DNA kiihdyttää 4G-verkon nopeuksia kohti 5G-aikaa Helsingissä, Tampereella ja Turussa

DNA päivittää syksyn aikana matkaviestinverkkoaan laajasti kohti 5G-aikaa Helsingissä sekä Tampereen ja Turun talousalueilla. 4G-verkon kapasiteettilaajennus lisää matkaviestinverkon tiedonsiirtonopeuksia entisestään, parhaimmillaan yhteyksissä ylletään jopa gigan nopeuksiin.

Tiedonsiirtonopeuksien lisääminen tiheimmin asutuilla alueilla toteutetaan ottamalla laajasti käyttöön uusia 4G-taajuuksia sekä uusinta, 5G-aikaa ennakoivaa verkkoteknologiaa. Kapasiteettilaajennus kasvattaa nopeudet yleisesti kaksinkertaisiksi nykytasosta ja parhaimmillaan jopa gigabitin luokkaan.

Matkaviestinverkon päivitystyöt ovat juuri käynnistyneet Helsingissä, ja Tampereella ja Turussa ne aloitetaan lokakuun puolivälistä lähtien. Laajennuksia tehdään mobiilidatan käytön kannalta vilkkaimmilla alueilla. Helsingissä laajennukset muodostavat yhtenäisen alueen kantakaupungista itäiseen Helsinkiin, ja Tampereella ja Turussa laajennukset ulottuvat paikoin kuntarajojen yli naapurikuntiin. Työt valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Kapasiteettilaajennukset ovat osa DNA:n valtakunnallista ja jo vuoden 2017 aikana käynnistettyä matkaviestinverkon kapasiteetinlaajennusohjelmaa.

– Mobiilidatan käyttö kasvaa jatkuvasti, ja DNA:n asiakkaat käyttävät eniten dataa koko maailmassa*. Huolehdimme jatkuvalla verkkomme kehitystyöllä, että asiakkaat voivat käyttää verkkoamme sujuvasti ja monipuolisesti myös tulevaisuudessa, toteaa DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

4G säilyy pitkään 5G:n rinnalla

– 4G-verkko tulee olemaan asiakkaille erittäin tärkeä vielä vuosia, vaikka 5G:tä jo valmistellaan. 4G mahdollistaa erittäin hyvät tiedonsiirtonopeudet laajoille alueille. 5G tulee olemaan aluksi paikallisempi tekniikka, joka mahdollistaa laadukkaat tietoliikennepalvelut monessa sellaisessa paikassa ja monelle sovellukselle, johon valokuituyhteyttä ei saa, tai sen toimittaminen olisi huomattavan kallista, Laari sanoo.

DNA on kehittänyt matkaviestinverkkoaan systemaattisesti kohti 5G:tä. Verkkoon on tuotu 5G-kyvykästä teknologiaa ja verkon kapasiteettia on kasvatettu 5G:n vaatimuksia vastaavaksi. Uuden 5G-teknologian käyttöönottaminen aloitetaan 5G-toimiluvan tultua voimaan 1.1.2019.

*) Tefficient: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69710283

Lisätietoja:
radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Finns prefer to watch streaming services on a TV screen15.9.2020 11:51:59 EESTPress release

A TV screen is still the most popular choice for keeping up with the content in paid streaming services. This is what DNA’s Digital Lifestyle survey*) reveals. DNA Hubi device, based on the open Android ecosystem, combines various streaming services in one place and enables you to watch shows on the large TV screen you have at home in the best possible quality. The latest application compatible with DNA Hubi is the new streaming service Disney+, which was launched in Finland today.

Suomessa katsotaan suoratoistopalveluja mieluiten tv-ruudulta – uusi Disney+ televisioon myös DNA Hubi -laitteella15.9.2020 11:51:09 EESTTiedote

Televisioruutu on edelleen suosituin valinta, kun halutaan seurata maksullisten suoratoistopalvelujen tarjontaa. Tämä selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksesta. *) Avoimeen Android-ekosysteemiin perustuva DNA TV Hubi -palvelu kokoaa erilaiset suoratoistopalvelut yhteen paikkaan ja mahdollistaa ohjelmien katselun kodin isolta tv-ruudulta parhaalla mahdollisella laadulla. Uusimpana sovelluksena DNA Hubi -laitteelle on saatavissa tänään Suomessa aloittanut uusi suoratoistopalvelu Disney+.

DNA examined the level of digitalisation in Nordic municipalities — Finland has a way to go when compared to its Nordic neighbours10.9.2020 12:00:00 EESTPress release

DNA examined Nordic municipalities’ capacity to launch and deploy new digital services in the era of 5G connections. In a comparison of 60 municipalities, the Danish town Aalborg was the most digitally advanced of the compared locations. Tampere was the only Finnish municipality to reach the top 10, while Oulu and Helsinki reached the top 20.