DNA Oyj

DNA tutki: tässä ovat suomalaisten suoratoistosuosikit – kaksi selkeästi ylitse muiden

Jaa

Netflix on selkeästi suomalaisten eniten käyttämä maksullinen suoratoistopalvelu, kertoo DNA:n teettämä tutkimus. Maksuttomista palveluista Yle Areenalla on vankka asema, ja se peittoaa suosiossa jopa YouTuben. Suomalaiset ovat myös ahkeria suoratoistopalveluiden tilaajia, sillä viidesosalla on käytössään vähintään kolme maksullista palvelua ilmaisten lisäksi.

Tutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista katsoo ohjelmia useammin tai yhtä usein suoratoistopalveluista kuin lineaarisia eli perinteisiä TV-ohjelmia. Puolet (51 %) pitää tärkeänä, että kotitaloudessa on käytössä laaja tarjonta erilaisia katselusisältöjä.

Useimmin suomalaiset katsovat Netflixiä. Tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet (64 %) vastaajista oli käyttänyt Netflixiä viimeisen 12 kuukauden aikana, kun taas hieman alla puolet vastaajista (45 %) kertoi palvelun olevan parhaillaan kotitaloudessa aktiivisena. Alle 35-vuotiaat suosivat Netflixiä vielä tätäkin enemmän, sillä heistä 60 prosentilla on palvelu käytössään parhaillaan, ja noin neljä viidestä (83 %) oli käyttänyt sitä menneen vuoden aikana.

Maksullisia suoratoistopalveluita tarkastellessa tutkimuksen kakkoseksi ja kolmoseksi sijoittuneet C More ja Ruutu+ jäävät Netflixin lukujen taakse. Molempia oli käyttänyt 39 prosenttia suomalaisista. C More oli aktiivisena 22 ja Ruutu+ 19 prosentilla kyselyn toteutuksen aikaan. Eniten kokeilujaksoja oli kerännyt HBO Nordic.

”Netflix palveluna on vakiinnuttanut paikkansa monessa kodissa ”peruspalveluna”, jonka meillä moni liittää nykyään osaksi laajakaistatilaustaan. Tutkimuksen mukaan tilauksia muiden palveluiden välillä vaihdellaan sitten enemmän esimerkiksi sarjauutuuksien ja urheilukausien käynnistyessä melko nopeassa syklissä, sillä vastaajista 37 prosenttia kertoi vaihtavansa palvelua alle kolmen kuukauden välein”, kertoo DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus.

Ilmaisista palveluista kärkisijaa pitää selvästi Yle Areena. Viimeisen vuoden aikana sitä oli katsonut 94 prosenttia kaikista vastaajista ja 65–75-vuotiaista lähes jokainen, sillä heistä 99 % kertoi käyttäneensä Areenaa menneen 12 kuukauden aikana. Lähimmäs Areenan käyttömääriä pääsi YouTube, jota oli käyttänyt vuoden aikana 90 prosenttia alle 75-vuotiaista suomalaisista.

Ikäryhmissä selkeitä eroja

Kysyttäessä mikä palvelu on suosikki, kaikista suomalaisista 68 prosenttia valitsi ensimmäiseksi Netflixin. Erityisesti 25–35-vuotiaat suosivat sitä, sillä heistä 80 prosenttia nosti palvelun suosikikseen.

Vanhemmissa ikäluokissa taas suosituimmaksi nousi koko kyselyn kakkossuosikki Yle Areena, kun 66 prosenttia 65–75-vuotiaista valitsi sen parhaaksi suoratoistopalveluksi. Kaikista vastaajista tasan puolet piti Areenaa parhaana palveluna. Nuorimmassa 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä suosituin palvelu oli YouTube.

”Tärkeimpinä suoratoistopalveluiden ominaisuuksina ihmiset pitävät laajaa sisältöä, edullista hintaa sekä korkealaatuista kuvaa ja ääntä. Eniten taas ärsyttää erillisten tunnusten luominen, maksaminen turhaan palvelusta, jota ei juuri käytä tai jonkin tietyn sisällön löytäminen eri palveluiden välillä. Yksinkertaistaen halutaan siis hyvää, helppoa ja halpaa”, hymyilee Saarentaus.

”Me pyrimme omassa DNA TV Hubi -palvelussa vastaamaan toiveisiin laajalla kirjolla sisältöjä, helppokäyttöisyydellä sekä mahdollisuudella nähdä aktiiviset palvelut yhdellä laskulla”, Saarentaus täydentää.

Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.–13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.

Lisätietoja medialle:

Viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi 
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi 

DNA TV Hubi -palvelu sisältää avoimen ekosysteemin Android TV -laitteen, joka yhdistää kaikki television katselemisen, sovellukset, pelit ja musiikin helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Palvelun kautta pystyy katsomaan sekä perinteistä televisiota että maksullisia suoratoistopalveluita. Laite tukee 4K-kuvanlaatua, ja siihen pystyy lataamaan erilaisia sovelluksia, kuten pelejä tai musiikkipalveluita. Lisäksi sen kautta voi vuokrata elokuvia ja tallentaa maksuttomien kanavien sisältöä.

Kuvat

Lataa
DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus
DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

When 4G was introduced people around the world laughed at Finns – DNA Vice President describes how the joking ultimately turned into wonder and why Finland became a 5G pioneer that is letting go of old technology15.9.2021 09:00:00 EEST | Press release

In August 2021, DNA announced that it is closing its 3G network in Finland, bringing an end to an era of one mobile technology. Few people know that the reason behind Finland being able to abandon old forms of technology and quickly adopt new ones is a special Finnish characteristic that was once made fun of abroad. The jokes have transformed into wonder: how is a small northern country able to do this? The answer can be found in Finland’s long history with mobile and network technology and an exceptional pricing model.

Kun 4G otettiin käyttöön, suomalaisille naureskeltiin maailmalla – DNA:n johtaja kertoo, kuinka nauru muuttui lopulta ihmettelyksi ja miksi Suomi on nyt 5G:n edelläkävijä – ja luopumassa vanhasta teknologiasta15.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA ilmoitti elokuussa 2021 ajavansa 3G-verkkonsa alas Suomessa ja samalla yksi mobiiliteknologian aikakausi tulee päätökseen. Harva kuitenkaan tietää, että syy siihen, miksi Suomessa voidaan luopua vanhasta teknologiasta ja ottaa nopeasti käyttöön uutta, johtuu suomalaisesta erityispiirteestä, jolle aikoinaan maailmalla jopa naureskeltiin. Nyt nauru on muuttunut ihmettelyn aiheeksi: kuinka yksi pieni pohjoinen maa oikein pystyy tuohon? Syyt löytyvät Suomen mobiili- ja verkkoteknologian pitkästä historiasta sekä poikkeuksellisesta hinnoittelumallista.

DNA's 5G coverage includes half of Finns and 114 towns – the new locations are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Press release

The coverage of DNA's 5G network already includes 50% of Finnish residences, i.e. almost 2.8 million people, in a total of 114 different towns. The most recent locations connected to the network are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski. With regional expansions and an improved range of 5G devices, the strong growth of the popularity of 5G services continues.

DNA:n 5G-peitto kattaa puolet suomalaisista – paikkakuntia jo 114, uusina Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon peittoalue kattaa jo 50 % suomalaisten asuinpaikoista, eli lähes 2,8 miljoonaa ihmistä, yhteensä 114 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski. Aluelaajennusten ja parantuneen 5G-laitevalikoiman myötä 5G-palveluiden suosio on edelleen selvässä kasvussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme