DNA modernisoi Heinolan verkot ja toi 5G-palvelunsa kaupunkiin

DNA:n mittava tietoliikenneverkkojen uudistushanke Heinolassa on valmistunut. DNA uudisti kaikki Heinolan keskusta-alueen verkot ja avasi myös 5G-verkkonsa kaupungissa. Tänä keväänä valmistunut uudistushanke alkoi vuosi sitten keväällä.

Heinolan kaupunkia

Uudistushankkeen ansiosta mobiilidatan nopeudet ovat kasvaneet, kuuluvuus sisätiloissa parantunut ja laajakaistapalvelun saatavuusalue Heinolassa laajentunut merkittävästi. Uudistuksia tehtiin sekä matkaviestin- että kiinteään verkkoon. DNA otti Heinolassa lukuisia uusia tukiasemia käyttöön ja laajensi myös valokuituverkkoaan. Nyt myös DNA:n 5G-verkko on avattu Heinolassa.

– Matkaviestinverkkomme Heinolassa on uudistusten myötä erittäin hyvä ja siirryimme Heinolassa uuteen tekniikkaan myös kiinteässä verkossa. Olemmekin korvanneet kaupungin kuparipohjaiset palvelut varmoilla ja tehokkailla kuitu- ja mobiilipalveluilla. Laajensimme Heinolan keskusta-alueen 4G-verkkojen kapasiteettia noin 50 prosenttia ja toimme kaupunkiin myös 5G-yhteydet, kertoo DNA:n liityntäverkoista ja laitetiloista vastaava johtaja Mikko Kannisto.

– Olemme todella tyytyväisiä uudistushankkeeseen. DNA toi Heinolaan ripeällä tahdilla modernit yhteydet, mikä on tehnyt kaupunkilaisten etätyöskentelystä ja etäopiskelusta entistä sujuvampaa. Tämä on tärkeää niin asukkaille, mökkiläisille kuin yrityksillekin, sanoo Heinolan kaupungin elinvoimajohtaja Heikki Mäkilä.

DNA on panostanut 5G-kyvykkyyden rakentamiseen verkossaan jo pitkään eri puolilla Suomea, mikä näkyy entistä parempana palvelunlaatuna myös 4G-verkossa, kasvavista datavolyymeistä huolimatta.

DNA:n 5G-palvelut ovat tällä hetkellä Heinolan lisäksi tarjolla Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Sipoossa, Hyvinkäällä, Turussa, Ruskolla, Raisiossa, Liedossa, Tampereella, Nokialla, Pirkkalassa, Ylöjärvellä, Raumalla, Porissa, Oulussa, Raahessa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Lahdessa.

DNA:n 5G-verkko laajenee tulevaisuudessa myös Heinolassa. Lähiaikoina DNA avaa 5G-verkon uusille paikkakunnille. Samalla DNA vahvistaa 4G-verkkoaan ja valmistelee sitä tulevaisuuden tarpeisiin. DNA:n 5G-verkko kattaa jo yli 20 paikkakuntaa.

Mikko Kannisto, johtaja, liityntäverkot ja laitetilat, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

Heikki Mäkilä, elinvoimajohtaja, Heinolan kaupunki, puh. 044 769 4141, heikki.makila@heinola.fi

Heinolan kaupunkia

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

In August 2021, DNA announced that it is closing its 3G network in Finland, bringing an end to an era of one mobile technology. Few people know that the reason behind Finland being able to abandon old forms of technology and quickly adopt new ones is a special Finnish characteristic that was once made fun of abroad. The jokes have transformed into wonder: how is a small northern country able to do this? The answer can be found in Finland’s long history with mobile and network technology and an exceptional pricing model.

Kun 4G otettiin käyttöön, suomalaisille naureskeltiin maailmalla – DNA:n johtaja kertoo, kuinka nauru muuttui lopulta ihmettelyksi ja miksi Suomi on nyt 5G:n edelläkävijä – ja luopumassa vanhasta teknologiasta15.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA ilmoitti elokuussa 2021 ajavansa 3G-verkkonsa alas Suomessa ja samalla yksi mobiiliteknologian aikakausi tulee päätökseen. Harva kuitenkaan tietää, että syy siihen, miksi Suomessa voidaan luopua vanhasta teknologiasta ja ottaa nopeasti käyttöön uutta, johtuu suomalaisesta erityispiirteestä, jolle aikoinaan maailmalla jopa naureskeltiin. Nyt nauru on muuttunut ihmettelyn aiheeksi: kuinka yksi pieni pohjoinen maa oikein pystyy tuohon? Syyt löytyvät Suomen mobiili- ja verkkoteknologian pitkästä historiasta sekä poikkeuksellisesta hinnoittelumallista.

DNA tutki: tässä ovat suomalaisten suoratoistosuosikit – kaksi selkeästi ylitse muiden9.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Netflix on selkeästi suomalaisten eniten käyttämä maksullinen suoratoistopalvelu, kertoo DNA:n teettämä tutkimus. Maksuttomista palveluista Yle Areenalla on vankka asema, ja se peittoaa suosiossa jopa YouTuben. Suomalaiset ovat myös ahkeria suoratoistopalveluiden tilaajia, sillä viidesosalla on käytössään vähintään kolme maksullista palvelua ilmaisten lisäksi.

DNA's 5G coverage includes half of Finns and 114 towns – the new locations are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Press release

The coverage of DNA's 5G network already includes 50% of Finnish residences, i.e. almost 2.8 million people, in a total of 114 different towns. The most recent locations connected to the network are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski. With regional expansions and an improved range of 5G devices, the strong growth of the popularity of 5G services continues.

DNA:n 5G-peitto kattaa puolet suomalaisista – paikkakuntia jo 114, uusina Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon peittoalue kattaa jo 50 % suomalaisten asuinpaikoista, eli lähes 2,8 miljoonaa ihmistä, yhteensä 114 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski. Aluelaajennusten ja parantuneen 5G-laitevalikoiman myötä 5G-palveluiden suosio on edelleen selvässä kasvussa.