DNA selvitti, milloin ja miksi lapselle hankitaan puhelin ja mihin lapsi sitä käyttää

DNA:n vuosittain teettämä koululaistutkimus selvittää koululaisten puhelimen hankintaan, käyttötarkoituksiin ja puhelimen käyttöön liittyviä ilmiöitä. Pääkohderyhmänä ovat tänä vuonna 5–12 vuotta täyttävien lasten vanhemmat, mutta kyselyssä on huomioitu myös 13–16-vuotiaat. Kyselyyn osallistui tänä vuonna yli tuhat lasten vanhempaa, joiden lisäksi kyselyyn saatiin vastauksia myös yli 400:lta 5–16-vuotiaalta lapselta.
Puhelin hankitaan lapselle yhteydenpitoa varten
”Ensimmäinen puhelin hankitaan lapselle usein perheen välisen yhteydenpidon helpottamiseksi, ja koulun alkaessa puhelin tuokin turvaa sekä lapselle että vanhemmille”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.
Puhelin hankintaan selvästi yleisimmin vanhempien aloitteesta, joille hinta nousee selkeimmäksi valintakriteeriksi. Yläkouluikäisten puhelimen hankinnassa yhtä tärkeää on, että malli on riittävän uusi, jotta kaikki tarvittavat sovellukset toimivat. Nuorempien lasten kohdalla valinnassa korostuu muun muassa useammin mallin helppokäyttöisyys.
Lapsen ensimmäinen puhelin on vuosi vuodelta useammin älypuhelin. Alakouluikäisillä ensimmäinen oma puhelin on lähes joka toisella (45 %) käytetty älypuhelin, mutta uusi älypuhelin on myös hyvin yleinen (36 %). Kahdeksan vuoden ikä toimii ensimmäisen puhelimen omistamisessa vedenjakajana – 7-vuotiasta lapsista vain 45 prosentilla on puhelin, kun taas 8-vuotiaista puhelin on jo 88 prosentilla.
Mihin lapsi käyttää puhelintaan?
Alakoululaiset käyttävät vanhempiensa mukaan puhelintaan etenkin pelaamiseen (90 %), YouTube-videoiden katselemiseen (86 %) sekä yhteydenpitoon perheenjäseniin (86 %) ja kavereihinsa (74 %). Yläkouluikäisten lasten vanhemmat kertovat lapsistaan muuten samoin, mutta pelaamisella on suhteellisesti pienempi rooli puhelimen käytössä. Sen sijaan yhteydenpito kavereihin korostuu (97 %) ja esimerkiksi musiikin kuuntelu puhelimelta nousee yleiseksi tekemiseksi (90 %).
Kaiken ikäisten lasten ylivoimaisesti käytetyimmät sovellukset ovat WhatsApp ja YouTube, ja yläkouluikäiset lapset kertovat käyttävänsä ahkerasti myös Instagramia (80 %) sekä Snapchatia (75 %). Alakouluikäiset kertovat pelaamisen olevan paras juttu puhelimella, ja suosikkipeleiksi osoittautuivat Brawl Stars ja Minecraft. Yläkouluikäiset arvostavat puhelimessa hyvää kameraa, netissä surffailua ja nettivideoiden katselua.
Perinteiset puhelinsoitot korostuvat vain perheen välisessä yhteydenpidossa, kun taas kavereiden kanssa soitellaan Whatsappin tai vastaavien sovellusten kautta ja lähetellään tekstiä sisältäviä viestejä. Tavallisten tekstiviestien lähettely kavereiden kesken on kuitenkin vähäisempää.
Sopivan ja todellisen puhelinajan välillä melkoinen ero
Lapsen puhelimella viettämä aika kasvaa iän myötä. Noin puolet yläkouluikäisten lasten vanhemmista toivoisivat lapsen päivittäisen puhelinajan olevan 1-2 tuntia. Tämä ylittyy suurimmalla osalla vastanneista (85 %) ja 42 prosenttia vanhemmista kertoo yläkouluikäisten lastensa käyttävän puhelinta jopa yli 4 tuntia päivässä. Vastaavasti 5–12-vuotiaista vain 12 prosenttia käyttää puhelinta yli neljä tuntia päivässä ja noin joka toisella on vanhempien vastausten mukaan myös täysin puhelimettomia päiviä.
Pelisäännöistä sovitaan puhumalla
Vanhemmat kertovat ratkovansa mahdollisia ongelmia ensisijaisesti keskustelemalla lapsen kanssa. Puhelimen käytön rajoitus on etenkin monella nuoremman lapsen vanhemman työkalupakissa. Yläkouluikäisten kanssa pelisäännöistä keskusteltaessa yleisintä on muistuttaa, että pitää olla tavoitettavissa, kun taas alakouluikäisiä lapsia muistutetaan siitä, että omasta puhelimesta täytyy pitää hyvä huoli.
”Pelisäännöistä puhuminen on tärkeää. Lisäksi on olemassa sovelluksia, joilla voi rajoittaa puhelimen käyttöä. DNA tarjoaa liittymiinsä DNA Turvaa, jolla pystytään seuraamaan lapsen tekemisiä puhelimella, asettamaan sovelluksiin aikarajoituksia ja estoja sekä hyödyntämään etsintätoimintoa, jonka avulla vanhemmat voivat paikantaa lapsensa kartalta”, Aavikko kertoo.
”Lisäksi sovelluskauppoihin, joista kaikki puhelimen sovellukset ladataan, on mahdollista asettaa rajoituksia. Vanhemmat voivat luoda sovelluskauppaan erillisen salasanan, joka mahdollistaa sovellusten lataamisen”, Aavikko jatkaa.
Lapset kertoivat myös itse puhelimen käytöstä aiheutuneista harmeista ja ongelmista, esimerkiksi näin:
”Puhelin on pudonnut, kastunut ja hävinnyt”
”Iskä on sanonut, että pelaan liikaa”
”Olen tullut riippuvaiseksi”
”Olen unohtanut läksyjä”
Puhelimen käyttöön suhtaudutaan kuitenkin positiivisesti
Vanhemmat ovat vahvasti sitä mieltä, että älypuhelimen käytöstä on hyötyä lapsille. Moni vanhempi on ainakin jokseenkin samaa mieltä siitä, että älypuhelimen käyttö kehittää lapsen digitaalisia taitoja sekä edistää lapsen, oppimista, luovuutta ja kykyä hakea tietoa. Lisäksi suurin osa on sitä mieltä, että puhelin opettaa vastuunkantoa ja toimii hyvänä keinona molemmin puolisen luottamuksen rakentamisessa.
Muita poimintoja
- Lasten neljä käytetyintä sovellusta:
5-12-vuotiaat: Whatsapp, YouTube, TikTok ja Lasten Areena
13-16-vuotiaat: Whatsapp, YouTube, Instagram ja Snapchat - Vanhemmat seuraavat tarkkaan 5–12-vuotiaiden lastensa puhelimen käyttöä, mutta yläkouluikäiset saavat toimia vapaammin
- Vanhemmat kunnioittavat 13–16-vuotiaiden lastensa yksityisyyttä somessa, mutta nuorempia pyritään vielä valvomaan
- Yläkouluikäisten lasten vanhemmat tunnistavat, että lapsi osaa käyttää heitä paremmin sosiaalisen median sovelluksia. Ainoana poikkeuksena on Facebook, jonka vanhemmat taitavat mielestään paremmin.
- Melkein kaikilla lapsilla on puhelimen lisäksi käytössä myös muita älylaitteita
- Avoimissa vastauksissa vanhemmat kertoivat kaipaavansa neuvoja sovellusten rajoittamiseen ja ikärajojen noudattamiseen. Lue DNA:n artikkeli, jossa käsitellään some-sovellusten ikärajasuosituksia
LIITE: Tutkimusraportti median käyttöön (pdf)
Lisätietoja medialle:
Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi
Senior Insight Manager Nina Frosterus, Kantar, puh. 040 524 5766, nina.frosterus@kantar.com
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:lla tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaistaliittymien asiakkaat EPSI Rating -toimialatutkimuksessa20.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
EPSI Rating 2025* -tutkimuksen tulokset osoittavat, että DNA:lla on jälleen toimialan tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaista-asiakkaat. DNA saavutti korkeimmat kokonaispisteet sekä kuluttaja- että yrityslaajakaistapalvelujen asiakastyytyväisyydessä. Kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyyden taustalla ovat esimerkiksi tuotelaatu, luotettavuus ja rahalle saatava vastine, joista DNA sai jälleen parhaat arvosanat.
DNA has the most satisfied and loyal broadband customers in the EPSI Rating industry survey20.10.2025 08:00:00 EEST | Press release
The results of the EPSI Rating 2025 survey show that DNA once again has the most satisfied and loyal broadband customers in the industry. DNA achieved the highest overall scores in customer satisfaction for both consumer and business broadband services. Among consumer customers, satisfaction is driven by factors such as product quality, reliability, and value for money - areas in which DNA again received the highest ratings.
Jopa 61 prosenttia suomalaisista on huolissaan tekoälystä – asiantuntija antaa seitsemän ajankohtaista ohjetta tekoälyn käyttäjälle17.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tekoäly on tullut jäädäkseen osaksi digitaalista elämäämme niin hyvässä kuin pahassa, ja tekoälyä käytettäessä on huomioitava myös sen luomat tietoturvauhkat. DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan tekoälyn rooli tietoturvauhkissa huolestuttaakin peräti 61 prosenttia suomalaisista. Asiantuntija antaa vinkit miten omasta tekoälyn käytöstä saa tietoturvallisempaa.
Up to 61 percent of Finns are concerned about artificial intelligence – Expert shares seven tips for AI users17.10.2025 09:00:00 EEST | Press release
Artificial intelligence (AI) has become a permanent part of our digital lives, and its use also brings cybersecurity threats that must be considered. According to DNA’s annual Digital Life survey, as many as 61 percent of Finns are concerned about AI’s role in cybersecurity risks. An expert offers tips on how to make your use of AI more secure.
Koulujen kännykkäkielto näkyy mobiiliverkossa: Datamäärät laskeneet paikoin merkittävästi, mutta koulukohtainen vaihtelu on suurta14.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Suomessa on elokuusta 2025 alkaen ollut voimassa lakiin perustuva kännykkäkielto peruskoulun oppitunneilla. Oppilaiden mobiililaitteiden käyttö on kielletty oppituntien aikana ilman opettajan lupaa, ja tällöinkin lähinnä opetukseen tai terveydenhoitoon liittyvissä asioissa. DNA:n tekemä vertailu kouluja palvelevien mobiilitukiasemien kautta kulkevan datan määrässä osoittaa, että kännykän käyttö kouluissa vaikuttaa pääosin vähentyneen –, joidenkin koulujen alueilla jopa merkittävästi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme