DNA:n 5G-laajakaistan asiakastestit etenevät

DNA on syksystä alkaen testannut kiinteän 5G:n laajakaistapalvelua vantaalaisella pientaloalueella, ja nyt testit ovat edenneet niin, että palvelu on siirretty aidolle 5G-taajuudelle. 5G-taajuus on käytössä alueen niillä asukkailla, jotka ovat ilmoittautuneet mukaan DNA:n kiinteän 5G:n teknisen testin testiryhmään.

Ulkomokkulan asennus DNA:n kiinteän 5G:n testaajalle

Kiinteä 5G eli pientalojen nopea laajakaista tulee olemaan DNA:n ensimmäinen kaupallinen 5G-tekniikalla tuotettava palvelu. DNA testaa 5G-tekniikkaan liitettyjä radioverkkotoiminallisuuksia, ja aloitti Vantaan testit jo viime vuoden lopulla 4G-taajuudella. Nyt palvelun testaus on siirretty aitoon 3,5 GHz -taajuuteen. Testeissä tutkitaan 3,5 GHz:n taajuusalueen ja mMIMO- eli massive MIMO -antennitekniikan toimintaa kodin laajakaistakäytössä ja markkinoilla olevaa kypsää 4G-tekniikkaa hyödyntäen.

Testikäytössä hyödynnettävät massive MIMO -antennitekniikka ja beamforming eli keilanmuodostus ovat uutta 5G:hen liitettyä radioteknologiaa. Ne kasvattavat verkon radiorajapinnan kapasiteettia merkittävästi ja siten tehostavat tukiaseman suorituskykyä. Tuloksena  tukiasemassa voidaan uudelleenkäyttää taajuusresursseja tehokkaammin eri käyttäjäryhmien välillä, mikä mahdollistaa laadukkaan palvelun silloinkin, kun tukiasemalla on paljon liikennettä. Massive MIMO -antenni suuntautuu sähköisesti ja automaattisesti kohti asiakkaan päätelaitetta.

- Testi on osa DNA:n palvelukehitystä, jonka tuloksena nopeat laajakaistayhteydet tuodaan tarjolle myös niiden alueiden pientaloihin, joihin ei saa valokuitua. Testaajien kommentit ovat arvokasta tietoa palvelua kehitettäessä, sanoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

DNA:n tulevan laajakaistapalvelun erityispiirteenä on, että huomattava nopeus voidaan taata, vaikka yhteys kodin päätelaitteeseen tulee matkaviestinverkosta. Matkaviestinverkon yhteysnopeuden takaaminen rajattuihin kohteisiin tulee mahdolliseksi 5G-verkossa slicing- eli niin kutsutulla viipalointitekniikalla.

- 5G voi monissa tapauksissa korvata kiinteistöön tulevan kuidun ja tarjota parhaimmillaan satojen megabittien yhteysnopeuksia, eli se tulee ratkaisemaan todella monien kotien riittämättömien verkkoyhteyksien ongelman, Väisänen kertoo.

DNA:n pientalo- ja haja-asutusalueiden 5G-tekniikkaan pohjautuvat laajakaistapalvelut tulevat tarjolle sitä mukaa, kun markkinoille saadaan niitä tukevia laadukkaita verkko- ja asiakaspäätelaitteita.

DNA on kehittänyt matkaviestinverkkoaan systemaattisesti kohti 5G:tä ja avannut ensivaiheen 5G-verkon Helsingin ydinkeskustassa. DNA:n koko matkaviestinverkkoon on tuotu laajasti 5G-kyvykästä teknologiaa ja verkon kapasiteettia on kasvatettu 5G:n vaatimuksia vastaavaksi. Uuden 5G-teknologian käyttöönottaminen aloitetaan, kun laadukkaita 5G-päätelaitteita on saatavilla yleisesti.

kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oyj, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

Ulkomokkulan asennus DNA:n kiinteän 5G:n testaajalle

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n myydyimmät puhelimet ja älykellot maaliskuussa 20201.4.2020 08:00:07 EESTTiedote

Maaliskuusta muodostui hyvin poikkeuksellinen kuukausi myös laitekaupan kannalta. Hyvän alkukuun jälkeen markkinassa myytiin puhelimia selvästi vertailuajankohtaa vähemmän, kun poikkeustilanne vei asiakkaiden aikaa muilta asioilta. Apple ja Samsung ottivat tuttuun tapaan eniten listasijoituksia älypuhelimien Top 15 -listalla, mutta ykköspaikkaa kuukaudesta toiseen hallussaan pitänyt Samsung sai nyt luovuttaa kärkisijan Applelle. Apple pitää kärkeä hallussaan myös älykellojen Top 10 -listalla.

DNA:n 5G laajentunut Tampereella ja Tampereen seudulla31.3.2020 08:30:00 EESTTiedote

DNA:n 5G-verkko Tampereella ja Tampereen seudulla on laajentunut. 5G-palvelut ovat saatavilla muun muassa Tampereen keskustassa, Tammelassa, Lielahdessa ja Hyhkyssä. Lisäksi Ylöjärvellä ja Nokialla on avattu lukuisia 5G-tukiasemia. Alkuvuoden mittaan 5G-verkon rakennustyöt jatkuvat ja laajenevat myös muualle Tampereen seudulle. Yhteyksien toimivuus varmistetaan jatkuvalla verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä myös tämänhetkisessä poikkeustilanteessa.

Etätyöt näkyvät DNA:n verkkoliikenteen jatkuvana kasvuna ja kiireaikojen muutoksena – myös tietoturvasta hyvä huolehtia poikkeustilanteessa20.3.2020 13:02:59 EETTiedote

Muutoksia DNA:n verkkojen datankäytön määrässä alkoi näkyä jo viikko sitten torstaina. Tämän viikon alussa moni vetäytyi etätöihin, mikä nostatti mobiilidatan käyttöä entisestään. Koulujen sulkeutuminen keskiviikkona lisäsi jälleen etätöiden ja -opintojen määrää ja nostatti paluusuuntaista mobiilidataliikennettä peräti 87 prosentilla DNA:n matkaviestinverkossa. Lisääntyneen netinkäytön myötä myös tietoturvaan ja netikettiin on syytä kiinnittää huomiota.

DNA:n 5G laajentunut Turun seudulla – matkaviestinverkkojen liikenne kasvussa19.3.2020 08:00:00 EETTiedote

DNA:n 5G-yhteydet Turussa ja Turun seudulla ovat laajentuneet. 5G-yhteyksiä on otettu lisää käyttöön muun muassa Turun keskustassa, Moisiossa, Raisiossa, Ruskolla ja Liedossa. Tämänhetkinen poikkeustilanne on kasvattanut liikennettä DNA:n matkaviestinverkoissa. 5G- ja 4G-verkkojen jatkuva ylläpito ja kehitys varmistavat kuitenkin yhteyksien toimivuuden myös liikenteen kasvaessa.

DNA laskee urheilukanavapakettien hintoja väliaikaisesti ja tarjoaa elokuvia ja sarjoja pakettien tilaajille18.3.2020 19:03:12 EETTiedote

Koronaviruksen aiheuttama tilanne vaikuttaa myös maksukanavien urheilusisältöihin. Useimmat urheilutapahtumat on siirretty myöhemmäksi ja sarjoja on keskeytetty. DNA on ilmoittanut laskevansa tilapäisesti useimpien urheilukanavapakettien tilaushintoja nykyisillä tilaajilla. Lisäksi sisällöltään muuttuneiden pakettien tilaajille on avattu urheilutauon ajaksi runsaasti muuta ohjelmatarjontaa – elokuvia ja sarjoja – koko perheelle.

DNA:n 5G-yhteydet laajentuneet pääkaupunkiseudulla - matkaviestinverkkojen toimivuus varmistetaan myös poikkeusoloissa17.3.2020 16:28:36 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on laajentunut pääkaupunkiseudulla Sipooseen, Espooseen sekä uusille alueille Helsingissä ja Vantaalla. Espoossa 5G-yhteydet on otettu ensimmäisenä käyttöön Tapiolassa ja Otaniemessä. Jatkuvalla 5G- ja 4G-verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä DNA pyrkii varmistamaan yhteyksien toimivuuden myös poikkeustilanteessa. DNA:n verkkoihin on varattu kapasiteettia myös kasvavia käyttöpiikkejä huomioiden, ja verkonhallinta on hajautettu eri sijainteihin toimintavarmuuden takaamiseksi.