DNA modernisoi Heinolan verkot ja toi 5G-palvelunsa kaupunkiin

DNA:n mittava tietoliikenneverkkojen uudistushanke Heinolassa on valmistunut. DNA uudisti kaikki Heinolan keskusta-alueen verkot ja avasi myös 5G-verkkonsa kaupungissa. Tänä keväänä valmistunut uudistushanke alkoi vuosi sitten keväällä.

Heinolan kaupunkia

Uudistushankkeen ansiosta mobiilidatan nopeudet ovat kasvaneet, kuuluvuus sisätiloissa parantunut ja laajakaistapalvelun saatavuusalue Heinolassa laajentunut merkittävästi. Uudistuksia tehtiin sekä matkaviestin- että kiinteään verkkoon. DNA otti Heinolassa lukuisia uusia tukiasemia käyttöön ja laajensi myös valokuituverkkoaan. Nyt myös DNA:n 5G-verkko on avattu Heinolassa.

– Matkaviestinverkkomme Heinolassa on uudistusten myötä erittäin hyvä ja siirryimme Heinolassa uuteen tekniikkaan myös kiinteässä verkossa. Olemmekin korvanneet kaupungin kuparipohjaiset palvelut varmoilla ja tehokkailla kuitu- ja mobiilipalveluilla. Laajensimme Heinolan keskusta-alueen 4G-verkkojen kapasiteettia noin 50 prosenttia ja toimme kaupunkiin myös 5G-yhteydet, kertoo DNA:n liityntäverkoista ja laitetiloista vastaava johtaja Mikko Kannisto.

– Olemme todella tyytyväisiä uudistushankkeeseen. DNA toi Heinolaan ripeällä tahdilla modernit yhteydet, mikä on tehnyt kaupunkilaisten etätyöskentelystä ja etäopiskelusta entistä sujuvampaa. Tämä on tärkeää niin asukkaille, mökkiläisille kuin yrityksillekin, sanoo Heinolan kaupungin elinvoimajohtaja Heikki Mäkilä.

DNA on panostanut 5G-kyvykkyyden rakentamiseen verkossaan jo pitkään eri puolilla Suomea, mikä näkyy entistä parempana palvelunlaatuna myös 4G-verkossa, kasvavista datavolyymeistä huolimatta.

DNA:n 5G-palvelut ovat tällä hetkellä Heinolan lisäksi tarjolla Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Sipoossa, Hyvinkäällä, Turussa, Ruskolla, Raisiossa, Liedossa, Tampereella, Nokialla, Pirkkalassa, Ylöjärvellä, Raumalla, Porissa, Oulussa, Raahessa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Lahdessa.

DNA:n 5G-verkko laajenee tulevaisuudessa myös Heinolassa. Lähiaikoina DNA avaa 5G-verkon uusille paikkakunnille. Samalla DNA vahvistaa 4G-verkkoaan ja valmistelee sitä tulevaisuuden tarpeisiin. DNA:n 5G-verkko kattaa jo yli 20 paikkakuntaa.

Mikko Kannisto, johtaja, liityntäverkot ja laitetilat, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

Heikki Mäkilä, elinvoimajohtaja, Heinolan kaupunki, puh. 044 769 4141, heikki.makila@heinola.fi

Heinolan kaupunkia

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA tutki: digitalisaation merkitys yritystoiminnassa on kasvanut - lisäksi 72 % suomalaisista pitää työnantajaa digitaalisen yhdenvertaisuuden mahdollistajana24.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n tuoreista tutkimuksista Digitaalinen yhdenvertaisuus Suomessa ja Digitaalinen yhdenvertaisuus yrittäjille selviää, että yritykset ovat pandemian myötä ottaneet käyttöönsä uusia digitaalisia palveluita, ja että suomalaiset pitävät yrityksiä tärkeinä digitaalisen yhdenvertaisuuden mahdollistajina.

Survey: One in three people under the age of 25 has suffered from loneliness as society becomes more digitalised – Expert: “Not all young people have equal opportunities to participate in digital society”22.6.2021 09:00:00 EEST | Press release

DNA’s recent Digital Inclusion in Finland survey reveals that the digitalisation of society has caused feelings of loneliness for one in three people aged 15 to 24. The proportion of young people is considerable, as only around one in six in the entire population has experienced digital loneliness. According to an expert, not all Finns have the same opportunities to access digital society.

Tutkimus: Joka kolmas alle 25-vuotias on kärsinyt yksinäisyydestä yhteiskunnan digitalisoituessa – Asiantuntija: “Kaikilla nuorilla ei ole yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua digitaaliseen yhteiskuntaan”22.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n tuoreesta Digitaalinen yhdenvertaisuus Suomessa -tutkimuksesta selviää, että yhteiskunnan digitalisoituminen on aiheuttanut yksinäisyyden tunnetta joka kolmannelle 15–24-vuotiaalle. Nuorten osuus on huomattava, sillä koko väestöstä digitaalista yksinäisyyttä on kokenut vain noin joka kuudes. Asiantuntijan mukaan kaikilla suomalaisilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia päästä kiinni digitaaliseen yhteiskuntaan.