DNA valmistautuu 5G-verkon käyttöönottoon - laaja tekninen testaus käyntiin Hyvinkäällä

DNA on rakentanut Hyvinkäälle 3,5 GHz taajuusalueen 5G-verkkoa 5G-tekniikan monipuolisen testaamisen mahdollistamiseksi. Hyvinkään 5G-verkko on osa DNA:n valmistautumista 5G-palveluiden kaupallisen tarjonnan aloittamiseen.

Gigan mobiilidatanopeudet ylittyivät helposti DNA:n  5G-testissä Hyvinkäällä.
Gigan mobiilidatanopeudet ylittyivät helposti DNA:n 5G-testissä Hyvinkäällä.

DNA avasi 5G:n teknisiin testauksiin Hyvinkäälle oman verkon, jotta sekä verkko- että asiakaspäätelaitteiden toimintaa voitaisiin testata mahdollisimman laajasti ennen 5G-palveluiden kaupallisen tarjonnan aloittamista.

Hyvinkäällä kattava 5G-verkko

DNA:n 5G-verkko kattaa Hyvinkään keskustaa laajasti, ja erilaisten käyttötapausten testaaminen onnistuu siellä hyvin. Hyvinkää valikoitui testauspaikaksi siksi, että DNA:n verkkotekniikan näkökulmasta alueen verkkokokonaisuus on siihen edustava ja sopiva.

"5G-tekniikka kehittyy nopeaa tahtia ja ensimmäisen sukupolven päätelaitteitakin alkaa olla saatavilla. Haluamme testata tekniikkaa laaja-alaisesti oikeassa käyttöympäristössä ennen kuin se otetaan DNA:n kaupalliseen tarjontaan”, toteaa DNA:n tuotekehitysjohtaja Ville Partanen.

DNA on kehittänyt matkaviestinverkkoaan systemaattisesti kohti 5G-aikakautta, ja DNA:n ensimmäiset 5G-pilottiverkot on aiemmin avattu Helsingin ja Porin keskusta-alueille. DNA:n koko verkkoon on tuotu 5G-kyvykästä teknologiaa ja verkon kapasiteettia on kasvatettu uusia vaatimuksia vastaavaksi. Hyvinkäälle rakentuva pilottiverkko on DNA:n laajin 5G-testiympäristö.

Pientalojen kiinteän 5G-yhteyden testaus pitkällä

DNA on jo testannut tämän vuoden aikana Vantaalla pientaloalueen asukkaiden kanssa matkaviestinverkon kautta toteutettua korkealaatuista laajakaistaa. Kiinteän 5G:n eli Fixed Wireless Access -tekniikan testi on osa DNA:n palvelukehitystä, jonka tuloksena nopeat laajakaistayhteydet tuodaan tarjolle myös niiden alueiden pientaloihin ja yrityksiin, joihin valokuitua ei ole saatavilla.

5G ja 4G säilyvät rinnakkaisina teknologioina vielä pitkään

DNA laajentaa 5G-palveluiden tarjoamaa asiakastarpeeseen perustuen. 5G-verkkoa laajennetaan, kun laadukkaita päätelaitteita on yleisesti markkinoilla. Vauhtiin päästessään 5G mahdollistaa aiempaa huomattavasti nopeammat ja lyhyemmän viiveen tiedonsiirtoyhteydet, mikä tuo kuluttajille ja yrityksille entistä laadukkaammat ja monipuolisemmat datapalvelut.

5G-investointien rinnalla DNA tehostaa ja laajentaa 4G-verkkoaan jatkuvasti. DNA:n näkemyksen mukaan 4G pysyy 5G:n tulosta huolimatta pitkään matkaviestinverkkojen pääasiallisena teknologiana ja asiakkaiden – ja päätelaitteiden eniten käyttämänä verkkona.

Ville Partanen, johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 4056, ville.partanen@dna.fi

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Ville Partanen testaamassa 5G-verkkoa Hyvinkäällä

Gigan mobiilidatanopeudet ylittyivät helposti DNA:n  5G-testissä Hyvinkäällä.
Gigan mobiilidatanopeudet ylittyivät helposti DNA:n 5G-testissä Hyvinkäällä.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:s 5G utvidgades till Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad – befolkningstäckningen överskred 43 procent av finländarna9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

De senaste orterna som anslutits till DNA:s 5G-nät är Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad. Över 43 procent av finländarna bor redan i 5G-nätets område, dvs. nästan 2,4 miljoner människor, på totalt 108 olika orter. Till följd av att 5G blivit allmännare i regionerna har även dess popularitet ökat markant. I juni var två av tre nya smarttelefoner som såldes av DNA redan 5G-telefoner.

DNA's 5G expanded to Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki – population coverage exceeded 43% of Finns9.7.2021 09:55:00 EEST | Press release

The most recent locations connected to DNA's 5G network are Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki. More than 43% of Finns already live in the network area, i.e. nearly 2.4 million people, in a total of 108 locations. With the regional spread of 5G, its popularity has also clearly increased. Of the new smartphones sold by DNA in June, two out of three were already 5G-capable.

DNA:n 5G laajeni Asikkalaan, Merikarvialle, Raaseporiin ja Uuteenkaupunkiin – väestöpeitto ylitti 43 % suomalaisista9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Tuoreimmat DNA:n 5G-verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Asikkala, Merikarvia, Raasepori ja Uusikaupunki. Verkon alueella asuu jo yli 43 % suomalaisista, eli lähes 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla. 5G:n alueellisen yleistymisen myötä myös sen suosio on selvästi kasvanut. Kesäkuussa DNA:n myymistä uusista älypuhelimista jo kaksi kolmesta oli 5G-kykyisiä.

Onko 9%&GR turvallinen salasana? DNA:n tietoturva-asiantuntija muistuttaa hyvän salasanan rakenteesta – ja kertoo miten turvaat omat tiedostosi6.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Yleinen harhakäsitys on, että salasanan pitäisi näyttää kryptiseltä, jotta se suojaisi. DNA:n tietoturva-asiantuntijan mukaan käsitys on vanhentunut, sillä uudet menetelmät pystyvät purkamaan lyhyitä salasanoja helposti, vaikka ne sisältäisivät erikoismerkkejä epämääräisessä järjestyksessä.