DNA TV Hubi -palvelun sisältötarjonta kasvaa – jo yli 50 % suomalaisista katsoo tv-viihdettä maksullisista suoratoistopalveluista

DNA:n Digitaaliset elämäntavat 2021 -tutkimuksen mukaan jopa 51 prosenttia suomalaisista katsoo nykyään televisio-ohjelmia maksullisten suoratoistopalveluiden kautta. DNA:n laajakaista- ja TV -liiketoimintajohtajan Jarno Haikosen mukaan lisääntyneen laadukkaan tarjonnan vuoksi ihmiset kuluttavat sisältöjä nyt enemmän kuin koskaan, ja käyttävät yhä useampaa suoratoistopalvelua samanaikaisesti. DNA TV Hubi -palvelun tarjonta kasvaa jälleen, kun saataville tulee Paramount+-suoratoistopalvelu.

Haikosen mukaan viime vuosien suoratoistopalveluiden nopea lisääntyminen Suomen markkinoilla kertoo siitä, että kilpailu palveluntarjoajien välillä kovenee entisestään ja sisältöinvestointien myötä myös sisällöt ovat entistä laadukkaampia. Nyt uudet suoratoistopalvelut haastavat aiemmin markkinoille tulleita palveluita.

”Sisältötarjonta kasvaa jatkuvasti ja kilpailu kovenee, ja juuri nyt on nähtävissä, että suoratoistopalvelut lisäävät mittavia sisältöinvestointeja. Esimerkiksi Paramount+ -suoratoistopalvelu rantautui hetki sitten Suomeen ja on nyt asiakkaidemme käytettävissä DNA TV Hubi -palvelussa. Lähtökohtamme DNA TV Hubi -palvelussa on ollut se, että käyttäjä saa valita itselle mieluisat sisällöt ja kaikki ne löytyvät yhdestä ja samasta paikasta. Paramount + on tervetullut lisä DNA TV Hubi -palvelun jatkuvasti laajentuvaan tarjontaan”, kertoo DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen.

”Olemme erittäin ylpeitä sisällöstämme ja olemme iloisia voidessamme toimittaa viihdettä DNA TV Hubi -palvelulle. Uskon, että tämä kumppanuus vahvistaa heidän tarjontaansa, ja samalla saamme entistä enemmän suomalaisia korkealaatuisten sarjojemme ja elokuviemme pariin", toteaa ViacomCBS Nordicsin GM Jesper Dahl.

Suomalaiset katsovat tv-viihteensä yhä useammin maksullisista suoratoistopalveluista

Kasvava kehitys suoratoistopalvelurintamalla ilmeni myös DNA:n vuosittain teettämästä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta, jossa vastaajilta kysyttiin muun muassa heidän katselumieltymyksistään. Tutkimuksesta ilmeni, että jopa 51 prosenttia suomalaisista kuluttaa tv-viihdettä maksullisten suoratoistopalveluiden kautta.

”Kehitys on selkeintä nuorilla, sillä 16–24-vuotiaista 73 prosenttia kertoi kuluttavansa tv-viihdettä maksullisten suoratoistopalveluiden kautta. Vanhemmat ikäluokat olivat puolestaan innokkaampia kuluttamaan viihdettä ilmaisista suoratoistopalveluista. Esimerkiksi 77 prosenttia 55–64-vuotiaista kertoi käyttävänsä ilmaissovelluksia, kuten Yle Areenaa, kun vastaavasti 16–24-vuotiaiden ikäluokalla osuus oli 65 prosenttia”, Haikonen toteaa.

Ihmiset kaipaavat ennen kaikkea laajempaa ja laadukkaampaa katselutarjontaa

Haikosen mukaan kasvava kiinnostus suoratoistopalveluihin liittyy digitalisaation megatrendiin, jossa erityisesti tv-sisältöjen kohdalla on tällä hetkellä nähtävissä se, että sisältöjä kulutetaan entistä enemmän, mutta toisaalta sirpalemaisesti eri palveluiden välillä.

”Tulevaisuudessa yhä useammat tulevat käyttämään useita eri suoratoistopalveluja päällekkäin. Juuri tämän vuoksi haluamme tarjota asiakkaille avoimeen ekosysteemiin perustuvan DNA TV Hubi -palvelun, joka kokoaa erilaiset suoratoistopalvelut yhteen paikkaan. Aiemmista mittauksistamme on selvinnyt esimerkiksi, että kolme neljästä suomalaisesta haluaa katsoa tv-sisältöjä niiden esitysajasta riippumatta ja lähes yhtä moni pitää tärkeänä, että kaikki itselle tärkeät sisällöt löytyvät helposti samasta paikasta”, hän kertoo.

Paramount+ DNA TV Hubi -palvelussa

Paramount+-sovelluksen saa ladattua Google Play Kaupasta DNA TV Hubi -palvelulle. Avoimeen Android-ekosysteemiin perustuva DNA TV Hubi -palvelu kokoaa erilaiset suoratoistopalvelut yhteen paikkaan ja mahdollistaa ohjelmien katselun kodin isolta tv-ruudulta parhaalla mahdollisella laadulla. Google Play -kaupasta löytyy yli 7 000 erilaista sovellusta, jotka ovat käytettävissä DNA TV Hubi -palvelussa.

DNA:n digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimus

DNA on toteuttanut Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksen vuodesta 2017 lähtien. Tarkoituksena on ollut tarkastella, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja ja miten digitaalisten palvelujen käyttö on muuttunut vuosien aikana. Tänä vuonna kyselytutkimukseen osallistui 1007 henkilöä.

Jarno Haikonen, laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 2058, jarno.haikonen@dna.fi

Paramount+ on ViacomCBS:n maailmanlaajuinen, digitaalinen suoratoistopalvelu, joka tarjoaa ensiluokkaista viihdettä kaiken ikäisille. Kansainvälinen suoratoistopalvelu tarjoaa laajan kokoelman alkuperäissarjoja, hittisisältöjä ja suosittuja elokuvia kaikista genreistä, maailmankuuluilta viihdebrändeiltä kuten SHOWTIME, BET, CBS, Comedy Central, MTV, Nickelodeon, Paramount Pictures ja Smithsonian Channel, paikallisia sisältöjä ja tuotantoja unohtamatta. Lisätietoja: www.paramountplus.com ja sosiaalisen median kanavat nimellä @ParamountPlus.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

What if storm Vieno cuts off the Internet connection? DNA’s expert explains how the network is protected – and what you shouldn’t do in case you lose your Internet connection15.6.2021 10:45:00 EEST | Press release

Storm Vieno is expected to hit most of Finland in the next few days. Gale force winds will increase the risk of power cuts, as the storm may result in trees falling over power lines. But what exactly will happen if this occurs and a consumer notices that their smart device has lost the network connection? DNA provides a unique behind-the-scenes view of its network control centre where preparations are underway to make sure that the Internet works in Finland at a time of crisis.

Entä jos Vieno-myrsky katkaisee netin? DNA:n asiantuntija kertoo, miten verkko on turvattu – ja mitä ei kannata tehdä, jos netti katkeaa15.6.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Vieno-myrsky pyyhkii Suomen yli tänään. Puuskainen tuuli lisää sähkökatkoksien riskiä, kun myrsky voi kaataa puita sähkölinjojen päälle. Mutta mitä tarkalleen ottaen tapahtuu, jos näin käy ja kuluttaja huomaa älylaitteensa verkkoyhteyden olevan poikki? DNA tarjoaa harvinaisen katsauksen verkkonsa valvomoon, jossa varmistetaan suomalaisten netin toimivuus myös kriisin hetkellä.

DNA personnel do not need to return to the office, and few intend to do so – "It is clear that work independent of place is here to stay"14.6.2021 14:33:39 EEST | Press release

A flexible way of working, regardless of place and time, has been one of DNA's success stories since 2012. However, no one was prepared for the full-flexed remote working caused by the coronavirus pandemic. Now the lessons of the exceptional year are being used to take the flexible work culture even further. DNA has listened to its personnel through regular surveys, and now pays special attention to tools and systems, premises and safety, managerial work and leadership, and well-being and a sense of community.

Liperi, Tohmajärvi ja Rääkkylä saavat kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueilla alkaa14.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi Varkaudesta maaliskuussa 2021 ja jatkuu nyt kesä–heinäkuussa Liperissä, Tohmajärvellä ja Rääkkylässä. Uuden 5G-verkon myötä myös alueen 4G-verkon kapasiteetti moninkertaistuu.

DNA:n henkilöstön ei tarvitse palata toimistolle, ja vain harva aikookaan – ”On selvää, että paikasta riippumaton työnteko on tullut jäädäkseen”14.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Joustava ja mutkaton tapa tehdä töitä paikasta ja ajasta riippumatta on ollut yksi DNA:n menestystarinoista jo vuodesta 2012 lähtien. Koronapandemian aiheuttamaan täysmääräiseen etätyöhön ei kuitenkaan kukaan osannut varautua. Nyt poikkeusajan oppeja hyödynnetään mutkattoman työkulttuurin viemisessä entistäkin pidemmälle. DNA on kuunnellut henkilöstöään säännöllisten kyselyiden avulla, ja kiinnittää nyt erityistä huomiota työvälineisiin ja -järjestelmiin, toimitiloihin ja turvallisuuteen, esihenkilötyöhön ja johtamiseen sekä hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen.