DNA Oyj

DNA selvitti: Koronavirustilanne lisännyt uutisten seuraamista ja viestittelyä

Jaa
Uutisten seuraaminen, viestittely erilaisten sovellusten kautta ja sosiaalisen median käyttö ovat lisääntyneet koronavirustilanteen takia. Tämä käy ilmi DNA:n maaliskuun lopulla teettämästä kyselystä.

Koronavirustilanne on vaikuttanut suomalaisten arkeen monin eri tavoin. DNA selvitti, millä tavoin erilaisten digitaalisten, verkkoa hyödyntävien palvelujen ja sovellusten käyttö on muuttunut uudessa tilanteessa.

Uutiset ja viihde tärkeitä

Kuusi vastaajaa kymmenestä (62 %) kertoi, että uutisten seuraaminen joko internetistä, televisiosta tai radiosta on lisääntynyt. Lähes neljännes (23 %) ilmoitti uutisten seuraamisen kasvaneen merkittävästi.

Myös sarjojen, elokuvien ja muun viihteen katsominen esimerkiksi televisiosta tai suoratoistopalveluista on lisääntynyt – näin kertoo lähes kolmannes (29 %) vastajista.

”Näitä tuloksia tukevat myös DNA TV -palvelun käyttödataan perustuvat omat havaintomme. Maaliskuussa uutisten katsojamäärät ovat pysyneet selkeästi aiempaa korkeammalla tasolla, ja samaten olemme havainneet selvän nousun myös elokuvien vuokrausmäärissä ja DNA TV:n käyttömäärässä ylipäänsä”, kertoo DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen.

Viestittely ja puhelut läheisten kanssa lisääntyneet

Lähes neljä vastaajaa kymmenestä (38 %) kertoi, että viestittely läheisten kanssa erilaisten viestisovellusten, kuten WhatsAppin tai Messengerin kautta, on kasvanut. Myös sosiaalista mediaa käytetään aiempaa enemmän (31 %).

Suomalaiset tarttuvat nyt puhelimeen aiempaa useammin myös soittaakseen perinteisiä puheluita. Näin kertoo tekevänsä yli neljännes (26 %) vastaajista. Vastaajat kertoivat puhuvansa enemmän puheluita myös viestisovellusten, kuten vaikkapa WhatsAppin kautta (22 %). Samoin videopuheluiden käyttö on lisääntynyt (15 %). Myös virtuaalitapaamiset esimerkiksi Skypen tai Teamsin välityksellä ovat lisääntyneet (23 %).

Kyselyn toteutti DNA:n toimeksiannosta Nepa Insight Oy. Tiedonkeruu toteutettiin Nepan online-paneelissa maaliskuun 2020 lopussa, vastaajamäärä oli 543. Tutkimuksen vastaajajoukko edustaa 16-74-vuotiaita suomalaisia iän ja sukupuolen mukaan. DNA TV:n käyttäjätieto perustuu DNA:n dataan.


Top 10 vuokratuimmat elokuvat DNA TV -palvelussa (viikko 13)

1. Joker (2019)
2. Terminator: Dark Fate
3. Fingerpori
4. Perhe Addams (suomenkielinen)
5. Maleficent 2 - Pahan valtiatar
6. Doctor Sleep
7. Rambo: Last Blood
8. The Kitchen
9. Once Upon A Time In Hollywood
10. Jeti (suomenkielinen)

LIITE: Raportti: Koronavirustilanteen vaikutuksia

Lisätietoja medialle:

johtaja Jarno Haikonen, DNA Oyj, Laajakaista ja TV -liiketoiminta, puh. 044 044 2058, jarno.haikonen@dna.fi  
analyytikko Eevi Reinikainen, Nepa Insight Oy, puh. 040 576 1106, eevi.reinikainen@nepa.com 

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi 

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Raportti: DNA:n asiakkaat käyttävät edelleen eniten mobiilidataa Euroopassa – datamäärät pysyneet vahvassa kasvussa18.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n asiakkaat käyttivät alkuvuonna eniten liittymäkohtaista mobiilidataa Euroopassa ja olivat myös koko maailman kärkijoukoissa, kertoo tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti*. Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla DNA:n asiakkaat käyttivät keskimäärin 58,9 gigatavua mobiilidataa kuukaudessa, mikä oikeuttaa myös maailmanlaajuisesti vertailun pronssisijaan.

Report: DNA’s customers continue to lead Europe in mobile data usage – data volumes have continued to grow strongly18.9.2025 09:00:00 EEST | Press release

According to the latest report* by research company Tefficient, DNA’s customers used the most mobile data per subscription in Europe during the first half of 2025, ranking among the top globally as well. From January to June 2025, DNA customers used an average of 58.9 gigabytes of mobile data per month per subscription, earning DNA the third place worldwide in the comparison.

Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.

Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release

Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye