DNA on yksi Suomen parhaista työpaikoista

DNA menestyi Great Place To Work -instituutin yhtiöiden henkilöstöille tekemässä tutkimuksessa erinomaisesti sijoittuen 2. sijalle suurten yhtiöiden sarjassa. Tulos on pitkäjänteisen työn tulos ja sen taustalla on DNA:n strateginen tavoite olla erinomainen työpaikka.

”DNA on kehittänyt yrityskulttuuriaan hyvin systemaattisesti ja pitkäjänteisesti jo vuosia, ja saa arvokkaasta työstään palkinnon yhtenä Suomen parhaista työpaikoista. DNA on parantanut luottamuksen ilmapiiriä johdon ja henkilöstön välillä isoin harppauksin. DNA on osoittanut, että iso organisaatio voi tehdä merkittäviä parannuksia luottamuksessa ja kulttuurissa jo lyhyessäkin ajassa.  DNA on onnistunut rakentamaan kehittymisen kulttuurin, joka ruokkii lisää onnistumisia ja vie kohti uusia ennätyksiä”, kuvailee Great Place to Work Finlandin konsultti Joni Sarpo.

DNA aloitti työtapojensa uudistuksen jo vuonna 2012 osana muuttoa uuteen pääkonttoriin Helsingin Käpylään. Samassa yhteydessä yhtiössä otettiin käyttöön ns. mutkattoman työn malli, jossa työntekijä saa itse päättää missä työnsä tekee ilman erillisiä sopimisia esimiehen kanssa. Näin painopiste siirtyi selkeästi tunneista tuloksiin, kun jokaiselle annettiin täysi vastuu omasta työskentelystä ja tavoitteiden saavuttamisesta. Mutkattoman työn piirissä on noin puolet DNA:n 1600 työntekijästä, minkä lisäksi yhtiössä on kehitetty jatkuvasti joustavia työskentelytapoja myös perinteisesti läsnäoloa vaatineissa toimistotöissä kuten asiakaspalvelussa.

”DNA:n toimintaa kuvaa vahvat arvot: nopea, mutkaton ja rohkea. Nopeudella varmistetaan haluttu asiakaskokemus niin ulkoisesti kuin sisäisesti. Mutkaton työ on mahdollistanut uusia tapoja toimia, ja sitä arvostetaan suuresti henkilöstön keskuudessa. Rohkeus puolestaan näkyy haluna tehdä asioita toisin, muuttamalla vanhoja toimintatapoja ja uskomuksia. Kokonaisuudessaan arvot toimivat DNA:lla johtamisen ja toiminnan raameina, jotka mahdollistavat yhteisen tekemisen ja tavoitteiden ylittämisen”, kertoo Joni Sarpo.

DNA:lla joustavan työn ajatus ei ole niinkään kannustaa etätyöhön, vaan valitsemaan kuhunkin työhön mahdollisimman hyvä työympäristö. Alun piikin jälkeen etätöiden tekemisen keskiarvo on asettunut kahteen päivään viikossa. Myös asiakaspalvelussa ajoittainen etätyöskentely henkilöstön toiveiden mukaan on osoittautunut toimivaksi malliksi.

"Lähdimme aikanaan rakentamaan kulttuuria, jossa annamme ihmisille vapautta ja vastuuta. Olemme huomanneet selkeästi, kuinka henkilöstön motivaatio kasvaa, kun he pääsevät vaikuttamaan itse todella vapaasti työskentelytapoihinsa ja tavoitteisiinsa", kertoo DNA:n henkilöstöjohtaja Marko Rissanen.

Joustavien työskentelytapojen lisäksi DNA:lla on tehty monipuolista työtä työhyvinvoinnin kehittämiseen ja eri elämäntilanteiden huomioimiseen työuralla. DNA aloitti ensimmäisenä yhtiönä maailmassa isovanhempainvapaan tarjoamisen työntekijöilleen, mikä palkittiin viime vuonna Vuoden työelämätekona Ilmarisen järjestämässä 100 tekoa -kampanjassa.

Työskentelykulttuurin muutos on osoittautunut onnistuneeksi, sillä henkilöstötyytyväisyyden lisäksi asiakkaiden tyytyväisyys DNA:han on kasvanut vuosi vuodelta, ja viime vuonna DNA teki historiansa parhaan tuloksen.

"DNA:n tavassa johtaa on ollut merkittävää, että henkilöstö on otettu mukaan päätöksentekoon jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Hyvä työpaikka muodostuu kuitenkin hyvin tavallisista asioista. Kyse on ennen kaikkea siitä, että ihmisillä on mielenkiintoinen työtehtävä, selkeät tavoitteet ja hyvä työyhteisö, jossa saa olla oma itsensä", päättää Rissanen.

henkilöstöjohtaja Marko Rissanen, puh. 044 2203 230, marko.rissanen@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

DNA:n 5G-verkko yltää nyt Kanta-Hämeessä liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon rakennustyöt Kanta-Hämeessä ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan yhä jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.