Digi- ja väestötietovirasto

Digiturvabarometri: Huolet digiturvasta kasvussa, digiturvakoulutukselle tarvetta, luottamus viranomaisten toimintaan yhä hyvällä tasolla

Jaa
Digi- ja väestötietovirasto selvittää digitaaliseen turvallisuuteen liittyvää osaamista, koulutustarpeita, huolia, toteutuneita uhkia sekä koronapandemian vaikutuksia Digiturvabarometrilla, joka on suunnattu julkisen hallinnon henkilöstölle.

Barometri käynnistettiin syksyllä 2020, ja ensimmäinen raportti julkaistiin lokakuussa. Nyt julkaistava raportti perustuu 922 uuteen vastaukseen, jotka on saatu lokakuun 2020 jälkeen 14.6.2021 mennessä. Tässä tiedotteessa julkaisemme raportin keskeisiä havaintoja.

Huolet digitaalisesta turvallisuudesta kasvussa

Digiturvabarometri kartoittaa työssä ja vapaa-ajalla kohdattuja uhkia 30 mittarin avulla. Näistä valtaosa, 22 mittaria, näyttää muutosta turvattomampaan suuntaan lokakuun 2020 tuloksiin verrattuna.

Esimerkiksi huijausyritykset ovat varsin yleisiä. Vastaajista jopa 73,7 % on saanut huijaussähköpostia vapaa-ajalla ja 66,0 % työssä, huijauspuheluita on saanut 61,2 % vapaa-ajalla ja 46,6 % työssä.

Yhä useampi (40,7 %) on vapaa-ajallaan huolissaan siitä, että jokin digipalvelu tai -laite kerää tietoja ilman lupaa. Kasvussa on myös huoli siitä, että digipalveluihin syötettyjä tietoja käsitellään väärin tai epäedullisella tavalla. Tästä on nyt huolissaan 43,2 % vastaajista, eli kasvua lokakuusta on 5 prosenttiyksikköä. Identiteettivarkauden mahdollisuudesta on huolissaan 32,4 % vastaajista (lokakuussa 29,3 %).

Huolet ovat merkittävästi pienempiä työtehtävissä kuin vapaa-ajalla. Digiturvabarometrin tulosten perusteella näyttääkin siltä, että luottamus työnantajien tarjoamien laitteiden ja palveluiden digiturvallisuuteen on vahva.

Suomalaiset luottavat oman työnantajansa ja viranomaisten tapaan käsitellä tietoja

Vastausten perusteella voidaan todeta, että Suomessa vallitsee edelleen korkea luottamus oman työnantajan ja viranomaisten kykyyn käsitellä henkilötietoja ja muita tietoja turvallisesti. Valtaosa vastaajista luottaa siihen, että oman työnantajan (81,3 %) tai viranomaisen (79,1 %) haltuun annetut tiedot pysyvät turvassa.

Luottamus on kuitenkin pienessä laskussa lokakuun 2020 vastauksiin verrattuna. Luottamus oman työnantajan tietoturvaan on laskenut 3,1 prosenttiyksikköä ja viranomaisen tietoturvaan 1,8 prosenttiyksikköä.

Johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku Digi- ja väestötietovirastosta ei pidä tätä muutosta vielä huolestuttavana. ”Yleiseen luottamukseen ja digiturvallisuuden tunteeseen vaikuttaa varmasti erilaisten huijausyritysten yleistyminen. Myös onnistuneista kyberhyökkäyksistä on uutisoitu näkyvästi viime kuukausina, ja silti luottamus on näin korkealla tasolla”, Rousku sanoo ja jatkaa: ”On erittäin tärkeää, että tällainen luottamuksen taso pystytään Suomessa säilyttämään myös tulevaisuudessa.”

Digiturvallisuuden koulutukselle tarvetta hyvästä osaamistasosta huolimatta

Suurin osa vastaajista (83,4 %) arvioi oman digiturvaosaamisensa hyväksi tai erittäin hyväksi. Tässä ei näy suurta muutosta viime lokakuuhun verrattuna (84,6 %).

”Lukua voidaan kyllä pitää odotettua parempana”, Rousku toteaa. Hän arvioi, ettei se kuitenkaan aivan suoraan kuvasta todellisuutta: ”Tyypillisesti tällaisiin kyselyihin vastaavat henkilöt, jotka osaavat huolehtia digiturvallisuudesta keskivertoa paremmin. Siitäkin huolimatta vastaajat pitävät digiturvakoulutusta erittäin tarpeellisena.”

Eniten koulutusta tarvitaan häiriötilanteissa toimimiseen, sillä 40,2 % vastaajista kertoo saaneensa siihen liian vähän koulutusta. 34,5 % vastaajista ilmoittaa saaneensa liian vähän koulutusta mobiililaitteiden turvalliseen käyttöön.

Korona-aika on tuonut haasteita ja mahdollisuuksia

Koronapandemia on aiheuttanut laajan siirtymisen etätyöhön, mikä jakaa mielipiteitä. 37,6% vastaajista toteaa suoriutuneensa omista työtehtävistään korona-aikana paremmin kuin ennen sitä. Vastaavasti 10,7 % vastaajista kertoo suoriutuneensa työssään aikaisempaan heikommin tai merkittävästi heikommin.

Yksi Digiturvabarometrin keskeisistä havainnoista on se, että vastaajat arvioivat viranomaisasioinnin sujuneen suhteellisen hyvin koronapandemian aikana. 50,4 % vastaajista kertoo voineensa hoitaa viranomaisasioinnin hyvin tai erittäin hyvin. 46,4 % kertoo viranomaisasioinnin sujuneen samalla tavalla kuin ennen koronaa, ja vain 3,3 % kokee asioinnin vaikeutuneen koronan vuoksi.

Tulokset huomioidaan digiturvan kehittämistyössä

Digi- ja väestötietovirasto ottaa Digiturvabarometrin havainnot huomioon vastuullaan olevan Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) ja sen työryhmien toiminnassa sekä digiturvan kehittämishankkeen (JUDO) eri projekteissa. Tulokset huomioidaan myös kansallisen Digiturvaviikon 25.-29.10.2021 suunnittelussa.

Linkit:

Lue yksityiskohtaisempi raportti Digiturvabarometrin tuloksista:
Digiturvabarometri – Keskeiset tulokset ja havainnot, kesäkuu 2021 (pdf)

Digiturvabarometrin kysely on avoinna verkossa toistaiseksi, ja toivomme siihen jatkossakin vastauksia. Barometrista julkaistaan raportteja säännöllisesti. Seuraavan kerran tuloksia tarkastellaan Digiturvaviikolla lokakuussa.

Lue myös:

Raportti: Digiturvabarometri – Keskeiset tulokset ja havainnot, lokakuu 2020 (pdf)

Tiedote: Digiturvabarometri – Yritysten tietoturva huolettaa, huijausyritykset yleistyvät ja väsyminen etätyöhön heijastuu mahdollisina digiturvariskeinä, helmikuu 2021

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Från och med slutet av 2025 kan en person endast vara stadigvarande bosatt i ett land – för närvarande har 12 000 personer adress både i Finland och Estland13.10.2025 08:10:00 EEST | Pressmeddelande

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tillsammans med inrikesministeriet i Estland utrett att 12 000 personer har registrerat en stadigvarande adress i både Finland och Estland. Från och med december 2025 kommer detta inte längre att vara möjligt, då man automatiskt börjar utbyta information om personer som flyttar mellan länderna. I fortsättningen kan den stadigvarande adressen endast registreras i endast ett land.

Loppuvuodesta 2025 vakinainen osoite voi olla vain yhdessä maassa – 12 000 henkilöllä osoite sekä Suomessa että Virossa13.10.2025 08:10:00 EEST | Tiedote

Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt yhdessä Viron sisäministeriön kanssa, että 12 000 henkilöllä on vakinainen osoite rekisteröitynä sekä Suomessa että Virossa. Joulukuusta 2025 lähtien tämä ei ole enää mahdollista, kun tietoja maiden välillä muuttavista henkilöistä aletaan vaihtaa automaattisesti. Jatkossa vakinainen osoite voi olla rekisteröitynä vain yhteen maahan.

By the end of 2025 people may only have a permanent address in one country - 12,000 persons currently have an address in both Finland and Estonia13.10.2025 08:10:00 EEST | Press release

Together with the Estonian Ministry of the Interior, the Digital and Population Data Services Agency has determined that 12,000 persons have a permanent address registered in both Finland and Estonia. As of December 2025, this will no longer be possible as information on persons moving between the two countries will be exchanged automatically from that time forward. In the future, a permanent address can only be registered in one country.

Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt – ändringen omfattar cirka två miljoner personer9.10.2025 10:02:00 EEST | Pressmeddelande

År 2026 aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare. Tjänsten aktiveras när en person identifierar sig första gången 2026 i någon myndighets e-tjänst. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.

Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti – muutos koskee noin kahta miljoonaa henkilöä9.10.2025 10:02:00 EEST | Tiedote

Vuonna 2026 Suomi.fi-viestit tulee käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, jotka eivät ole ottaneet sitä aiemmin käyttöönsä. Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye