DNA tukee digitaalista yhdenvertaisuutta vahvojen kumppaneiden kanssa

DNA on sopinut yhteistyökumppanuudesta kolmen merkittävän hyväntekeväisyysjärjestön kanssa. Kumppanuutta lastensuojelujärjestö SOS-Lapsikylän kanssa jatketaan edelleen, ja yhteistyö HelsinkiMission ja Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry:n kanssa aloitetaan.

Kuva: DNA:n kuvapankki

Päätavoitteena kaikissa kumppanuuksissa on digitaalisen yhdenvertaisuuden edistäminen.

- Digitalisoituminen on hieno asia, mutta osalle suomalaisista kehityksen mukana pysyminen on vaikeaa. Kaikilla ei ole palveluiden käyttöön tarvittavaa osaamista tai edes mahdollisuutta hankkia tarvittavia älylaitteita, sanoo DNA:n viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.

SOS-Lapsikylän toimintaa DNA tukee sekä rahallisesti että tietoliikenneyhteyksin. Kumppanuus on jatkunut jo vuodesta 2011. Yhteistyö mahdollistaa muun muassa sen, että monille Suomessa kaikkein heikoimmassa asemassa oleville lapsille ja nuorille pystytään hankkimaan nykyaikaiset älylaitteet. Esimerkiksi viime vuonna DNA lahjoitti 10 euroa jokaisesta DNA Kauppaan marras-joulukuun vaihteessa kierrätykseen tuodusta puhelimesta SOS-Lapsikylälle. Kampanjan tuloksena SOS-Lapsikylälle lahjoitettiin kaikkiaan 72 000 euroa laitehankintoihin.

HelsinkiMissiota DNA tukee rahallisesti senioreiden yksinäisyyden vastaisessa työssä. DNA:n tuki ohjataan senioreiden digiapuun, eli henkilökohtaiseen apuun, jonka tarkoitus on auttaa niitä senioreita, jotka kokevat tarvitsevansa parempia digivalmiuksia.

Hope ry:n kanssa DNA on sopinut vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi tehtävistä laitelahjoituksista. DNA:n tuki ohjataan Hopen ilmoittaman tarpeen mukaan, ja sillä mahdollistetaan Hopen työtä vähävaraisten perheiden hyväksi.

Digitaalinen syrjäytyminen huolestuttaa

DNA:n marraskuussa 2018 julkaisemaan lasten ja nuorten digitaaliseen eriarvoistumiseen keskittyneeseen koululaistutkimukseen*) vastanneista 1032 henkilöstä 45 prosenttia pitää digitaalista eriarvoistumista yhteiskunnallisena ongelmana Suomessa. Samassa tutkimuksessa jopa 59 prosenttia suomalaisvanhemmista arvioi, että lasten keskuudessa tapahtuu digitaalista eriarvoistumista, ja jopa 62 prosenttia vanhemmista uskoo sen vaikuttavan lapsen koulumenestykseen ja tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksiin.

- Maailma ympärillämme digitalisoituu kovaa vauhtia. Kumppaneiden kanssa haluamme edesauttaa sitä, että mahdollisimman monella suomalaisella olisi mahdollisuus pysyä kehityksessä mukana, Wahlbeck toteaa.

Lisätietoja:

*) DNA:n vuosittainen koululaistutkimus, vuosi 2018: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69846924

viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi

DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

HelsinkiMissio on vuonna 1883 perustettu sosiaalialan järjestö. Sen toiminta-alaa ovat seniorityö, nuorten kriisityö, lapsiperhetyö sekä työ erityisryhmien parissa. Ammattiosaamiseen ja vapaaehtoistoimintaan perustuvan työn ytimessä on yksinäisyyden lievittäminen. Arviolta 400 000 suomalaista kokee itsensä yksinäiseksi. Yksinäisyys heikentää terveyttä ja kerää ympärilleen muita ongelmia, kuten huono-osaisuutta. Siten se on inhimillisen kärsimyksen lisäksi myös merkittävä yhteiskunnallinen haaste.

Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry toimii vapaaehtoisvoimin yhdessä yhteiseksi hyväksi. Vuonna 2009 perustettu järjestö avustaa vähävaraisia ja kriisin kohdanneita lapsiperheitä 20 paikallistoimijan voimin ympäri Suomen. Avun muotoina ovat konkreettiset vaate- ja tavaralahjoitukset sekä harrastustuki ja vapaa-ajan elämykset. www.hopeyhdistys.fi

SOS-Lapsikylän tavoitteena on lisätä lasten ja perheiden hyvinvointia Suomessa ja maailmalla. Tarjoamme yhteisöllistä perhehoitoa sekä räätälöityä tukea perheille. Toimimme myös kehittämiskumppanina kunnille ja maakunnille lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. SOS-Lapsikylä on toiminut Suomessa vuodesta 1962 ja se on kansainvälisen SOS Children’s Villages -järjestön jäsen. Järjestöllä on toimintaa yli 130 maassa.

Kuva: DNA:n kuvapankki

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA to launch a 5G network in Pori11.7.2019 09:00:00 EESTPress release

DNA has built a smart home complete with 5G technology for this year’s SuomiAreena public debate forum in Pori. The company has been experimenting with 5G in Pori for a while, but the latest endeavour involves building a real-life 5G network in the centre of the city. A wider range of 5G services will become available for consumers once reasonably priced and more technologically advanced 5G devices hit the market, which is expected to happen at the beginning of next year.