öhman från yrkesinstitut Prakticum. Öhman poängterar att ”vuxna behöver engagera sig mera i spelvärlden och visa mer respekt för ungas digitala miljöer för att på så sätt förbättra kommunikationen.”

Vill du få mer information om temat? Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? -seminarium ordnas 11.11.2020 online. Seminariet är avgiftsfritt. Bekanta dig med programmet och anmäl dig på adressen: https://ehyt.fi/sv/aktuellt/evenemang-sv/seminarium-dataspel-engagerar-barn-och-unga-ar-allt-ok/
Medier har möjlighet att boka intervjuer med föreläsarna.

Intervjubokningar samt tilläggsinformation:

Annukka Såltin
utbildningsplanerare, Spelkunskap-projektet

Förebyggande rusmedelsarbete EHYT r.f.
Elimägatan 27, 00510 Helsingfors
annukka.saltin@ehyt.fi

Två barn spelar tillsammans. Bild: Jukka Rapo / EHYT rf

Elimäenkatu 17-19

050 344 7930http://www.ehyt.fi

Föreningen för förebyggande rusmedelsarbete (EHYT rf) är verksam i hela landet och arbetar med att främja hälsosamma levnadsvanor hos hela befolkningen. Arbetet omfattar alla, barn och unga samt människor i arbetslivet och pensionärer

Spelkunskap-projektet erbjuder lektioner, föräldrakvällar, personalmöten samt utbildningar till professionella inom temat spelfostran. Spelkunskap finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.

Följ EHYT

Senaste pressmeddelandena från EHYT

Selvitys: Alaikäisten nikotiinipussien käyttö nousi kahdessa vuodessa 23 %11.4.2024 11:28:40 EEST | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tuoreen selvityksen mukaan nuorten nikotiinipussien ja sähkösavukkeiden käyttö on merkittävästi lisääntynyt viime vuosina, kun taas perinteisten nikotiinituotteiden, kuten tupakan ja nuuskan, käyttö on pysynyt ennallaan. Vuoden 2024 selvityksessä paljastui, että 15–29-vuotiaiden nuorten nikotiinipussien käyttö on kolminkertaistunut, ja sähkösavukkeiden käyttö kasvanut lähes puolella vain kahdessa vuodessa.

Tiedote: Kehysriihessä tulee ottaa haittaverot käyttöön ja panostaa ennaltaehkäisyyn5.4.2024 11:24:36 EEST | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen finanssipolitiikan tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja kääntää Suomen velkaantumiskehitys. Hallitus on kokoontumassa huhtikuussa 2024 kehysriiheen, jossa määritellään taloudelliset raamit tuleville vuosille. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry katsoo, että hallituksen tulee edistää talouskasvua tukevaa, vastuullista ja ennaltaehkäisevää päihdepolitiikkaa.