DNA aloittaa 5G-palveluiden myynnin joulukuussa

DNA aloittaa 5G-teknologiaan pohjautuvan Kiinteä 5G -palvelun myynnin joulukuussa. Palvelu mahdollistaa nopean ja tasalaatuisen laajakaistayhteyden kotitalouksille. Ensimmäisenä palvelu tulee saataville koteihin suurimpien kaupunkien omakoti- ja pientaloalueilla, ja saatavuus laajenee uusille alueille nopeasti.

Ulkomokkulan asennusta DNA:n kiinteän 5G:n pilotissa.

DNA on testannut kiinteää 5G:tä monipuolisesti Vantaalla ja Hyvinkäällä, ja nyt testaamisesta edetään kaupalliseen tarjontaan. Kiinteä 5G -palvelu tulee myyntiin joulukuussa.

Kiinteä 5G eli Fixed Wireless Access mahdollistaa huippunopeat ja pienviiveiset tiedonsiirtoyhteydet moneen sellaiseen kotiin ja kiinteistöön, jonne ei saa valokuitua, sen rakentaminen on kallista tai pihaa ei haluta kaivaa auki. Palvelun taustalla oleva tekniikka mahdollistaa nopeuden laatutakuun kiinteistöön.

- Kiinteä 5G on erittäin kiinnostava palvelu, sillä se tulee antamaan avun monen kodin ja yrityksen riittämättömästä tiedonsiirtoyhteydestä johtuviin pulmiin. Palvelun saatavuudesta on jo tullut paljon kyselyitä. Olen todella iloinen, että voimme nyt kertoa palvelun myynnin alkamisesta joulukuussa, toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

- Samanaikaisesti valmistaudumme myös muiden 5G-palveluiden myynnin aloitukseen. Tällä hetkellä esimerkiksi 5G-puhelinten valikoima on kuitenkin vielä erittäin suppea ja laitteiden suorituskyky on puutteellinen. Tuomme 5G-liittymät ja -puhelimet myyntiin vasta kun 5G-verkon peitto laajenee aidosti asiakkaita palvelevaksi ja 5G-puhelimista tulee teknologisesti kehittyneempiä malleja tarjolle, Väisänen jatkaa.

Kiinteä 5G -palvelu on ensivaiheessa saatavilla valikoiduilla pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun pientaloalueilla, mutta saatavuus laajenee DNA:n 5G-verkon rakentamisen myötä ensi vuoden alkupuolella muihin suurempiin kaupunkeihin.

Vastaava palvelu tulee tarjolle myös DNA:n yritysasiakkaille laajentamaan huippunopeiden toimipisteyhteyksien saatavuutta. 5G-standardin IoT-palvelut, NB-IoT ja LTE-M, ovat jo yritysasiakkaiden saatavilla.

DNA:n 5G-verkko laajenee merkittävästi vuoden 2020 aikana

DNA laajentaa 5G-verkkoa ripeästi uusille alueille, sillä matkaviestinverkkoa on valmisteltu jo pitkään kohti 5G-aikakautta. DNA:n verkkoon on tuotu 5G-kyvykästä teknologiaa, ja verkon kapasiteettia on kasvatettu uusia vaatimuksia vastaavaksi. DNA:n ensimmäiset 5G-pilottiverkot ovat käytössä Helsingin, Hyvinkään ja Porin keskusta-alueilla sekä vantaalaisella pientaloalueella Kiinteä 5G -palvelun testausta varten.

5G-investointien rinnalla DNA tehostaa ja laajentaa myös 4G-verkkoaan jatkuvasti. DNA:n näkemyksen mukaan 4G pysyy 5G:n tulosta huolimatta vielä pitkään matkaviestinverkkojen pääasiallisena teknologiana ja asiakkaiden eniten käyttämänä verkkona.

Pekka Väisänen, kuluttajaliiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 0400 168, pekka.vaisanen@dna.fi

Ulkomokkulan asennusta DNA:n kiinteän 5G:n pilotissa.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA’s broadband and TV services to Pikipruukki residential houses in Vaasa19.11.2019 10:36:24 EETPress release

The telecommunication operator DNA and Kiinteistö Oy Pikipruukki have agreed on the delivery of DNA’s broadband and TV services to Pikipruukki residential houses in Vaasa. The agreement covers approximately 3,600 apartments. Planning work has been started and the network construction work required to connect Pikipruukki residential houses to DNA’s network will continue until next autumn, with all the apartments being connected to DNA’s network in early 2021.

DNA levererar bredbands- och tv-tjänster till Pikipruukkis bostadshus i Vasa19.11.2019 10:35:05 EETTiedote

Teleoperatören DNA och Fastighets Ab Pikipruukki har slutit avtal om att leverera DNA:s bredbands- och tv-tjänster till Pikipruukkis bostadshus i Vasa. Avtalet omfattar cirka 3 600 lägenheter. Planeringsarbetet pågår och utbyggnaden av nätverket för att ansluta Pikipruukkis bostadshus till DNA:s nätverk fortsätter under hösten. Alla lägenheter kommer att vara anslutna till DNA:s nätverk vid årets början 2021.