DNA ja Noccela Oy yhteistyöhön turvallisemman ja tehokkaamman teollisuuden puolesta

Teollinen IoT on siirtymässä seuraavaan vaiheeseen: Esineiden verkottamisesta ja sensoroinnista datan perusteella ohjattavaan toimintaan. DNA ja Noccela ryhtyvät toimittamaan teollisille asiakkailleen ratkaisuja, joiden avulla aiemmin erilliset tuotannolliset järjestelmät saadaan integroitua yhtenäisen toiminnanohjauksen piiriin.

Noccelan UWB-antenniyksikön asentamista teolliselle IoT-asiakkaalle. Kuva: Noccela

Kaksisuuntainen viestintä mahdollistaa myös turvallisuuden parantamisen, esimerkiksi varoittamalla työntekijää, joka on lähestyvän automaattisen keräilylaitteen kulkureitillä.

"Viime vuonna IoT-liiketoimintamme kasvoi nopeasti kansainvälisillä ja kotimaisilla markkinoilla etenkin henkilösuojauksen vetämänä. Uuden yhteistyömme ansiosta kotimaiset teolliset asiakkaat hyötyvät DNA:n erinomaisista sisäverkkopalveluista, joihin liitettävät esineet saavat uutta toiminnallista älykkyyttä", sanoo Noccelan toimitusjohtaja Tuukka Tarkiainen.

"Noccela täydentää IoT-strategiaamme ja yksityisverkkojen tarjoamaamme markkinoiden pisimmällä kokemuksellaan UWB-pilviteknologiasta monimutkaisissakin asiakasympäristössä. Odotamme paljon etenkin älypuhelinten kytkemiseltä mukaan UWB-verkkoihin", jatkaa DNA:n business manager Ville Kantola.

Yhtenä uutena ratkaisuna teollisuuden käyttöön DNA tarjoaa tuotannon työkalujen elinkaaren digitaalisen hallinnan. Asiakkaan tuotannonohjausjärjestelmään kytkettynä ratkaisu parantaa laiteturvallisuutta ja koneiden käyttöastetta, kun koko ajan on tarkkaa tietoa työkalun sijainnista ja kunnosta.

Verkotettavien esineiden tuottama reaaliaikainen data viedään pilveen, josta reaaliaikaiset paikka- sekä muut sensoritiedot tarjotaan kolmansien järjestelmien käyttöön. Näin tuotantoprosessissa käytettävä komponentti voi käynnistää tuotannon seuraavan vaiheen automaattisesti siirtyessään tuotantolinjalle. Esineitä, kuten esimerkiksi lavoja, kyetään paikantamaan kolmiulotteisesti jopa alle 10 cm tarkkuudella, kymmeniä kertoja sekunnissa. Tarkka paikkatieto mahdollistaa uudenlaiset automaatio- ja turvallisuusratkaisut.

Ville Kantola, Business manager, DNA Oyj, puh 044 044 8080, ville.kantola@dna.fi

Tuukka Tarkiainen, toimitusjohtaja, Noccela Oy, puh. 0400 243 298, tuukka.tarkiainen@noccela.com

DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Noccela Oy tekee reaalimaailmasta älykkäämpää IoT:n avulla. Mahdollistamme digitalisaation viemisen aina fyysisiin prosesseihin asti. Olemme toteuttaneet kustannustehokkaita UWB-tekniikkaan perustuvia ratkaisuja teollisuuteen, vähittäiskauppaan ja urheiluun vuodesta 2014 alkaen.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

The Free-Time Residence Barometer, which is compiled by Natural Resources Institute Finland, shows that working remotely from holiday homes has become vastly more common in recent years. For example, 43 per cent of people who were able to work at a cabin said that they had done so in 2021 compared to only 7 per cent five years earlier. Katri Perälä, Director of DNA’s Home Broadband Business, has a few tips on how to get a good internet connection at your “second office”.

Mökkibarometri osoittaa, että etätyön suosio on merkittävässä kasvussa – DNA kokosi parhaat vinkit toimivaan mökkinettiin24.5.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Etätöiden tekeminen mökiltä on yleistynyt valtavasti viime vuosina, kertoo Luonnonvarakeskuksen toteuttama Mökkibarometri. Esimerkiksi vuonna 2021 etätöitä mökillä kertoi tehneensä 43 prosenttia niistä, joille tämä oli mahdollista, kun viisi vuotta aiemmin vastaava osuus oli 7 prosenttia. DNA:n kodin laajakaistaliiketoiminnan johtaja Katri Perälä kertaa keinot, joilla nettiyhteyden saa kuntoon mökkikonttorillakin.

How are network connections protected against influence attempts? Several measures help maintain technical capabilities in exceptional situations10.5.2022 10:30:00 EEST | Press release

GPS signal jamming, cyberattacks and sabotage are examples of hybrid influencing aimed at weakening the ability of individuals and businesses in the targeted area to function. Concerns have recently arisen about attempts to influence Finland, which leads to the question: how well are network connections protected in Finland? Ville Virtanen, Senior Vice President, Technology at DNA, says that the operator's efforts to secure the continuity of Finnish network operations are multilayered.

Miten verkkoyhteydet on suojattu vaikuttamisyrityksiltä? Toimia teknisen kyvykkyyden säilyttämiseksi poikkeustilanteissa on useita10.5.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

GPS-signaalien häirintä, kyberhyökkäykset ja sabotaasi ovat esimerkkejä hybridivaikuttamisesta, jolla pyritään heikentämään kohteena olevan alueen yksilöiden ja yritysten toimintakykyä. Viime aikoina uutisiin on noussut huoli Suomeen kohdistuvista vaikuttamisyrityksistä, mikä saa kysymään: kuinka hyvin verkkoyhteydet on suojattu Suomessa? DNA:n tekninen johtaja Ville Virtanen kertoo, että operaattorin toimet suomalaisen verkkotoiminnan jatkuvuuden varmentamiseksi ovat monikerroksisia.