DNA:n 5G-laajakaistan asiakastestit etenevät

DNA on syksystä alkaen testannut kiinteän 5G:n laajakaistapalvelua vantaalaisella pientaloalueella, ja nyt testit ovat edenneet niin, että palvelu on siirretty aidolle 5G-taajuudelle. 5G-taajuus on käytössä alueen niillä asukkailla, jotka ovat ilmoittautuneet mukaan DNA:n kiinteän 5G:n teknisen testin testiryhmään.

Ulkomokkulan asennus DNA:n kiinteän 5G:n testaajalle

Kiinteä 5G eli pientalojen nopea laajakaista tulee olemaan DNA:n ensimmäinen kaupallinen 5G-tekniikalla tuotettava palvelu. DNA testaa 5G-tekniikkaan liitettyjä radioverkkotoiminallisuuksia, ja aloitti Vantaan testit jo viime vuoden lopulla 4G-taajuudella. Nyt palvelun testaus on siirretty aitoon 3,5 GHz -taajuuteen. Testeissä tutkitaan 3,5 GHz:n taajuusalueen ja mMIMO- eli massive MIMO -antennitekniikan toimintaa kodin laajakaistakäytössä ja markkinoilla olevaa kypsää 4G-tekniikkaa hyödyntäen.

Testikäytössä hyödynnettävät massive MIMO -antennitekniikka ja beamforming eli keilanmuodostus ovat uutta 5G:hen liitettyä radioteknologiaa. Ne kasvattavat verkon radiorajapinnan kapasiteettia merkittävästi ja siten tehostavat tukiaseman suorituskykyä. Tuloksena  tukiasemassa voidaan uudelleenkäyttää taajuusresursseja tehokkaammin eri käyttäjäryhmien välillä, mikä mahdollistaa laadukkaan palvelun silloinkin, kun tukiasemalla on paljon liikennettä. Massive MIMO -antenni suuntautuu sähköisesti ja automaattisesti kohti asiakkaan päätelaitetta.

- Testi on osa DNA:n palvelukehitystä, jonka tuloksena nopeat laajakaistayhteydet tuodaan tarjolle myös niiden alueiden pientaloihin, joihin ei saa valokuitua. Testaajien kommentit ovat arvokasta tietoa palvelua kehitettäessä, sanoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

DNA:n tulevan laajakaistapalvelun erityispiirteenä on, että huomattava nopeus voidaan taata, vaikka yhteys kodin päätelaitteeseen tulee matkaviestinverkosta. Matkaviestinverkon yhteysnopeuden takaaminen rajattuihin kohteisiin tulee mahdolliseksi 5G-verkossa slicing- eli niin kutsutulla viipalointitekniikalla.

- 5G voi monissa tapauksissa korvata kiinteistöön tulevan kuidun ja tarjota parhaimmillaan satojen megabittien yhteysnopeuksia, eli se tulee ratkaisemaan todella monien kotien riittämättömien verkkoyhteyksien ongelman, Väisänen kertoo.

DNA:n pientalo- ja haja-asutusalueiden 5G-tekniikkaan pohjautuvat laajakaistapalvelut tulevat tarjolle sitä mukaa, kun markkinoille saadaan niitä tukevia laadukkaita verkko- ja asiakaspäätelaitteita.

DNA on kehittänyt matkaviestinverkkoaan systemaattisesti kohti 5G:tä ja avannut ensivaiheen 5G-verkon Helsingin ydinkeskustassa. DNA:n koko matkaviestinverkkoon on tuotu laajasti 5G-kyvykästä teknologiaa ja verkon kapasiteettia on kasvatettu 5G:n vaatimuksia vastaavaksi. Uuden 5G-teknologian käyttöönottaminen aloitetaan, kun laadukkaita 5G-päätelaitteita on saatavilla yleisesti.

kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oyj, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

Ulkomokkulan asennus DNA:n kiinteän 5G:n testaajalle

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n kesäkuun 2022 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet – lasten kellopuhelimet hyppäsivät myydyimpien listalle1.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelimiksi ja varapuhelimiksi hankittavat 4G-puhelimet nousivat toukokuun tavoin myös kesäkuussa myydyimpien puhelinten listalle. Kesällä puhelinta ostettaessa korostuvat myös näytön ominaisuudet, akunkesto ja vedenkestävyys. Lapsille suunnatut Xplora-kellopuhelimet nousivat komeasti DNA:n kesäkuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle. ASUS nappasi puolestaan eniten listasijoituksia myydyimpien tietokoneiden listalla.

Yhteisverkossa uusi 5G-taajuusalue käyttöön kesän aikana – paremmat yhteydet festareille, mökkireissuille ja matkoille29.6.2022 09:40:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut kattavaa 5G-verkkoa Saimaan alueelle. Uusi nopeampi verkko toimii jo muun muassa Juvalla, Parikkalassa, Punkaharjulla, Puumalassa, ja Sulkavalla. Työn myötä myös alueen 4G-yhteydet ovat parantuneet. Uusi nopeampi verkko helpottaa kesän viettoa alueella tuoden varmemmat yhteydet festareille, mökeille ja kesämatkailuun.

A storm front is approaching Finland, should we unplug everything? Expert explains when such precautions are an overreaction and when not28.6.2022 14:20:00 EEST | Press release

Heavy rains, lightning and thunderstorms are expected to hit the western and southern parts of Finland during Tuesday and Wednesday. Many were taught as children that in the event of thunder, electrical equipment, phones and modems must be unplugged, but are the old instructions still valid? Sami Aavikko, CEO of DNA Store, says that in rural areas, you should still follow the advice, although in urban areas the measure is mainly useful as something that strengthens your sense of security.

Ukkosrintama lähestyy Suomea, täytyykö töpselit ottaa irti seinästä? Asiantuntija kertoo, milloin varotoimenpide on ylireagointia ja milloin ei28.6.2022 14:20:00 EEST | Tiedote

Rankkasateiden, salamoiden ja ukkospuuskien ennakoidaan iskevän Suomen länsi- ja eteläosiin vielä tiistain ja keskiviikon aikana. Monelle on lapsena opetettu, että ukkosella sähkölaitteet ja puhelin tai modeemi täytyy ottaa seinästä irti, mutta pitävätkö vanhat ohjeet yhä paikkansa? DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko kertoo, että maaseudulla neuvosta kannattaa yhä ottaa vaarin, joskin kaupunkialueilla toimenpiteestä on hyötyä lähinnä turvallisuudentunteen vahvistajana.