DNA:n 5G-väestöpeitto ylitti 2 miljoonaa ihmistä yhteensä jo 86 paikkakunnalla – tuoreimpina listalla Mäntsälä ja Jokioinen

DNA:n 5G-verkko kattaa jo yli 2 miljoonaa suomalaista yhteensä 86 eri paikkakunnalla. Verkkoa rakennetaan tauotta, ja kymmeniä tukiasemia avataan viikoittain eri puolille Suomea. Myös Suomen Yhteisverkon 5G-rakentaminen Varkauden alueella käynnistyy tällä viikolla.

Kuva: DNA

”DNA aloitti Koti 5G -palvelun myynnin joulukuussa 2019, ja miljoonan hengen väestöpeitto 5G-verkossamme saavutettiin viime syyskuussa. Rakentamistahti on siis ollut nopea, ja jopa kiihtynyt syksyn jälkeen. Tämä on erinomainen uutinen kaikille asiakkaillemme, sillä samalla kun rakennamme 5G-verkkoa, tehostamme myös 4G-verkkoamme. DNA:n näkemys on, että 4G pysyy 5G:n rinnalla vielä pitkään mobiiliverkon pääasiallisena teknologiana ja asiakkaiden eniten käyttämänä verkkona”, kertoo DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

DNA:n 5G-verkkoa laajennetaan ja parannetaan tällä hetkellä erityisesti Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Lahdessa. Vuoden edetessä 5G-peittoa laajennetaan näiden lisäksi etenkin, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kauniaisissa, Porissa, Raumalla, Seinäjoella, Sipoossa ja Vaasassa. 5G-tukiasemia rakennetaan jatkuvasti myös uusille paikkakunnille, sillä DNA seuraa 4G-verkkonsa kapasiteettia, ja rakentaa 5G-verkkoa saadun datan perusteella. Tämä tarkoittaa, että tukiasemia uusitaan 5G-kykyisiksi nimenomaan niillä alueilla, missä tarve lisäkapasiteetille on kiireisin. Tuoreimmat DNA:n 5G-paikkakunnat ovat Jokioinen ja Mäntsälä.

Tällä hetkellä DNA:n 5G-palveluita on saatavilla seuraavilla 86 paikkakunnalla: Alajärvi, Espoo, Eura, Eurajoki, Forssa, Haapavesi, Hanko, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsinki, Hollola, Hyvinkää, Hämeenlinna, Ii, Ilmajoki, Isokyrö, Jokioinen, Jyväskylä, Jämsä, Järvenpää, Kaarina, Kangasala, Kauhava, Kauniainen, Kerava, Kokkola, Kouvola, Kuopio, Kurikka, Kärkölä, Lahti, Laihia, Lapua, Laukaa, Lempäälä, Lieto, Liminka, Loimaa, Masku, Muhos, Mäntsälä, Naantali, Nakkila, Nivala, Nokia, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Oulu, Padasjoki, Paimio, Parainen, Pietarsaari, Pirkkala, Pori, Porvoo, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytyä, Raahe, Raisio, Rauma, Riihimäki, Rusko, Salo, Sastamala, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sipoo, Siuntio, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tampere, Teuva, Turku, Tuusula, Ulvila, Vaasa, Valkeakoski, Vantaa, Ylivieska ja Ylöjärvi.

Osalla paikkakunnista 5G-verkon peitto on jo hyvin laajasti keskusta- ja taajama-alueet kattava, mutta joillain paikkakunnilla verkko on edelleen hyvin paikallinen. Oman asuinalueensa tilanteen näkee helpoiten DNA:n 5G-peittokartasta, joka on saatavissa osoitteessa www.dna.fi/5G. Peittokartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi aivan uusimmat tukiasemat eivät välttämättä vielä näy.

Itä- ja Pohjois-Suomen osalta 5G-verkkoa rakentaa DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyy torstaina 25. maaliskuuta Varkauden ympäristössä, missä 5G-tukiasemia rakennetaan Varkauden, Joroisten, Leppävirran ja Pieksämäen alueille. Näiden alueiden tukiasemavaihtojen on tarkoitus valmistua 23. huhtikuuta 2021. Yhteisverkon rakentaminen tulee entisestään kiihdyttämään DNA:n 5G-palveluiden peittoalueen kasvua.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n 5G-peittokartta: https://www.dna.fi/5G

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus: Yhä suuremmalla osalla 6-vuotiaista on jo oma älypuhelin – DNA:n asiantuntija kertoo, mitä jokaisen vanhemman tulee vähintään tietää hankkiessaan puhelinta lapselleen8.4.2021 08:30:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelin hankintaan lapsille yhä varhaisemmassa vaiheessa ja muutos näkyy erityisesti 5–6-vuotiaiden ikäryhmässä. Tuoreen DNA:n koululaistutkimuksen mukaan jo 60 prosentilla 5–6-vuotiaista lapsista on nykyisin oma puhelin. Asiantuntijan mukaan alati aikaistuva ensipuhelimen hankintaikä kertoo esimerkiksi siitä, että vanhemmat kokevat puhelimen entistä tärkeämmäksi välineeksi niin yhteydenpitoon kuin digitaitojen oppimiseen.

Survey: Friends, pets, grandparents and grandchildren are part of the family for many – it's time for employers to wake up to the range of family perceptions7.4.2021 09:45:00 EEST | Press release

According to a survey commissioned by DNA and carried out by Taloustutkimus (in Finnish), more than half of working-age Finns (57%) consider it important that the employer has family-friendly practices. Nearly half (46%) also feel it is important that the companies that provide services to them take into account various kinds of family situations and perceptions. Up to two out of three respondents (67%) feel that their family extends beyond the traditional concept of a nuclear family.

Tutkimus: Ystävät, lemmikit, isovanhemmat ja lapsenlapset ovat monelle osa perhettä – työnantajien on aika havahtua perhekäsitysten kirjoon7.4.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn perusteella yli puolet työikäisistä suomalaisista (57 %) pitää tärkeänä, että työnantajalla on perheystävällisiä käytäntöjä. Liki puolet (46 %) kokee myös tärkeäksi, että heitä palvelevat yritykset ottavat erilaiset perhetilanteet ja -käsitykset huomioon. Jopa kaksi kolmesta vastaajista (67 %) kokee perheensä olevan perinteistä ydinperheen käsitettä laajempi.