DNA:n 5G-laajakaistan asiakastestit etenevät

DNA on syksystä alkaen testannut kiinteän 5G:n laajakaistapalvelua vantaalaisella pientaloalueella, ja nyt testit ovat edenneet niin, että palvelu on siirretty aidolle 5G-taajuudelle. 5G-taajuus on käytössä alueen niillä asukkailla, jotka ovat ilmoittautuneet mukaan DNA:n kiinteän 5G:n teknisen testin testiryhmään.
Ulkomokkulan asennus DNA:n kiinteän 5G:n testaajalle

Kiinteä 5G eli pientalojen nopea laajakaista tulee olemaan DNA:n ensimmäinen kaupallinen 5G-tekniikalla tuotettava palvelu. DNA testaa 5G-tekniikkaan liitettyjä radioverkkotoiminallisuuksia, ja aloitti Vantaan testit jo viime vuoden lopulla 4G-taajuudella. Nyt palvelun testaus on siirretty aitoon 3,5 GHz -taajuuteen. Testeissä tutkitaan 3,5 GHz:n taajuusalueen ja mMIMO- eli massive MIMO -antennitekniikan toimintaa kodin laajakaistakäytössä ja markkinoilla olevaa kypsää 4G-tekniikkaa hyödyntäen.

Testikäytössä hyödynnettävät massive MIMO -antennitekniikka ja beamforming eli keilanmuodostus ovat uutta 5G:hen liitettyä radioteknologiaa. Ne kasvattavat verkon radiorajapinnan kapasiteettia merkittävästi ja siten tehostavat tukiaseman suorituskykyä. Tuloksena  tukiasemassa voidaan uudelleenkäyttää taajuusresursseja tehokkaammin eri käyttäjäryhmien välillä, mikä mahdollistaa laadukkaan palvelun silloinkin, kun tukiasemalla on paljon liikennettä. Massive MIMO -antenni suuntautuu sähköisesti ja automaattisesti kohti asiakkaan päätelaitetta.

- Testi on osa DNA:n palvelukehitystä, jonka tuloksena nopeat laajakaistayhteydet tuodaan tarjolle myös niiden alueiden pientaloihin, joihin ei saa valokuitua. Testaajien kommentit ovat arvokasta tietoa palvelua kehitettäessä, sanoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

DNA:n tulevan laajakaistapalvelun erityispiirteenä on, että huomattava nopeus voidaan taata, vaikka yhteys kodin päätelaitteeseen tulee matkaviestinverkosta. Matkaviestinverkon yhteysnopeuden takaaminen rajattuihin kohteisiin tulee mahdolliseksi 5G-verkossa slicing- eli niin kutsutulla viipalointitekniikalla.

- 5G voi monissa tapauksissa korvata kiinteistöön tulevan kuidun ja tarjota parhaimmillaan satojen megabittien yhteysnopeuksia, eli se tulee ratkaisemaan todella monien kotien riittämättömien verkkoyhteyksien ongelman, Väisänen kertoo.

DNA:n pientalo- ja haja-asutusalueiden 5G-tekniikkaan pohjautuvat laajakaistapalvelut tulevat tarjolle sitä mukaa, kun markkinoille saadaan niitä tukevia laadukkaita verkko- ja asiakaspäätelaitteita.

DNA on kehittänyt matkaviestinverkkoaan systemaattisesti kohti 5G:tä ja avannut ensivaiheen 5G-verkon Helsingin ydinkeskustassa. DNA:n koko matkaviestinverkkoon on tuotu laajasti 5G-kyvykästä teknologiaa ja verkon kapasiteettia on kasvatettu 5G:n vaatimuksia vastaavaksi. Uuden 5G-teknologian käyttöönottaminen aloitetaan, kun laadukkaita 5G-päätelaitteita on saatavilla yleisesti.

kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oyj, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

Ulkomokkulan asennus DNA:n kiinteän 5G:n testaajalle

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.