Dion odotettu omaelämäkerta kertoo arvostetun hevimusiikin vaikuttajan värikkään tarinan

Tänään suomeksi ilmestyvä tietokirja Rainbow in the Dark: omaelämäkerta kokoaa kaikkien aikojen hevirokkikukoksi tituleeratun Ronnie James Dion vaiheet lapsuudesta lauluntekijäksi ja yhdeksi pitkäaikaisimmista metallimusiikin laulajista.

Ronnie James Giovanni Padanova (1942–2010) eli Dio nousi kuuluisuuteen liityttyään Ritchie Blackmoren johtamaan Rainbow-yhtyeeseen 1970-luvun puolivälissä. Vuonna 1979 Diosta tuli Black Sabbathin solisti Ozzy Osbournen lähdettyä bändistä, ja vuonna 1982 hän perusti omaa nimeään kantavan yhtyeen Dio.

Omaelämäkerrassaan Dio kuvaa kehitystään tavallisen keskiluokkaisen perheen levottomasta pojasta kolmen legendaarisen yhtyeen ylistetyksi laulajaksi ja niitä ihmisiä, jotka mahdollistivat sen. Dio muistelee lämmöllä muun muassa lapsuudenystäviään, jotka auttoivat hänet alkuun musiikin saralla sekä Ritchie Blackmorea, jonka kanssa työskentely oli vaikeaa mutta hedelmällistä. Mukana muistoissa on myös Tony Iommi, jonka kohtaaminen nosti Dion aivan uudelle suosion tasolle, sekä vaimo ja manageri Wendy Dio, jonka tasapainottavan vaikutuksen ansiosta hänen onnistui nousta suosionsa huipulle oman bändinsä johtajana.

Ronnie James Dio aloitti itse elämäkertansa kirjoittamisen, mutta menehtyi vuonna 2010 syöpään. Kirjoitustyön saattoivat loppuun Wendy Dio ja tunnettu rockkirjailija Mick Wall, joka oli Dion hyvä ystävä kolmen vuosikymmenen ajan.

Mick Wall, Wendy Dio ja Ronnie James Dio: Rainbow in the Dark: omaelämäkerta
Alkuteos Rainbow in The Dark | Suomentanut Sirpa Parviainen
Saatavana painettuna kirjana, e- ja äänikirjana

Arvostelukappaleet: viestintäpäällikkö Minttu Nikkilä, minttu@bazarkustannus.fi, 040 736 1313

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 60 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

Juha Vuorinen siirtyy Bazarin kirjailijaksi – DikDek-kirjasarja saa jatkoa 202226.10.2021 11:40:36 EEST | Tiedote

Yli 30 kirjaa oman kustantamonsa kautta julkaisseesta Juha Vuorisesta tulee Bazar Kustannuksen kirjailija. Bazar julkaisee Vuorisen seuraavat DikDek-romaanit, joista ensimmäinen ilmestyy kesällä 2022. DikDek-sarjaa lähdetään viemään myös Saksan markkinoille äänikirjoina. Tehdyn sopimuksen myötä koko Vuorisen aiempi kirjallinen tuotanto siirtyy Diktaattori Oy:ltä Werner Söderström Osakeyhtiön omistamalle Bazarille.