DNA avasi 5G-verkon Kaarinaan ja Naantaliin – Turun seudulla peitto laajenee edelleen vauhdilla

DNA on avannut nopean 5G-verkon Kaarinaan ja Naantaliin. Verkko kattaa suurimman osan kaupunkien keskusta-alueista ja täydentää osaltaan jo valmiiksi laajaa Turun seudun 5G-peittoa. Verkkoa rakennettaessa myös 4G-verkko vahvistuu merkittävästi.

Kuva: DNA

Kaarinassa avatut tukiasemat tarjoavat 5G-kuuluvuutta ainakin seuraavilla alueilla: Harittu, Hiiskanmäki, Kesämäki, Koroinen, Krossi, Littoinen, Makarla, Piikiö, Poikluoma ja Vyyryläisenmäki.

Naantalissa 5G-peitto yltää ainakin seuraaville alueille: Keskusta, Kuivalahti, Linnanvuori, Luolala, Luonnonmaa, Maijamäki, Nuhjala, Suopelto, Taimo, Väinölä ja Viiala.

”On ilo toivottaa Kaarinan ja Naantalin asukkaat lämpimästi tervetulleiksi 5G-palveluidemme pariin! Avaukset kaupungeissa täydentävät osaltaan 5G-kuuluvuusaluetta koko Turun seudulla. Samalla tehdyt päivitykset vahvistavat jo ennestään nopeaa 4G-verkkoamme alueilla”, DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo.

DNA:n 5G-verkko on laajentunut vuoden mittaan merkittävästi myös Turussa. Verkko on tällä hetkellä tarjolla keskustan ja sen lähialueen lisäksi ainakin seuraavilla alueilla: Artukainen, Halinen, Hepokulta, Itäharju, Jäkärlä, Kupittaa, Kurala, Liljalaakso, Moikoinen, Moisio, Nummi, Nättinummi, Raunistula, Runosmäki, Räntämäki, Kaerla, Teräsrautela, Pansio, Perno, Pohjola, Turun satama ja Varissuo.

1,5 miljoonan väestöpeitto ylittyy marraskuussa

Turun seudulla DNA:n 5G-verkko on jo aikaisemmin avattu Turun lisäksi Liedossa, Raisiossa ja Ruskolla. Tällä hetkellä DNA täydentääkin 5G-verkkoaan erityisesti tiiviisti asutuissa kaupunkitaajamissa, minkä vuoksi myös Turun ja sen ympäryskuntien 5G-verkon peitto laajenee nyt vauhdilla. Toisaalta Koti 5G -palvelun osalta verkkoa laajennetaan samalla myös monille pientaloalueille ympäri Suomea.

DNA:n 5G-verkko on tarjolla myös Espoossa, Heinolassa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Järvenpäässä, Kauniaisissa, Keravalla, Kuopiossa, Lahdessa, Nokialla, Oulussa, Pirkkalassa, Porissa, Raahessa, Raumalla, Seinäjoella, Sipoossa, Tampereella, Tuusulassa, Vaasassa, Vantaalla, Ylivieskassa ja Ylöjärvellä.

Näiden 31 paikkakunnan lisäksi DNA:n 5G-verkko yltää paikallisemmalla peitolla jopa 45 muun kunnan alueelle. DNA:n 5G-yhteyden voi siis saada paikoittain jopa 76 paikkakunnalla. DNA tiedottaa uusista 5G-paikkakunnista vasta silloin, kun verkko palvelee kattavasti niiden tiheimmin asutuilla alueilla.

DNA:n 5G-peitto ylittää marraskuussa 1,5 miljoonaa suomalaista. Verkkoa laajennetaan erityisesti jo nykyisillä 5G-paikkakunnilla, mutta avauksia tehdään samalla myös uusiin kohteisiin. Vielä loppuvuoden aikana 5G-verkko on tarkoitus avata ainakin Kangasalle ja Nurmijärvelle.

DNA:n 5G-verkon peittokartta ja lisätietoa verkossa on saatavissa osoitteessa www.dna.fi/5G. Peittokartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi aivan uusimmat tukiasemat eivät välttämättä vielä näy.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:s 5G utvidgades till Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad – befolkningstäckningen överskred 43 procent av finländarna9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

De senaste orterna som anslutits till DNA:s 5G-nät är Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad. Över 43 procent av finländarna bor redan i 5G-nätets område, dvs. nästan 2,4 miljoner människor, på totalt 108 olika orter. Till följd av att 5G blivit allmännare i regionerna har även dess popularitet ökat markant. I juni var två av tre nya smarttelefoner som såldes av DNA redan 5G-telefoner.

DNA's 5G expanded to Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki – population coverage exceeded 43% of Finns9.7.2021 09:55:00 EEST | Press release

The most recent locations connected to DNA's 5G network are Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki. More than 43% of Finns already live in the network area, i.e. nearly 2.4 million people, in a total of 108 locations. With the regional spread of 5G, its popularity has also clearly increased. Of the new smartphones sold by DNA in June, two out of three were already 5G-capable.

DNA:n 5G laajeni Asikkalaan, Merikarvialle, Raaseporiin ja Uuteenkaupunkiin – väestöpeitto ylitti 43 % suomalaisista9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Tuoreimmat DNA:n 5G-verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Asikkala, Merikarvia, Raasepori ja Uusikaupunki. Verkon alueella asuu jo yli 43 % suomalaisista, eli lähes 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla. 5G:n alueellisen yleistymisen myötä myös sen suosio on selvästi kasvanut. Kesäkuussa DNA:n myymistä uusista älypuhelimista jo kaksi kolmesta oli 5G-kykyisiä.

Onko 9%&GR turvallinen salasana? DNA:n tietoturva-asiantuntija muistuttaa hyvän salasanan rakenteesta – ja kertoo miten turvaat omat tiedostosi6.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Yleinen harhakäsitys on, että salasanan pitäisi näyttää kryptiseltä, jotta se suojaisi. DNA:n tietoturva-asiantuntijan mukaan käsitys on vanhentunut, sillä uudet menetelmät pystyvät purkamaan lyhyitä salasanoja helposti, vaikka ne sisältäisivät erikoismerkkejä epämääräisessä järjestyksessä.