DNA modernisoi Heinolan verkot ja toi 5G-palvelunsa kaupunkiin

DNA:n mittava tietoliikenneverkkojen uudistushanke Heinolassa on valmistunut. DNA uudisti kaikki Heinolan keskusta-alueen verkot ja avasi myös 5G-verkkonsa kaupungissa. Tänä keväänä valmistunut uudistushanke alkoi vuosi sitten keväällä.

Heinolan kaupunkia

Uudistushankkeen ansiosta mobiilidatan nopeudet ovat kasvaneet, kuuluvuus sisätiloissa parantunut ja laajakaistapalvelun saatavuusalue Heinolassa laajentunut merkittävästi. Uudistuksia tehtiin sekä matkaviestin- että kiinteään verkkoon. DNA otti Heinolassa lukuisia uusia tukiasemia käyttöön ja laajensi myös valokuituverkkoaan. Nyt myös DNA:n 5G-verkko on avattu Heinolassa.

– Matkaviestinverkkomme Heinolassa on uudistusten myötä erittäin hyvä ja siirryimme Heinolassa uuteen tekniikkaan myös kiinteässä verkossa. Olemmekin korvanneet kaupungin kuparipohjaiset palvelut varmoilla ja tehokkailla kuitu- ja mobiilipalveluilla. Laajensimme Heinolan keskusta-alueen 4G-verkkojen kapasiteettia noin 50 prosenttia ja toimme kaupunkiin myös 5G-yhteydet, kertoo DNA:n liityntäverkoista ja laitetiloista vastaava johtaja Mikko Kannisto.

– Olemme todella tyytyväisiä uudistushankkeeseen. DNA toi Heinolaan ripeällä tahdilla modernit yhteydet, mikä on tehnyt kaupunkilaisten etätyöskentelystä ja etäopiskelusta entistä sujuvampaa. Tämä on tärkeää niin asukkaille, mökkiläisille kuin yrityksillekin, sanoo Heinolan kaupungin elinvoimajohtaja Heikki Mäkilä.

DNA on panostanut 5G-kyvykkyyden rakentamiseen verkossaan jo pitkään eri puolilla Suomea, mikä näkyy entistä parempana palvelunlaatuna myös 4G-verkossa, kasvavista datavolyymeistä huolimatta.

DNA:n 5G-palvelut ovat tällä hetkellä Heinolan lisäksi tarjolla Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Sipoossa, Hyvinkäällä, Turussa, Ruskolla, Raisiossa, Liedossa, Tampereella, Nokialla, Pirkkalassa, Ylöjärvellä, Raumalla, Porissa, Oulussa, Raahessa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Lahdessa.

DNA:n 5G-verkko laajenee tulevaisuudessa myös Heinolassa. Lähiaikoina DNA avaa 5G-verkon uusille paikkakunnille. Samalla DNA vahvistaa 4G-verkkoaan ja valmistelee sitä tulevaisuuden tarpeisiin. DNA:n 5G-verkko kattaa jo yli 20 paikkakuntaa.

Mikko Kannisto, johtaja, liityntäverkot ja laitetilat, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

Heikki Mäkilä, elinvoimajohtaja, Heinolan kaupunki, puh. 044 769 4141, heikki.makila@heinola.fi

Heinolan kaupunkia

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA selvitti, milloin ja miksi lapselle hankitaan puhelin ja mihin lapsi sitä käyttää4.8.2020 11:15:30 EESTTiedote

Melkein joka toisella ekaluokkalaisella on oma puhelin. Alakouluikäisten lasten mielestä puhelimella parasta on pelaaminen. Yläasteikäisistä käytännössä jokaisella on puhelin ja heidän mielestänsä uuden puhelimen hankkimisessa tärkeintä on, että malli on riittävän uusi. Muun muassa tällaisia asioita käy ilmi DNA:n koululaistutkimuksesta, jossa tänä vuonna vastaajina ovat myös lapset itse.

Päivitystöitä DNA:n kaapeliverkossa Huittisissa elokuun alusta28.7.2020 10:14:45 EESTTiedote

DNA käynnistää kaapeliverkon päivitystyöt Huittisissa maanantaina 3. elokuuta. Asennustyöt toteuttaa huittislainen Sähköliike E. J. Lehto. Päivityksellä kehitetään alueen kaapeliverkkoa, lisätään sen kapasiteettia ja varaudutaan tulevaisuuden palveluihin. Ensimmäisinä kohteina ovat Mommolan ja Torkin alueet. DNA toimittaa ennakkotiedon töiden aloituksesta kullakin alueella muun muassa tekstiviestillä suoraan asiakkaille.