DNA ja Telia laajentavat yhteistyötään verkonrakennuksessa

DNA Oyj ja Telia Finland Oyj ovat sopineet nykyisen verkonrakennusyhteistyönsä laajentamisesta. Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut vuodesta 2015 alkaen matkaviestinverkkoa kummankin yhtiön puolesta Itä- ja Pohjois-Suomeen. Nyt maantieteellistä aluetta on tarkoitus laajentaa lounaaseen päin.

Kuva: DNA

DNA:n ja Telian vuonna 2014 perustama Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut yhteisen matkaviestinverkon Pohjois- ja Itä-Suomen alueelle kattaen noin 50 prosenttia Suomen maantieteellisestä alasta ja noin 13,5 prosenttia väestöstä. Nyt yhteistyötä on tarkoitus laajentaa kattamaan noin 62,5 prosenttia Suomen maantieteellisestä alasta ja noin 28,5 prosenttia väestöstä. Aluetta laajennetaan kokonaisuudessaan jonkin verran lounaaseen siten, että esimerkiksi Oulu, Kuopio, Kouvola ja Kotka ovat jatkossa yhteisen verkon alueella.

Suomen Yhteisverkko Oy suunnittelee ja toteuttaa matkaviestinyhteydet, joita DNA ja Telia hyödyntävät tarjotessaan omia palvelujaan asiakkailleen. Tämä mahdollistaa paremman kuuluvuusalueen mobiililaajakaista- ja puhepalveluille, kun asiakkaita palvelee yhteisesti suurempi määrä tukiasemia näillä alueilla, kuin jos yhtiöt olisivat jatkaneet verkonrakennusta itsenäisesti näillä alueilla. Lisäksi yhtiöt ovat yhdistäneet niille myönnetyt taajuudet Suomen Yhteisverkon toiminta-alueella, mikä mahdollistaa entistä korkeammat nopeudet ja paremman palvelutason näillä alueilla.

"Suomen Yhteisverkko on viime vuosien aikana onnistunut hienosti alkuperäisessä tavoitteessaan rakentaa laadukas ja kattava matkaviestinverkko Itä- ja Pohjois-Suomeen, mitä olemme kumpikin operaattori voineet hyödyntää tarjotessamme asiakkaillemme palveluita näillä alueilla. Onkin luontevaa laajentaa tätä yhteistyötä näiden saatujen hyvien tulosten perusteella. Samalla voimme tuoda alueelle 5G-yhteydet, joiden avulla mobiililaajakaistan laatu ja nopeudet paranevat entisestään", DNA:n tekninen johtaja Tommy Olenius kommentoi.

Suomen Yhteisverkko kertoi lokakuussa 2020 käynnistävänsä 5G-rakennusohjelman ja radioverkon modernisoinnin. Uusi toimialue liitetään välittömästi osaksi käynnissä olevaa suunnittelua 5G-verkon rakentamiseksi näille alueille tästä vuodesta alkaen. Yhteistyö nopeuttaa 5G-verkon rakentamista tälle uudelle toimialueelle arviolta vuodella.

DNA ja Telia kilpailevat verkkoyhteistyöstä riippumatta edelleen täysin itsenäisesti kyseisilläkin alueilla. Lisäksi suurin osa eli noin 70 prosenttia Suomen väestöstä on edelleen kummankin osapuolen omien matkaviestinverkkojen alueella.

Liite: Kartta suunnitellusta aluelaajennuksesta

Tommy Olenius, tekninen johtaja,  DNA Oyj, puh. 044 2203 240, tommy.olenius@dna.fi

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA ja Kasvu Open jatkavat yhteistyötä yrittäjien digitaalisten valmiuksien tukemiseksi23.2.2021 10:15:00 EETTiedote

DNA ja Kasvu Open ovat sopineet jatkavansa yhteistyötään, jonka tavoitteena on auttaa suomalaisia kasvuyrityksiä kehittämään liiketoimintaansa ja vahvistamaan kasvuaan. Digitaalisen yhdenvertaisuuden edistäminen on DNA:lle kantava teema kumppanuuksien valinnassa, ja yhdessä Kasvu Openin kanssa DNA voi tehokkaasti edistää yrittäjien digitaalisen liiketoiminnan valmiuksia.

Challenges of home networks are finally history with new kind of smart technology – DNA launches a revolutionary service16.2.2021 14:00:00 EETPress release

DNA is launching a new DNA Nettipulssi service based on smart technology for fixed-network modems. The most common home network challenges result from WiFi, but they have been difficult to detect in the past. The service makes it possible to considerably enhance the quality of the wireless network in your home, as it optimises the network and provides room-specific network improvement suggestions, among other things.

Vihdoin kotiverkkojen haasteet historiaan uudenlaisen älyteknologian avulla – DNA lanseeraa käänteentekevän palvelun16.2.2021 14:00:00 EETTiedote

DNA lanseeraa kiinteän verkon modeemeihin uuden älyteknologiaan perustuvan DNA Nettipulssi -palvelun. Yleisimmät kodin verkkohaasteet johtuvat WiFi-verkosta, mutta niitä on ollut aiemmin haastava havaita. Palvelun avulla on mahdollista saada kodin langaton verkko huomattavasti laadukkaammaksi, sillä DNA Nettipulssi -palvelu muun muassa optimoi verkkoa ja antaa huonekohtaisia verkon parannusehdotuksia.

Turussa jo yli sata DNA:n 5G-tukiasemaa! Näin verkko on laajentunut kaupungissa reilun vuoden aikana10.2.2021 10:30:00 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on toiminut Turussa jo yli vuoden verran, minkä aikana uutta teknologiaa on otettu käyttöön vauhdilla: joulukuussa avattiin jo Turun sadas DNA:n 5G-tukiasema. Turun 5G-valloitus lähti liikkeelle vuotta aiemmin joulukuussa 2019 kaupungin keskustan liepeiltä, kun ensimmäinen, Nummen ja Itäharjun kaupunginosia palveleva tukiasema otettiin käyttöön. Sen jälkeen peitto Turussa ja sen ympäristössä on tihentynyt niin, että Maskusta voi nyt ajella Armonlaaksoon tai Naantalista Kaarinaan poistumatta 5G-alueelta.

Tampereella jo yli sata DNA:n 5G-tukiasemaa! Verkko kattaa ratikan reitin lähes kokonaan – näin rakentaminen on edennyt10.2.2021 10:30:00 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on toiminut Tampereella jo yli vuoden verran, minkä aikana uutta teknologiaa on otettu käyttöön vauhdilla: tammikuussa avattiin jo Tampereen sadas DNA:n 5G-tukiasema. Tampereen 5G-valloitus lähti liikkeelle joulukuussa 2019 kaupungin läntisimmistä osista, kun ensimmäinen tukiasema otettiin käyttöön Kalkussa. Sen jälkeen peitto on tihentynyt Tampereella ja sen ympäristössä niin, että Hakametsästä voi nyt ajella aina Nokialle tai Ylöjärvelle asti poistumatta 5G-alueelta. Myös loppukesästä avattavan ratikan reitti on lähes kokonaan 5G-peiton alla.