Digi- ja väestötietovirasto

Digiturvabarometri: Huolet digiturvasta kasvussa, digiturvakoulutukselle tarvetta, luottamus viranomaisten toimintaan yhä hyvällä tasolla

Jaa
Digi- ja väestötietovirasto selvittää digitaaliseen turvallisuuteen liittyvää osaamista, koulutustarpeita, huolia, toteutuneita uhkia sekä koronapandemian vaikutuksia Digiturvabarometrilla, joka on suunnattu julkisen hallinnon henkilöstölle.

Barometri käynnistettiin syksyllä 2020, ja ensimmäinen raportti julkaistiin lokakuussa. Nyt julkaistava raportti perustuu 922 uuteen vastaukseen, jotka on saatu lokakuun 2020 jälkeen 14.6.2021 mennessä. Tässä tiedotteessa julkaisemme raportin keskeisiä havaintoja.

Huolet digitaalisesta turvallisuudesta kasvussa

Digiturvabarometri kartoittaa työssä ja vapaa-ajalla kohdattuja uhkia 30 mittarin avulla. Näistä valtaosa, 22 mittaria, näyttää muutosta turvattomampaan suuntaan lokakuun 2020 tuloksiin verrattuna.

Esimerkiksi huijausyritykset ovat varsin yleisiä. Vastaajista jopa 73,7 % on saanut huijaussähköpostia vapaa-ajalla ja 66,0 % työssä, huijauspuheluita on saanut 61,2 % vapaa-ajalla ja 46,6 % työssä.

Yhä useampi (40,7 %) on vapaa-ajallaan huolissaan siitä, että jokin digipalvelu tai -laite kerää tietoja ilman lupaa. Kasvussa on myös huoli siitä, että digipalveluihin syötettyjä tietoja käsitellään väärin tai epäedullisella tavalla. Tästä on nyt huolissaan 43,2 % vastaajista, eli kasvua lokakuusta on 5 prosenttiyksikköä. Identiteettivarkauden mahdollisuudesta on huolissaan 32,4 % vastaajista (lokakuussa 29,3 %).

Huolet ovat merkittävästi pienempiä työtehtävissä kuin vapaa-ajalla. Digiturvabarometrin tulosten perusteella näyttääkin siltä, että luottamus työnantajien tarjoamien laitteiden ja palveluiden digiturvallisuuteen on vahva.

Suomalaiset luottavat oman työnantajansa ja viranomaisten tapaan käsitellä tietoja

Vastausten perusteella voidaan todeta, että Suomessa vallitsee edelleen korkea luottamus oman työnantajan ja viranomaisten kykyyn käsitellä henkilötietoja ja muita tietoja turvallisesti. Valtaosa vastaajista luottaa siihen, että oman työnantajan (81,3 %) tai viranomaisen (79,1 %) haltuun annetut tiedot pysyvät turvassa.

Luottamus on kuitenkin pienessä laskussa lokakuun 2020 vastauksiin verrattuna. Luottamus oman työnantajan tietoturvaan on laskenut 3,1 prosenttiyksikköä ja viranomaisen tietoturvaan 1,8 prosenttiyksikköä.

Johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku Digi- ja väestötietovirastosta ei pidä tätä muutosta vielä huolestuttavana. ”Yleiseen luottamukseen ja digiturvallisuuden tunteeseen vaikuttaa varmasti erilaisten huijausyritysten yleistyminen. Myös onnistuneista kyberhyökkäyksistä on uutisoitu näkyvästi viime kuukausina, ja silti luottamus on näin korkealla tasolla”, Rousku sanoo ja jatkaa: ”On erittäin tärkeää, että tällainen luottamuksen taso pystytään Suomessa säilyttämään myös tulevaisuudessa.”

Digiturvallisuuden koulutukselle tarvetta hyvästä osaamistasosta huolimatta

Suurin osa vastaajista (83,4 %) arvioi oman digiturvaosaamisensa hyväksi tai erittäin hyväksi. Tässä ei näy suurta muutosta viime lokakuuhun verrattuna (84,6 %).

”Lukua voidaan kyllä pitää odotettua parempana”, Rousku toteaa. Hän arvioi, ettei se kuitenkaan aivan suoraan kuvasta todellisuutta: ”Tyypillisesti tällaisiin kyselyihin vastaavat henkilöt, jotka osaavat huolehtia digiturvallisuudesta keskivertoa paremmin. Siitäkin huolimatta vastaajat pitävät digiturvakoulutusta erittäin tarpeellisena.”

Eniten koulutusta tarvitaan häiriötilanteissa toimimiseen, sillä 40,2 % vastaajista kertoo saaneensa siihen liian vähän koulutusta. 34,5 % vastaajista ilmoittaa saaneensa liian vähän koulutusta mobiililaitteiden turvalliseen käyttöön.

Korona-aika on tuonut haasteita ja mahdollisuuksia

Koronapandemia on aiheuttanut laajan siirtymisen etätyöhön, mikä jakaa mielipiteitä. 37,6% vastaajista toteaa suoriutuneensa omista työtehtävistään korona-aikana paremmin kuin ennen sitä. Vastaavasti 10,7 % vastaajista kertoo suoriutuneensa työssään aikaisempaan heikommin tai merkittävästi heikommin.

Yksi Digiturvabarometrin keskeisistä havainnoista on se, että vastaajat arvioivat viranomaisasioinnin sujuneen suhteellisen hyvin koronapandemian aikana. 50,4 % vastaajista kertoo voineensa hoitaa viranomaisasioinnin hyvin tai erittäin hyvin. 46,4 % kertoo viranomaisasioinnin sujuneen samalla tavalla kuin ennen koronaa, ja vain 3,3 % kokee asioinnin vaikeutuneen koronan vuoksi.

Tulokset huomioidaan digiturvan kehittämistyössä

Digi- ja väestötietovirasto ottaa Digiturvabarometrin havainnot huomioon vastuullaan olevan Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) ja sen työryhmien toiminnassa sekä digiturvan kehittämishankkeen (JUDO) eri projekteissa. Tulokset huomioidaan myös kansallisen Digiturvaviikon 25.-29.10.2021 suunnittelussa.

Linkit:

Lue yksityiskohtaisempi raportti Digiturvabarometrin tuloksista:
Digiturvabarometri – Keskeiset tulokset ja havainnot, kesäkuu 2021 (pdf)

Digiturvabarometrin kysely on avoinna verkossa toistaiseksi, ja toivomme siihen jatkossakin vastauksia. Barometrista julkaistaan raportteja säännöllisesti. Seuraavan kerran tuloksia tarkastellaan Digiturvaviikolla lokakuussa.

Lue myös:

Raportti: Digiturvabarometri – Keskeiset tulokset ja havainnot, lokakuu 2020 (pdf)

Tiedote: Digiturvabarometri – Yritysten tietoturva huolettaa, huijausyritykset yleistyvät ja väsyminen etätyöhön heijastuu mahdollisina digiturvariskeinä, helmikuu 2021

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Suomi.fi-mobiilisovellus uudistuu – Katso miten muutos vaikuttaa sinuun!18.3.2024 12:00:00 EET | Tiedote

Suomi.fi-mobiilisovelluksen uudet Android- ja iOS-versiot julkaistaan keväällä 2024. Uudistuksen myötä sovelluksen ulkonäkö ja toiminnallisuudet uudistuvat. Uudessa Suomi.fi-mobiilisovelluksessa on parannettu muun muassa sovelluksen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja navigaatiorakennetta. Kun uusi sovellus on julkaistu, vanhojen sovellusversioiden käyttäminen ei ole enää mahdollista.

Europaparlamentets beslut om reform av eIDAS-förordning främjar förverkligandet av europeiska digitala plånböcker11.3.2024 10:59:31 EET | Tiedote

Den 29 februari 2024 röstade Europaparlamentet om en reform av eIDAS-förordningen som förpliktar EU-länderna att utveckla lösningar för digital identitet. Det gemensamma målet är säkra digitala tjänster som är tillgängliga för alla. Parallellt med reformen av eIDAS-förordningen framskrider också EU-bestämmelserna om digitala körkort och förnyelser av nätbetalningar som ökar efterfrågan på digitala plånböcker i Europa.

Euroopan parlamentin päätös eIDAS-asetuksen uudistuksesta edistää eurooppalaisten digitaalisten lompakoiden toteutumista11.3.2024 10:59:31 EET | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti 29.2.2024 eIDAS-asetuksen uudistuksesta, joka velvoittaa EU-maat kehittämään digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisuja. Yhteisenä tavoitteena ovat turvalliset ja kaikkien käytettävissä olevat digitaaliset palvelut. eIDAS-asetuksen uudistuksen rinnalla etenevät myös EU-säädökset digitaalisesta ajokortista ja verkkomaksamisen uudistuksista, jotka lisäävät digitaalisten lompakoiden kysyntää Euroopassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye