DNA Koti 5G -palvelun tarjonta alkaa

DNA on aloittanut 5G-teknologiaan pohjautuvan DNA Koti 5G -palvelun myynnin ensimmäisillä alueilla pääkaupunkiseudulla, ja saatavuus laajenee nopeasti Turkuun ja Tampereelle. DNA Koti 5G tuo avun monen kodin ja yrityksen riittämättömästä tiedonsiirtoyhteydestä johtuviin haasteisiin, ja kiinnostus sitä kohtaan onkin huomattavaa.

DNA Koti 5G mahdollistaa huippunopean laajakaistapalvelun sellaisiin kohteisiin, joihin kuitua ei ole saatavissa tai joihin sen rakentaminen on erittäin kallista.

DNA on testannut DNA Koti 5G:tä monipuolisesti, ja nyt testaamisesta edetään kaupallisen tarjonnan aloitukseen. Aivan aluksi kaupallinen tarjonta on paikallista suoramyyntiä.

- Kuitua edullisempi kodin nopea kiinteä 5G-yhteys on herättänyt paljon kiinnostusta asiakkaissa, ja olen todella iloinen siitä, että voimme nyt aloittaa kaupallisen tarjonnan, toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen

DNA Koti 5G -palvelun käyttöönotto tulee olemaan asiakkaalle helppo, sillä palvelu toimitetaan valmiiksi asennettuna: asentaja tuo mukanaan tarvittavat laitteet, asentaa ulkoantennin, luo kotiverkon ja yhdistää asiakkaan tärkeimmät laitteet siihen. Asiakas pääsee käyttämään DNA Koti 5G -yhteyttään siis välittömästi palvelun toimituksen jälkeen.

DNA Koti 5G mahdollistaa huippunopean laajakaistapalvelun sellaiseen kohteeseen, johon kuitua ei ole saatavissa tai sen rakentaminen on erittäin kallista. Palvelun hinnoittelu on erittäin kilpailukykyinen: käyttöönotto on kokonaisuudessaan kotitalousvähennyskelpoinen kulu, yhteensä 495 euroa.

DNA:n 5G-verkossa teknologiaa eri osa-alueiden edelläkävijöiltä

DNA:n 5G-verkko toteutetaan useiden eri laitetoimittajien kanssa, hyödyntämällä kunkin toimittajan parhaita osaamisalueita laadukkaan asiakaskokemuksen varmistamiseksi.

5G-verkkoteknologia perustuu virtualisoituun arkkitehtuurialustaan, minkä päällä ohjelmistopohjaiset kriittiset keskusjärjestelmäpalvelut toimivat. DNA:n 5G-keskusjärjestelmäpalveluista vastaa Affirmed Networks ja 5G-virtualisointialustasta Nokia. Radioverkon toimittajina ovat hiljattain 5G-verkon osalta toimittajaksi valittu Huawei sekä Ericsson, jonka teknologiaa käytetään jo ennestään DNA:n 4G-verkossa.

- 5G tuo yksityis- ja yritysasiakkaillemme sekä koko suomalaiselle yhteiskunnalle uusia mahdollisuuksia ja palveluita. Olemmekin laitetoimittajakumppaneidemme kanssa valmiita tarjoamaan nopeita ja luotettavia 5G-yhteyksiä asiakkaillemme. DNA:n monitoimittajamalli laitetoimittajien osalta antaa meille mahdollisuuden tarjota parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja pääsyn viimeisimpiin teknologisiin innovaatioihin kumppaneidemme avulla, DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen kommentoi.

DNA Koti 5G -palvelu laajenee vuodenvaihteessa Turkuun ja Tampereelle

DNA:lla on jo DNA Koti 5G -palveluun soveltuvaa 5G-verkkoa pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella ja palvelun saatavuus laajenee vuodenvaihteessa Tampereen ja Turun pientaloalueille. Ensi vuoden aikana saatavuus laajenee DNA:n 5G-verkon rakentamisen myötä muihin suurimpiin kaupunkeihin. Vastaava palvelu tulee tarjolle myös DNA:n yritysasiakkaille laajentamaan huippunopeiden toimipisteyhteyksien saatavuutta. 5G-standardin IoT-palvelut, NB-IoT ja LTE-M, ovat jo yritysasiakkaiden saatavilla.

DNA valmistautuu samanaikaisesti 5G-liittymien ja muiden 5G-palveluiden myynnin aloitukseen. 5G-puhelimet DNA tuo myyntiin ensi vuoden puolella, kun valmistajilta saadaan teknisesti kehittyneempiä malleja.

”Markkinoille on tulossa erittäin kiinnostavia 5G-älypuhelimia, mutta näillä näkymin niiden tuloa pitää odottaa vielä jonkin aikaa. Haluamme varmistaa, että asiakkaamme pääsevät 5G-aikaan siirtyessään heti valitsemaan sellaisia malleja, jotka ovat ominaisuuksiltaan ja teholtaan aidosti 5G-luokkaa, Väisänen sanoo.

DNA:n 5G-verkko laajenee merkittävästi vuoden 2020 aikana

DNA laajentaa 5G-verkkoa ripeästi uusille alueille, sillä matkaviestinverkkoa on valmisteltu jo pitkään kohti 5G-aikakautta. DNA:n verkkoon on tuotu 5G-kyvykästä teknologiaa, ja verkon kapasiteettia on kasvatettu uusia vaatimuksia vastaavaksi. DNA:n testannut 5G-tekniikkaa aiemmin muun muassa Helsingin, Hyvinkään ja Porin keskustoissa sekä vantaalaisella asuinalueella.

5G-investointien rinnalla DNA tehostaa ja laajentaa myös 4G-verkkoaan jatkuvasti. DNA:n näkemyksen mukaan 4G pysyy 5G:n tulosta huolimatta vielä pitkään matkaviestinverkkojen pääasiallisena teknologiana ja asiakkaiden eniten käyttämänä verkkona.

Jukka Leinonen
DNA Oyj, puh. 044 044 1000
jukka.leinonen@dna.fi

kuluttajaliiketoiminnan johtaja
Pekka Väisänen, DNA Oyj
pekka.vaisanen@dna.fi

DNA:n viestintä
viestinta@dna.fi

Viestintä palvelee median edustajia numerossa 044 044 8000.

Sähköpostia voit lähettää osoitteeseen viestinta@dna.fi tai etunimi.sukunimi@dna.fi.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n kesäkuun 2022 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet – lasten kellopuhelimet hyppäsivät myydyimpien listalle1.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelimiksi ja varapuhelimiksi hankittavat 4G-puhelimet nousivat toukokuun tavoin myös kesäkuussa myydyimpien puhelinten listalle. Kesällä puhelinta ostettaessa korostuvat myös näytön ominaisuudet, akunkesto ja vedenkestävyys. Lapsille suunnatut Xplora-kellopuhelimet nousivat komeasti DNA:n kesäkuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle. ASUS nappasi puolestaan eniten listasijoituksia myydyimpien tietokoneiden listalla.

Yhteisverkossa uusi 5G-taajuusalue käyttöön kesän aikana – paremmat yhteydet festareille, mökkireissuille ja matkoille29.6.2022 09:40:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut kattavaa 5G-verkkoa Saimaan alueelle. Uusi nopeampi verkko toimii jo muun muassa Juvalla, Parikkalassa, Punkaharjulla, Puumalassa, ja Sulkavalla. Työn myötä myös alueen 4G-yhteydet ovat parantuneet. Uusi nopeampi verkko helpottaa kesän viettoa alueella tuoden varmemmat yhteydet festareille, mökeille ja kesämatkailuun.

A storm front is approaching Finland, should we unplug everything? Expert explains when such precautions are an overreaction and when not28.6.2022 14:20:00 EEST | Press release

Heavy rains, lightning and thunderstorms are expected to hit the western and southern parts of Finland during Tuesday and Wednesday. Many were taught as children that in the event of thunder, electrical equipment, phones and modems must be unplugged, but are the old instructions still valid? Sami Aavikko, CEO of DNA Store, says that in rural areas, you should still follow the advice, although in urban areas the measure is mainly useful as something that strengthens your sense of security.

Ukkosrintama lähestyy Suomea, täytyykö töpselit ottaa irti seinästä? Asiantuntija kertoo, milloin varotoimenpide on ylireagointia ja milloin ei28.6.2022 14:20:00 EEST | Tiedote

Rankkasateiden, salamoiden ja ukkospuuskien ennakoidaan iskevän Suomen länsi- ja eteläosiin vielä tiistain ja keskiviikon aikana. Monelle on lapsena opetettu, että ukkosella sähkölaitteet ja puhelin tai modeemi täytyy ottaa seinästä irti, mutta pitävätkö vanhat ohjeet yhä paikkansa? DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko kertoo, että maaseudulla neuvosta kannattaa yhä ottaa vaarin, joskin kaupunkialueilla toimenpiteestä on hyötyä lähinnä turvallisuudentunteen vahvistajana.