Diorin salaisuus on hurmaava romaani muotiluomuksista ja aikansa ahtaita rooleja rikkoneista naislentäjistä

Australialainen bestseller-kirjailija Natasha Lester kirjoittaa kansainvälisissä menestysromaaneissaan urheista naisista, jotka uhmaavat aikansa ahdasta naiskuvaa. Diorin salaisuus (Gummerus) on unohtumaton tarina toisen maailmansodan aikana vastarintaliikkeeseen kuuluneista naisista, ikuisesta rakkaudesta, sanoin kuvaamattomasta petoksesta ja mittaamattoman arvokkaasta muotileninkien kokoelmasta. Fiktiivisen tarinan taustalla on historiallisia tapahtumia ja henkilöitä: muotisuunnittelija Christian Dior ja hänen sisarensa, keskitysleiriltä selviytynyt vastarintataistelija Catherine Dior sekä joukko naislentäjien pioneereja.

Englanti 1939: Skye Penrose on yksi ensimmäisistä naisista Royal Air Forcea avustavien siviililentäjien joukossa. Kohtaaminen nuoruudenystävä Nicholasin kanssa tuo sodan keskelle ilonpilkahduksen ja uusia tuttavuuksia: Nicholasin ranskalaisen kihlatun Margaux Jourdanin ja tämän ystävän Catherine Diorin. Kolmikolla ei ole aavistustakaan edessä siintävistä vaaroista.

Pariisi 1947: Christian Dior esittelee ensimmäisen kokoelmansa sodasta toipuvalle maailmalle. Hän nimeää ensimmäisen parfyyminsa, Miss Diorin, vastarintaliikkeessä taistelleen sisarensa kunniaksi.

Englanti 2012: Muotikonservaattori Kat Jourdan löytää isoäitinsä mökiltä vaatekomerollisen Diorin leninkejä. Vaatteet vievät Katin isoäidin vaietun menneisyyden jäljille.

Natasha Lester kertoo kaikkien romaanissaan nimeltä mainittujen Avustavien lentokuljetusjoukkojen ATA:n naispuolisten lentäjien olevan oikeita ihmisiä. Myös ”[m]onet kirjassa kuvatut ATA:han liittyvät tapahtumat perustuvat todellisuuteen. Kaikki naislentäjiä koskevat vastenmieliset sitaatit sanoma- ja aikakauslehdissä ovat aitoja, kuten ovat myös ensimmäinen lehdistötilaisuus ja se, että naiset lensivät avo-ohjaamollisia koneita Skotlantiin läpi palvelusaikansa ensimmäisen talven”, hän kertoo.

Natasha Lester työskenteli markkinoinnin johtotehtävissä ennen kuin palasi yliopistoon ja ryhtyi opiskelemaan luovaa kirjoittamista. Nykyään The New York Times -bestselleristin teoksia julkaistaan ympäri maailmaa. Häneltä on aiemmin suomennettu romaani Ranskalainen valokuvaaja.

Natasha Lester: Diorin salaisuus
alkuteos The Paris Secret
suomentaneet Terhi Leskinen ja Jaakko Kankaanpää
myös äänikirjana, lukija Usva Kärnä

Natasha Lester (kuva: Stef King Photography)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

The New Yorkerissa tutkivana journalistina työskentelevän Patrick Radden Keefen Älä sano mitään – Tositarina menneisyydestä, murhasta ja Pohjois-Irlannista (Gummerus) on henkeäsalpaavan jännittävä, toteutukseltaan ainutlaatuinen tietokirja Pohjois-Irlannin konfliktista. Romaanimainen lukukokemus edustaa 2000-luvun parasta tietokirjallisuutta. Älä sano mitään on ollut kansainvälinen myyntimenestys ja palkittu useilla kirjallisuuspalkinnoilla.

Päivi Alasalmen Alamaailman kuningatar aloittaa vetävän dekkarisarjan, jossa tamperelainen rikoskonstaapeli Hallavainen ratkoo kollegoidensa kanssa synkkiä murhatapauksia. Storytel Original -menestyssarjan aloitusosa ilmestyy 23.5. dekkareiden ystävien iloksi kovissa kansissa. Alkukesän käännetyssä jännityskirjallisuudessa on luvassa muun muassa podcastien ja baletin maailmaan sijoittuvia trillereitä tutuilta brittikirjailijoilta.

Vaikuttava ilmiöromaani somejättien vallasta ja nuorten sisältömoderaattoreiden työstä3.5.2022 13:26:30 EEST | Tiedote

Hollantilaisen Hanna Bervoetsin Sopimatonta sisältöä (Gummerus) kysyy, mikä on yhteiskunnassamme normaalia ja kuka sen määrittelee. Romaani kertoo sosiaalisen median sisältömoderaattoreina työskentelevistä nuorista aikuisista, jotka käyvät työkseen läpi some-kuonaa – väkivaltaa, vihapuhetta, salaliittoteorioita ja valeuutisia – ja päättävät, milloin sisältö on sopimatonta ja poistettava. Bervoets esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaaleilla perjantaina 13.5.