DNA julkaisi monimuotoisuuden tavoitteet

Jo vuosien ajan DNA:lla on ymmärretty, että vain suvaitsevassa, syrjimättömässä ja osallistavassa työkulttuurissa voidaan edistää parhaalla tavalla asiakkaiden tarpeita sekä taata erinomainen työpaikka. Nyt DNA:n kunnianhimoista matkaa kohti monimuotoista työyhteisöä tukevat uudet tavoitteet sekä uudet nettisivut DNA:n omanlaisen tarinan kertomiseksi.

DNA:n matkaa kohti monimuotoista työyhteisöä tukevat uudet tavoitteet sekä uudet nettisivut.

Ensimmäinen haaste: sukupuolten tasa-arvo

IT-alalla naisten määrä etenkin johtotehtävissä on tyypillisesti pieni. Matkallaan kohti monimuotoisempaa työyhteisöä DNA onkin halunnut nostaa yhdeksi tavoitteekseen sukupuolten tasa-arvon edistämisen.

DNA:n työntekijöiden sukupuolijakauma on tällä hetkellä: naisia 38 ja miehiä 62 prosenttia. DNA:n tavoitteena on, että naisten osuus olisi vähintään 40 prosenttia. Lisäksi tällä hetkellä naisia on johtavissa asemissa 31 prosenttia ja esihenkilötehtävissä 22 prosenttia. DNA:n tavoitteena on nostaa molemmat vähintään 35 prosenttiin vuoteen 2023 mennessä. Tavoitteiden toteutuminen vaatii määrätietoista työskentelyä rekrytoinnissa sekä naisten urapolkujen vahvistamista.

Positiivinen näkemys monimuotoisuuteen näkyy jo tuloksissa

DNA:n työntekijöiden näkemykset monimuotoisuudesta ovat olleet hyvällä tasolla jo pitkään. Viime vuoden henkilöstötyytyväisyystutkimuksessa 84 prosenttia DNA:laisista koki, että DNA:lla voi edistää uraansa iästä, sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai muusta henkilökohtaisesta taustasta huolimatta. DNA:n toinen keskeinen tavoite onkin saada kaikki kokemaan, että edistyminen on mahdollista.

”Tuemme tavoitteen edistämistä lukuisin keinoin. Olemme muun muassa lisänneet henkilöstön kielikoulusta ja toivomme DNA:laisten joukkoon myös entistä monipuolisempaa kielitaitoa kaikkien asiakkaittemme palvelemiseksi. Lisäksi koulutamme kaikkia esihenkilöitä ymmärtämään työntekijöiden erilaiset elämäntilanteet, oli kyse sitten isovanhemman lomatoiveesta tai pidemmästä isyysvapaasta”, kertoo DNA:n henkilöstöjohtaja Marko Rissanen.

Askel kohti avointa viestintää

DNA sanoitti vuonna 2020 oman monimuotoisuustarinansa. Nyt tarina on julkaistu omilla sivuillaan. DNA:n Omanlainen-nettisivuilla pääsee lukemaan DNA näkökulmia monimuotoisuuteen sekä tarkastelemaan DNA:n edistymistä sen tavoitteissa.

“Haluamme innostaa omia työntekijöitämme Omanlainen-sivujen avulla. Toivomme myös, että kaikki muutkin sidosryhmät löytäisivät sivuistamme inspiraatiota ja innostusta”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Tuuli Nummelin.

Vahva tuki toimille

Monimuotoisuus on DNA:lle muutakin kuin ylväs aate. “Tavoitteet ja toimenpiteemme kiinnostavat suuresti muun muassa hallitustamme, ja raportoimme heille vuosineljänneksittäin tuloksistamme. Olemme ylpeitä saadessamme viedä monimuotoisuutta näin voimakkaasti eteenpäin. Tämä kaikki tukee myös perusajatustamme, siitä, että monimuotoisuuden edistäminen on aina yksinkertaisesti oikein”, toteaa Nummelin.

DNA:n monimuotoisuustyötä johtaa vastuullisuuspäällikkö yhteistyössä henkilöstöhallinnon kanssa. DNA:lle on lisäksi muodostettu avoimella sisäisellä haulla vapaaehtoisten ryhmä, jonka kesken suunnitellaan tulevia tapahtumia ja toimenpiteitä.

DNA:n Omanlainen -nettisivut: https://dna.fi/omanlainen

Tuuli Nummelin, vastuullisuuspäällikkö, DNA Oyj, puh. 044 044 6000, tuuli.nummelin@dna.fi

Marko Rissanen, henkilöstöjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 220 3230, marko.rissanen@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:s 5G utvidgades till Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad – befolkningstäckningen överskred 43 procent av finländarna9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

De senaste orterna som anslutits till DNA:s 5G-nät är Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad. Över 43 procent av finländarna bor redan i 5G-nätets område, dvs. nästan 2,4 miljoner människor, på totalt 108 olika orter. Till följd av att 5G blivit allmännare i regionerna har även dess popularitet ökat markant. I juni var två av tre nya smarttelefoner som såldes av DNA redan 5G-telefoner.

DNA's 5G expanded to Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki – population coverage exceeded 43% of Finns9.7.2021 09:55:00 EEST | Press release

The most recent locations connected to DNA's 5G network are Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki. More than 43% of Finns already live in the network area, i.e. nearly 2.4 million people, in a total of 108 locations. With the regional spread of 5G, its popularity has also clearly increased. Of the new smartphones sold by DNA in June, two out of three were already 5G-capable.

DNA:n 5G laajeni Asikkalaan, Merikarvialle, Raaseporiin ja Uuteenkaupunkiin – väestöpeitto ylitti 43 % suomalaisista9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Tuoreimmat DNA:n 5G-verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Asikkala, Merikarvia, Raasepori ja Uusikaupunki. Verkon alueella asuu jo yli 43 % suomalaisista, eli lähes 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla. 5G:n alueellisen yleistymisen myötä myös sen suosio on selvästi kasvanut. Kesäkuussa DNA:n myymistä uusista älypuhelimista jo kaksi kolmesta oli 5G-kykyisiä.