DNA Espoon kaupungin pääasialliseksi tietoliikennepalveluiden toimittajaksi

Espoon kaupunki ja DNA ovat sopineet, että DNA toimittaa Espoolle merkittävissä määrin lisää tietoliikenteen palveluita. Uudet palvelut tukevat Espoota sen tavoitteessa kehittää tietoliikenne-infrastruktuuriaan entistä joustavammaksi, saumattomammaksi ja paremmin palvelevaksi.

Espoon kaupunki ja DNA ovat sopineet, että DNA toimittaa Espoolle merkittävissä määrin lisää tietoliikenteen palveluita. Kuva: Espoon kaupunki

Nyt tehdyn sopimuksen mukaan DNA:n ja Espoon kaupungin yhteistyö laajenee sisältämään tietoliikennelaitteiden ja liittymien ohella yhdessä sovitun palveluhallintamallin. Palveluhallinnassaan DNA panostaa erityisesti proaktiiviseen toimintaan, omien palveluiden jatkuvaan parantamiseen ja Espoon kaupungin liiketoiminnan kehityksen tukemiseen.

DNA on toiminut Espoon kaupungin tietoliikepalvelujen toimittajana jo yli kymmenen vuoden ajan, ja uudessa sopimuksessa on kyse yhteistyön laajenemisesta ja syvenemisestä.

"Espoon kaupunki on tärkeä asiakkaamme, ja olemme iloisia yhteistyön laajenemisesta. Espoossa on myös paljon hyvää tietoliikenteen osaamista ja tässä projektissa tärkeää asiantuntemusta", toteaa DNA:n myyntijohtaja Kenneth Grönroos

Smart City Espoo perustuu ensiluokkaisiin palveluihin ja palvelunhallintaan

Espoon kaupunki odottaa DNA:lta kuten muiltakin toimittajilta oma-aloitteista toiminnan ja palveluiden kehittämistä sekä asiakaslähtöisyyttä.

"Kilpailutuksen tavoitteena on saada merkittävää parannusta palveluiden laatuun sekä toteutustapaan hyödyntäen muun muassa viimeisimpiä teknologioita, työkaluja ja automatisointia. Toimittajan proaktiivisuus sekä kyky tehdä laadukkaita ja hyvin valmisteltuja kehitysehdotuksia tulevat olemaan tärkeimpiä vaatimuksia yhteistyölle", toteaa Espoon kaupungin tietohallintopäällikkö Pauli Sinivuori.

Sopimuksen myötä DNA toimittaa Espoon kaupungille muun muassa verkon valvonnan - ja hallinnan palveluita, tietoliikennelaitteiden huoltopalveluita, lisää tietoliikenneyhteyksiä, verkon turvallisuusteknologiaa, laitetilojen huolto- ja tietoliikenteen asiantuntijapalveluita. DNA myös rakentaa kuituinfrastruktuuria, minkä lisäksi palveluiden tarvittavaksi kehittämiseksi käynnistetään yhteinen projekti.

Sopimus on voimassa toistaiseksi.

Kenneth Grönroos, myyntijohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 2617, kenneth.gronroos@dna.fi

Pauli Sinivuori, tietohallintopäällikkö, Espoon kaupunki, pauli.sinivuori(a)espoo.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:s 5G utvidgades till Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad – befolkningstäckningen överskred 43 procent av finländarna9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

De senaste orterna som anslutits till DNA:s 5G-nät är Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad. Över 43 procent av finländarna bor redan i 5G-nätets område, dvs. nästan 2,4 miljoner människor, på totalt 108 olika orter. Till följd av att 5G blivit allmännare i regionerna har även dess popularitet ökat markant. I juni var två av tre nya smarttelefoner som såldes av DNA redan 5G-telefoner.

DNA's 5G expanded to Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki – population coverage exceeded 43% of Finns9.7.2021 09:55:00 EEST | Press release

The most recent locations connected to DNA's 5G network are Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki. More than 43% of Finns already live in the network area, i.e. nearly 2.4 million people, in a total of 108 locations. With the regional spread of 5G, its popularity has also clearly increased. Of the new smartphones sold by DNA in June, two out of three were already 5G-capable.

DNA:n 5G laajeni Asikkalaan, Merikarvialle, Raaseporiin ja Uuteenkaupunkiin – väestöpeitto ylitti 43 % suomalaisista9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Tuoreimmat DNA:n 5G-verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Asikkala, Merikarvia, Raasepori ja Uusikaupunki. Verkon alueella asuu jo yli 43 % suomalaisista, eli lähes 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla. 5G:n alueellisen yleistymisen myötä myös sen suosio on selvästi kasvanut. Kesäkuussa DNA:n myymistä uusista älypuhelimista jo kaksi kolmesta oli 5G-kykyisiä.

Onko 9%&GR turvallinen salasana? DNA:n tietoturva-asiantuntija muistuttaa hyvän salasanan rakenteesta – ja kertoo miten turvaat omat tiedostosi6.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Yleinen harhakäsitys on, että salasanan pitäisi näyttää kryptiseltä, jotta se suojaisi. DNA:n tietoturva-asiantuntijan mukaan käsitys on vanhentunut, sillä uudet menetelmät pystyvät purkamaan lyhyitä salasanoja helposti, vaikka ne sisältäisivät erikoismerkkejä epämääräisessä järjestyksessä.