DNA Koti 5G -palvelun tarjonta alkaa

DNA on aloittanut 5G-teknologiaan pohjautuvan DNA Koti 5G -palvelun myynnin ensimmäisillä alueilla pääkaupunkiseudulla, ja saatavuus laajenee nopeasti Turkuun ja Tampereelle. DNA Koti 5G tuo avun monen kodin ja yrityksen riittämättömästä tiedonsiirtoyhteydestä johtuviin haasteisiin, ja kiinnostus sitä kohtaan onkin huomattavaa.

DNA Koti 5G mahdollistaa huippunopean laajakaistapalvelun sellaisiin kohteisiin, joihin kuitua ei ole saatavissa tai joihin sen rakentaminen on erittäin kallista.

DNA on testannut DNA Koti 5G:tä monipuolisesti, ja nyt testaamisesta edetään kaupallisen tarjonnan aloitukseen. Aivan aluksi kaupallinen tarjonta on paikallista suoramyyntiä.

- Kuitua edullisempi kodin nopea kiinteä 5G-yhteys on herättänyt paljon kiinnostusta asiakkaissa, ja olen todella iloinen siitä, että voimme nyt aloittaa kaupallisen tarjonnan, toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen

DNA Koti 5G -palvelun käyttöönotto tulee olemaan asiakkaalle helppo, sillä palvelu toimitetaan valmiiksi asennettuna: asentaja tuo mukanaan tarvittavat laitteet, asentaa ulkoantennin, luo kotiverkon ja yhdistää asiakkaan tärkeimmät laitteet siihen. Asiakas pääsee käyttämään DNA Koti 5G -yhteyttään siis välittömästi palvelun toimituksen jälkeen.

DNA Koti 5G mahdollistaa huippunopean laajakaistapalvelun sellaiseen kohteeseen, johon kuitua ei ole saatavissa tai sen rakentaminen on erittäin kallista. Palvelun hinnoittelu on erittäin kilpailukykyinen: käyttöönotto on kokonaisuudessaan kotitalousvähennyskelpoinen kulu, yhteensä 495 euroa.

DNA:n 5G-verkossa teknologiaa eri osa-alueiden edelläkävijöiltä

DNA:n 5G-verkko toteutetaan useiden eri laitetoimittajien kanssa, hyödyntämällä kunkin toimittajan parhaita osaamisalueita laadukkaan asiakaskokemuksen varmistamiseksi.

5G-verkkoteknologia perustuu virtualisoituun arkkitehtuurialustaan, minkä päällä ohjelmistopohjaiset kriittiset keskusjärjestelmäpalvelut toimivat. DNA:n 5G-keskusjärjestelmäpalveluista vastaa Affirmed Networks ja 5G-virtualisointialustasta Nokia. Radioverkon toimittajina ovat hiljattain 5G-verkon osalta toimittajaksi valittu Huawei sekä Ericsson, jonka teknologiaa käytetään jo ennestään DNA:n 4G-verkossa.

- 5G tuo yksityis- ja yritysasiakkaillemme sekä koko suomalaiselle yhteiskunnalle uusia mahdollisuuksia ja palveluita. Olemmekin laitetoimittajakumppaneidemme kanssa valmiita tarjoamaan nopeita ja luotettavia 5G-yhteyksiä asiakkaillemme. DNA:n monitoimittajamalli laitetoimittajien osalta antaa meille mahdollisuuden tarjota parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja pääsyn viimeisimpiin teknologisiin innovaatioihin kumppaneidemme avulla, DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen kommentoi.

DNA Koti 5G -palvelu laajenee vuodenvaihteessa Turkuun ja Tampereelle

DNA:lla on jo DNA Koti 5G -palveluun soveltuvaa 5G-verkkoa pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella ja palvelun saatavuus laajenee vuodenvaihteessa Tampereen ja Turun pientaloalueille. Ensi vuoden aikana saatavuus laajenee DNA:n 5G-verkon rakentamisen myötä muihin suurimpiin kaupunkeihin. Vastaava palvelu tulee tarjolle myös DNA:n yritysasiakkaille laajentamaan huippunopeiden toimipisteyhteyksien saatavuutta. 5G-standardin IoT-palvelut, NB-IoT ja LTE-M, ovat jo yritysasiakkaiden saatavilla.

DNA valmistautuu samanaikaisesti 5G-liittymien ja muiden 5G-palveluiden myynnin aloitukseen. 5G-puhelimet DNA tuo myyntiin ensi vuoden puolella, kun valmistajilta saadaan teknisesti kehittyneempiä malleja.

”Markkinoille on tulossa erittäin kiinnostavia 5G-älypuhelimia, mutta näillä näkymin niiden tuloa pitää odottaa vielä jonkin aikaa. Haluamme varmistaa, että asiakkaamme pääsevät 5G-aikaan siirtyessään heti valitsemaan sellaisia malleja, jotka ovat ominaisuuksiltaan ja teholtaan aidosti 5G-luokkaa, Väisänen sanoo.

DNA:n 5G-verkko laajenee merkittävästi vuoden 2020 aikana

DNA laajentaa 5G-verkkoa ripeästi uusille alueille, sillä matkaviestinverkkoa on valmisteltu jo pitkään kohti 5G-aikakautta. DNA:n verkkoon on tuotu 5G-kyvykästä teknologiaa, ja verkon kapasiteettia on kasvatettu uusia vaatimuksia vastaavaksi. DNA:n testannut 5G-tekniikkaa aiemmin muun muassa Helsingin, Hyvinkään ja Porin keskustoissa sekä vantaalaisella asuinalueella.

5G-investointien rinnalla DNA tehostaa ja laajentaa myös 4G-verkkoaan jatkuvasti. DNA:n näkemyksen mukaan 4G pysyy 5G:n tulosta huolimatta vielä pitkään matkaviestinverkkojen pääasiallisena teknologiana ja asiakkaiden eniten käyttämänä verkkona.

Jukka Leinonen
DNA Oyj, puh. 044 044 1000
jukka.leinonen@dna.fi

kuluttajaliiketoiminnan johtaja
Pekka Väisänen, DNA Oyj
pekka.vaisanen@dna.fi

DNA:n viestintä
viestinta@dna.fi

Viestintä palvelee median edustajia numerossa 044 044 8000.

Sähköpostia voit lähettää osoitteeseen viestinta@dna.fi tai etunimi.sukunimi@dna.fi.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n myydyimmät puhelimet ja älykellot maaliskuussa 20201.4.2020 08:00:07 EESTTiedote

Maaliskuusta muodostui hyvin poikkeuksellinen kuukausi myös laitekaupan kannalta. Hyvän alkukuun jälkeen markkinassa myytiin puhelimia selvästi vertailuajankohtaa vähemmän, kun poikkeustilanne vei asiakkaiden aikaa muilta asioilta. Apple ja Samsung ottivat tuttuun tapaan eniten listasijoituksia älypuhelimien Top 15 -listalla, mutta ykköspaikkaa kuukaudesta toiseen hallussaan pitänyt Samsung sai nyt luovuttaa kärkisijan Applelle. Apple pitää kärkeä hallussaan myös älykellojen Top 10 -listalla.

DNA:n 5G laajentunut Tampereella ja Tampereen seudulla31.3.2020 08:30:00 EESTTiedote

DNA:n 5G-verkko Tampereella ja Tampereen seudulla on laajentunut. 5G-palvelut ovat saatavilla muun muassa Tampereen keskustassa, Tammelassa, Lielahdessa ja Hyhkyssä. Lisäksi Ylöjärvellä ja Nokialla on avattu lukuisia 5G-tukiasemia. Alkuvuoden mittaan 5G-verkon rakennustyöt jatkuvat ja laajenevat myös muualle Tampereen seudulle. Yhteyksien toimivuus varmistetaan jatkuvalla verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä myös tämänhetkisessä poikkeustilanteessa.

Etätyöt näkyvät DNA:n verkkoliikenteen jatkuvana kasvuna ja kiireaikojen muutoksena – myös tietoturvasta hyvä huolehtia poikkeustilanteessa20.3.2020 13:02:59 EETTiedote

Muutoksia DNA:n verkkojen datankäytön määrässä alkoi näkyä jo viikko sitten torstaina. Tämän viikon alussa moni vetäytyi etätöihin, mikä nostatti mobiilidatan käyttöä entisestään. Koulujen sulkeutuminen keskiviikkona lisäsi jälleen etätöiden ja -opintojen määrää ja nostatti paluusuuntaista mobiilidataliikennettä peräti 87 prosentilla DNA:n matkaviestinverkossa. Lisääntyneen netinkäytön myötä myös tietoturvaan ja netikettiin on syytä kiinnittää huomiota.

DNA:n 5G laajentunut Turun seudulla – matkaviestinverkkojen liikenne kasvussa19.3.2020 08:00:00 EETTiedote

DNA:n 5G-yhteydet Turussa ja Turun seudulla ovat laajentuneet. 5G-yhteyksiä on otettu lisää käyttöön muun muassa Turun keskustassa, Moisiossa, Raisiossa, Ruskolla ja Liedossa. Tämänhetkinen poikkeustilanne on kasvattanut liikennettä DNA:n matkaviestinverkoissa. 5G- ja 4G-verkkojen jatkuva ylläpito ja kehitys varmistavat kuitenkin yhteyksien toimivuuden myös liikenteen kasvaessa.

DNA laskee urheilukanavapakettien hintoja väliaikaisesti ja tarjoaa elokuvia ja sarjoja pakettien tilaajille18.3.2020 19:03:12 EETTiedote

Koronaviruksen aiheuttama tilanne vaikuttaa myös maksukanavien urheilusisältöihin. Useimmat urheilutapahtumat on siirretty myöhemmäksi ja sarjoja on keskeytetty. DNA on ilmoittanut laskevansa tilapäisesti useimpien urheilukanavapakettien tilaushintoja nykyisillä tilaajilla. Lisäksi sisällöltään muuttuneiden pakettien tilaajille on avattu urheilutauon ajaksi runsaasti muuta ohjelmatarjontaa – elokuvia ja sarjoja – koko perheelle.

DNA:n 5G-yhteydet laajentuneet pääkaupunkiseudulla - matkaviestinverkkojen toimivuus varmistetaan myös poikkeusoloissa17.3.2020 16:28:36 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on laajentunut pääkaupunkiseudulla Sipooseen, Espooseen sekä uusille alueille Helsingissä ja Vantaalla. Espoossa 5G-yhteydet on otettu ensimmäisenä käyttöön Tapiolassa ja Otaniemessä. Jatkuvalla 5G- ja 4G-verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä DNA pyrkii varmistamaan yhteyksien toimivuuden myös poikkeustilanteessa. DNA:n verkkoihin on varattu kapasiteettia myös kasvavia käyttöpiikkejä huomioiden, ja verkonhallinta on hajautettu eri sijainteihin toimintavarmuuden takaamiseksi.