DNA:n 3G suljetaan ensimmäisenä Hyvinkäällä toukokuussa – vanhasta tekniikasta luopuminen vapauttaa taajuudet 4G- ja 5G-käyttöön

DNA aloittaa 3G-verkkonsa sulkemisen vaiheittain vuoden 2023 aikana, ja ensimmäisenä 3G-verkosta luovutaan toukokuussa 2023 Hyvinkäällä. Alasajon myötä taajuuksia vapautuu 4G- ja 5G-yhteyksien käyttöön sekä muille uusille tekniikoille, joiden kehittämiseen DNA siirtää vapautuvat resurssinsa. Vuoden 2022 lopulla 3G-verkossa siirrettiin enää vain alle 1 % DNA:n asiakkaiden käyttämästä mobiilidatasta.
DNA aloittaa 3G-verkkonsa sulkemisen vaiheittain vuoden 2023 aikana. Vanhasta tekniikasta luopuminen vapauttaa taajuudet 4G- ja 5G-käyttöön. Kuva: DNA

Ensimmäisen kerran DNA tiedotti jo vuonna 2021 tulevasta 3G-verkon alasajosta. Sulkemista on valmisteltu suunnittelu- ja laboratorioympäristöissä jo vuosia, ja toimenpiteitä testattu yksittäisillä tukiasemapaikoilla ennen laajemman alasajon aloitusta. Hyvinkään 3G-verkkojen sulkemisen jälkeen verkon alasajo tulee etenemään alueellisesti.

”Käytännössä verkon sulkeminen etenee vaiheittain, alue kerrallaan. Etenemisestä Hyvinkään jälkeen tullaan tiedottamaan myöhemmin lisää. Yleisellä tasolla voi kuitenkin todeta, että emme voi enää taata 3G-verkon laajaa toimivuutta alasajoprojektin käynnistymisen jälkeen missään, vaikka paikoitellen 3G-verkko saatetaan pitää päällä verkon palveluoptimoinnin takia vielä jonkin aikaa”, kertoo DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

Alasajo koskee kaikkia yksinomaan 3G-verkkoon pohjautuvia palveluita. Palvelut korvaantuvat pääasiassa 4G- ja 5G-ratkaisuilla. Hyvin vanhat laitteet, jotka eivät tue 4G- tai 5G-tekniikkaa, siirtyvät tyypillisesti käyttämään 2G-verkkoa. Jos päätelaite tukee VoLTE- eli Voice over LTE -ominaisuutta, kuuluvat puhelut jatkossakin 4G-verkon kautta. Jos puhelin ei tue VoLTE-palvelua, siirtyvät puhelut 2G-verkkoon 3G-verkon sulkemisen jälkeen. Kaikki DNA:n 4G- ja 5G-puhelinliittymät tukevat VoLTE-puheluita.

3G-verkkoja suljetaan laajasti myös muualla maailmassa, mikä on hyvä huomioida matkustettaessa. Joissain maissa on päätetty myös 2G-verkon alasajosta tai se on jo suljettu. Esimerkiksi Yhdysvalloissa monilla operaattoreilla on käytössä enää 4G- ja 5G -verkot. Jos siis matkustat Yhdysvalloissa, tulee puhelimesi tukea VoLTE-roamingia puheluiden soittamiseksi.

DNA:n ja Telian yhteisesti omistaman Suomen Yhteisverkon (SYV) 3G-verkon sulkeminen Itä- ja Pohjois-Suomessa alkaa vuoden 2024 alussa.

Enää noin 100 hyvinkääläistä liittymää DNA:n 3G-verkossa

3G-verkon käyttö on vähentynyt merkittävästi lähivuosien aikana, ja vuoden 2022 lopulla 3G-verkossa siirrettiin enää vain alle 1 % DNA:n asiakkaiden käyttämästä mobiilidatasta. Kun 3G-verkko siis toukokuun aikana Hyvinkäällä sulkeutuu, ei muutos tule näkymään monenkaan arjessa millään tavalla.

”Helmikuussa enää noin sata hyvinkääläistä liittymää käytti 3G-dataa kuukauden aikana.  Luku sisältää sekä yksityis- että yritysliittymät. Näissäkin tapauksissa joku on saattanut vahingossa lukita puhelimensa 3G-tilaan, joten mikäli asut Hyvinkäällä, ja nykyaikaisen puhelimesi näytöllä näkyy yhä säännöllisesti 3G-symboli, kannattaa puhelimen asetukset tarkistaa”, Laari kertoo.

Hyvinkään suljettavan 3G-verkon alueella on peitoltaan vastaava 4G-kuuluvuus, joten mobiilidatapalvelut eivät heikkene verkon sulkemisen myötä – itse asiassa päinvastoin. 3G-sulkeminen vapauttaa taajuuksia, jotka päästään myöhemmin ottamaan uudempien verkkoteknologioiden käyttöön. Samalla verkon rakenne yksikertaistuu yhden 3G-kerroksen poistuessa ja resursseja vapautuu tehokkaampien teknologioiden kehittämiseen. Asiakkaalle tämä tulee näkymään 4G- ja 5G-verkkojen entistä parempana käyttökokemuksena.

Parempi asiakaskokemus, vähemmän sähkönkulutusta

3G-verkko on palvellut televiestintää jo liki 20 vuotta. Sulkemispäätöksen taustalla on paremman asiakaskokemuksen tarjoaminen teknisen uudistumisen myötä. 4G- ja 5G-verkot tarjoavat enemmän kapasiteettia, toimintavarmuutta ja nopeutta mobiiliverkkojen jatkuvasti kasvavaan tarpeeseen. Uusi verkkoteknologia tukiasemineen on myös siirrettyyn datamäärään nähden merkittävästi 3G-tekniikkaa energiatehokkaampaa. DNA:n 4G-verkon peitto on jo liki 100 % suomalaisista ja 5G-verkon väestöpeitto oli vuoden 2023 alussa yli 80 %.

”Nyt on hyvä hetki varmistaa, että oma päätelaite tukee 4G- tai 5G-tekniikkaa. Lähes kaikki mobiililaitteet, jotka eivät tue 4G-yhteyksiä, ovat malliltaan hyvin vanhoja, tyypillisesti ainakin 5–10 vuoden ikäisiä” Laari toteaa.

Jos on epävarmuutta siitä, onko laite 3G- vai 4G-kykyinen, kannattaa selvitys aloittaa etsimällä laitteesta, sen käyttöoppaasta tai laitteen näytöltä 4G-ikonia. Jos sellainen näkyy, voi laitteen melko varmasti olettaa olevan myös 4G-kykyinen. Tieto löytyy myös verkkohaulla laitteen mallinumeron perusteella. Tarkemmat ohjeet mallinumeron tarkastamiseksi löytyvät DNA:n 3G-verkon alasajon tukisivulta. Jos päätelaite on 4G- tai 5G-mallinen, mutta yhteys ei 3G-verkon sulkemisen jälkeen toimi, on puhelimen asetuksista syytä tarkistaa, ettei laitetta ole lukittu 3G-tilaan. Jos kyseessä on puhelin, kannattaa myös varmistaa asetuksista, että VoLTE-tekniikka on kytketty päälle.

Vanhat laitteet, jotka eivät tue 4G- tai 5G-verkkoa, siirtyvät käyttämään 2G-verkkoa 3G-verkon sulkeutuessa. Tämä tarkoittaa todennäköisesti merkittävää hidastumista datansiirtonopeudessa. Hidastuminen ei kuitenkaan ole välttämättä merkityksellistä hyvin vähäisesti dataa siirtävien laitteiden kuten riistakameroiden kohdalla.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n 3G-alasajon infosivu: https://www.dna.fi/3g

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.