DNA Oyj

DNA tutki: tässä ovat suomalaisten suoratoistosuosikit – kaksi selkeästi ylitse muiden

Jaa
Netflix on selkeästi suomalaisten eniten käyttämä maksullinen suoratoistopalvelu, kertoo DNA:n teettämä tutkimus. Maksuttomista palveluista Yle Areenalla on vankka asema, ja se peittoaa suosiossa jopa YouTuben. Suomalaiset ovat myös ahkeria suoratoistopalveluiden tilaajia, sillä viidesosalla on käytössään vähintään kolme maksullista palvelua ilmaisten lisäksi.

Tutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista katsoo ohjelmia useammin tai yhtä usein suoratoistopalveluista kuin lineaarisia eli perinteisiä TV-ohjelmia. Puolet (51 %) pitää tärkeänä, että kotitaloudessa on käytössä laaja tarjonta erilaisia katselusisältöjä.

Useimmin suomalaiset katsovat Netflixiä. Tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet (64 %) vastaajista oli käyttänyt Netflixiä viimeisen 12 kuukauden aikana, kun taas hieman alla puolet vastaajista (45 %) kertoi palvelun olevan parhaillaan kotitaloudessa aktiivisena. Alle 35-vuotiaat suosivat Netflixiä vielä tätäkin enemmän, sillä heistä 60 prosentilla on palvelu käytössään parhaillaan, ja noin neljä viidestä (83 %) oli käyttänyt sitä menneen vuoden aikana.

Maksullisia suoratoistopalveluita tarkastellessa tutkimuksen kakkoseksi ja kolmoseksi sijoittuneet C More ja Ruutu+ jäävät Netflixin lukujen taakse. Molempia oli käyttänyt 39 prosenttia suomalaisista. C More oli aktiivisena 22 ja Ruutu+ 19 prosentilla kyselyn toteutuksen aikaan. Eniten kokeilujaksoja oli kerännyt HBO Nordic.

”Netflix palveluna on vakiinnuttanut paikkansa monessa kodissa ”peruspalveluna”, jonka meillä moni liittää nykyään osaksi laajakaistatilaustaan. Tutkimuksen mukaan tilauksia muiden palveluiden välillä vaihdellaan sitten enemmän esimerkiksi sarjauutuuksien ja urheilukausien käynnistyessä melko nopeassa syklissä, sillä vastaajista 37 prosenttia kertoi vaihtavansa palvelua alle kolmen kuukauden välein”, kertoo DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus.

Ilmaisista palveluista kärkisijaa pitää selvästi Yle Areena. Viimeisen vuoden aikana sitä oli katsonut 94 prosenttia kaikista vastaajista ja 65–75-vuotiaista lähes jokainen, sillä heistä 99 % kertoi käyttäneensä Areenaa menneen 12 kuukauden aikana. Lähimmäs Areenan käyttömääriä pääsi YouTube, jota oli käyttänyt vuoden aikana 90 prosenttia alle 75-vuotiaista suomalaisista.

Ikäryhmissä selkeitä eroja

Kysyttäessä mikä palvelu on suosikki, kaikista suomalaisista 68 prosenttia valitsi ensimmäiseksi Netflixin. Erityisesti 25–35-vuotiaat suosivat sitä, sillä heistä 80 prosenttia nosti palvelun suosikikseen.

Vanhemmissa ikäluokissa taas suosituimmaksi nousi koko kyselyn kakkossuosikki Yle Areena, kun 66 prosenttia 65–75-vuotiaista valitsi sen parhaaksi suoratoistopalveluksi. Kaikista vastaajista tasan puolet piti Areenaa parhaana palveluna. Nuorimmassa 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä suosituin palvelu oli YouTube.

”Tärkeimpinä suoratoistopalveluiden ominaisuuksina ihmiset pitävät laajaa sisältöä, edullista hintaa sekä korkealaatuista kuvaa ja ääntä. Eniten taas ärsyttää erillisten tunnusten luominen, maksaminen turhaan palvelusta, jota ei juuri käytä tai jonkin tietyn sisällön löytäminen eri palveluiden välillä. Yksinkertaistaen halutaan siis hyvää, helppoa ja halpaa”, hymyilee Saarentaus.

”Me pyrimme omassa DNA TV Hubi -palvelussa vastaamaan toiveisiin laajalla kirjolla sisältöjä, helppokäyttöisyydellä sekä mahdollisuudella nähdä aktiiviset palvelut yhdellä laskulla”, Saarentaus täydentää.

Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.–13.4.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.

Lisätietoja medialle:

Viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi 
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi 

DNA TV Hubi -palvelu sisältää avoimen ekosysteemin Android TV -laitteen, joka yhdistää kaikki television katselemisen, sovellukset, pelit ja musiikin helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi. Palvelun kautta pystyy katsomaan sekä perinteistä televisiota että maksullisia suoratoistopalveluita. Laite tukee 4K-kuvanlaatua, ja siihen pystyy lataamaan erilaisia sovelluksia, kuten pelejä tai musiikkipalveluita. Lisäksi sen kautta voi vuokrata elokuvia ja tallentaa maksuttomien kanavien sisältöä.

Kuvat

Lataa
DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus
DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye