DNA:n 5G-verkon kuuluvuusalueella asuu nyt yli 3,5 miljoonaa suomalaista liki 140 eri paikkakunnalla – taustalla uusi 5G-taajuusalue

DNA:n 5G-verkon kuuluvuusalue teki marraskuun aikana suuren harppauksen väestökattavuudessa, kun kaikissa DNA:n 5G-kykyisissä tukiasemissa otettiin käyttöön 700 MHz:n taajuusalue 5G-verkolle. Verkon alueella asuu nyt laskennallisesti 64 % suomalaisista. Tämä tarkoittaa yli 3,5 miljoonaa ihmistä, yhteensä 139 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat 5G-verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Inkoo, Kaustinen, Kemiönsaari, Loppi, Luhanka, Luoto, Mynämäki, Mänttä-Vilppula, Nousiainen, Uusikaarlepyy, Vehmaa ja Virrat.

DNA:n 5G-verkon alueella asuu nyt laskennallisesti 64 % suomalaisista. Tämä tarkoittaa yli 3,5 miljoonaa ihmistä, yhteensä 139 eri paikkakunnalla. Kuva: DNA

"Marraskuussa aktivoimme 700 MHz:n taajuusalueen 5G-käyttöön kaikissa päivitetyissä tukiasemissamme. Tämä nosti 5G-väestökattavuutta merkittävästi, eli toi DNA:n 5G-verkon tuhansien uusien suomalaisten koteihin samalla parantaen sisätilakuuluvuutta”, DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo.

Matalampi 700 MHz:n taajuusalue kantaa selvästi kauemmaksi kuin 3,5 GHz:n taajuus, joka oli pitkään ainoa 5G-verkoissa käytetty taajuusalue. Matalammalla taajuudella verkko yltää tulevaisuudessa jopa 10 kilometrin päähän tukiasemasta, joten sen avulla 5G-yhteydet voidaan tarjota myös harvaan asutuille seuduille. Taajuusalueen käyttöönoton myötä 5G-liittymäasiakas saattaakin havaita puhelimessaan 5G-ikonin maantieteellisesti aiempaa paljon laajemmilla alueilla ja kattavammin sisätiloissa.

”Vaikka 5G-yhteys toimii tietysti nopeammin korkeammalla taajuudella, on 5G:n ja 4G:n välinen ero matalallakin taajuudella usein selvä. Vaikka matalalla taajuudella ei päästä korkean taajuuden tapaan gigatason datanopeuksiin, pystymme 5G-päivityksellä parantamaan huomattavasti haja-asutusalueidenkin verkkoyhteyksiä", Laari jatkaa.

Oman kotinsa mobiililaajakaistaa voikin haja-asutusalueilla parantaa merkittävästi ulkoseinään asennettavalla 5G-modeemilla, vaikka koti ei sijaitsisikaan 3,5 GHz:n 5G-alueella. Ulkomokkula itse asiassa parantaa yhteyden toimintavarmuutta niin 4G- kuin 5G-verkossakin ja mahdollistaa näin parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Kiinteästi asennettavat 5G-modeemiratkaisut ovatkin kasvattaneet suosiotaan merkittävästi kuluneen vuoden aikana.

Myös 5G-mobiililiittymien myynti on kiihtynyt vuoden mittaan selvästi, mikä näkyy myös 5G-puhelinten kasvaneissa myyntimäärissä. DNA:n marraskuun myydyimpien puhelinten joukossa jo lähes kaikki puhelimet olivat 5G-mallisia. Vain kaksi laitetta TOP15-listalta oli enää 4G-puhelimia, ja niiden osuus laitemyynnistä on laskenut koko vuoden. Muutos on ollut nopea, sillä vielä tammikuussa alle puolet myydyimmistä puhelimista oli 5G-kykyisiä.

Alueellisesti etenevän 5G-rakennusprojektin lisäksi DNA seuraa mobiiliverkkonsa käyttömääriä ja kapasiteetin riittävyyttä jatkuvasti. Statistiikan perusteella verkkoa uudistetaan myös tarvelähtöisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhoja tukiasemia vaihdetaan 5G-kykyisiksi nimenomaan siellä, missä tarve lisänopeuksille tai -kapasiteetille on suurin. Uuden tukiasematekniikan myötä myös 4G-nopeudet ja -käyttökokemus paranevat.

DNA:n 5G-palveluita voi käyttää jo seuraavilla 139 paikkakunnalla:

Akaa, Alajärvi, Alavus, Asikkala, Askola, Aura, Espoo, Eura, Eurajoki, Forssa, Haapavesi, Hanko, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsinki, Hollola, Hyvinkää, Hämeenkyrö, Hämeenlinna, Ii, Ikaalinen, Ilmajoki, Inari, Inkoo, Isokyrö, Janakkala, Joensuu, Jokioinen, Joroinen, Juupajoki, Jyväskylä, Jämsä, Järvenpää, Kaarina, Kangasala, Kankaanpää, Karkkila, Kaskinen, Kauhajoki, Kauhava, Kauniainen, Kaustinen, Kemiönsaari, Kerava, Kirkkonummi, Kittilä, Kokemäki, Kokkola, Kolari, Kouvola, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuopio, Kurikka, Kuusamo, Kärkölä, Lahti, Laihia, Lapua, Laukaa, Lempäälä, Leppävirta, Lieto, Liminka, Lohja, Loimaa, Loppi, Luhanka, Luoto, Masku, Merikarvia, Muhos, Mynämäki, Mäntsälä, Mänttä-Vilppula, Naantali, Nakkila, Nivala, Nokia, Nousiainen, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Oulu, Padasjoki, Paimio, Parainen, Pedersören kunta, Pertunmaa, Pieksämäki, Pietarsaari, Pirkkala, Pori, Porvoo, Punkalaidun, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytyä, Raahe, Raasepori, Raisio, Rantasalmi, Rauma, Riihimäki, Rusko, Saarijärvi, Salo, Sastamala, Savonlinna, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sipoo, Siuntio, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tampere, Teuva, Turku, Tuusula, Ulvila, Uusikaarlepyy, Uusikaupunki, Vaasa, Valkeakoski, Vantaa, Varkaus, Vehmaa, Vesilahti, Vihti, Virrat, Ylivieska, Ylöjärvi ja Äänekoski.

Osalla paikkakunnista 5G-verkon peitto kattaa laajasti keskusta- ja taajama-alueet, mutta toisaalla verkko on edelleen hyvin paikallinen. Oman asuinalueensa tilanteen näkee helpoiten DNA:n 5G-kartasta osoitteessa www.dna.fi/5G. Kartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi uusimmat päivitykset eivät ehkä vielä näy. Myöskään 700 MHz:n taajuusalueen 5G-verkko ei tvielä oistaiseksi näy peittokartassa, mutta on tulossa lähiaikoina mukaan.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n 5G-peittokartta: https://www.dna.fi/5G

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n kesäkuun 2022 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet – lasten kellopuhelimet hyppäsivät myydyimpien listalle1.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelimiksi ja varapuhelimiksi hankittavat 4G-puhelimet nousivat toukokuun tavoin myös kesäkuussa myydyimpien puhelinten listalle. Kesällä puhelinta ostettaessa korostuvat myös näytön ominaisuudet, akunkesto ja vedenkestävyys. Lapsille suunnatut Xplora-kellopuhelimet nousivat komeasti DNA:n kesäkuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle. ASUS nappasi puolestaan eniten listasijoituksia myydyimpien tietokoneiden listalla.

Yhteisverkossa uusi 5G-taajuusalue käyttöön kesän aikana – paremmat yhteydet festareille, mökkireissuille ja matkoille29.6.2022 09:40:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut kattavaa 5G-verkkoa Saimaan alueelle. Uusi nopeampi verkko toimii jo muun muassa Juvalla, Parikkalassa, Punkaharjulla, Puumalassa, ja Sulkavalla. Työn myötä myös alueen 4G-yhteydet ovat parantuneet. Uusi nopeampi verkko helpottaa kesän viettoa alueella tuoden varmemmat yhteydet festareille, mökeille ja kesämatkailuun.

A storm front is approaching Finland, should we unplug everything? Expert explains when such precautions are an overreaction and when not28.6.2022 14:20:00 EEST | Press release

Heavy rains, lightning and thunderstorms are expected to hit the western and southern parts of Finland during Tuesday and Wednesday. Many were taught as children that in the event of thunder, electrical equipment, phones and modems must be unplugged, but are the old instructions still valid? Sami Aavikko, CEO of DNA Store, says that in rural areas, you should still follow the advice, although in urban areas the measure is mainly useful as something that strengthens your sense of security.

Ukkosrintama lähestyy Suomea, täytyykö töpselit ottaa irti seinästä? Asiantuntija kertoo, milloin varotoimenpide on ylireagointia ja milloin ei28.6.2022 14:20:00 EEST | Tiedote

Rankkasateiden, salamoiden ja ukkospuuskien ennakoidaan iskevän Suomen länsi- ja eteläosiin vielä tiistain ja keskiviikon aikana. Monelle on lapsena opetettu, että ukkosella sähkölaitteet ja puhelin tai modeemi täytyy ottaa seinästä irti, mutta pitävätkö vanhat ohjeet yhä paikkansa? DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko kertoo, että maaseudulla neuvosta kannattaa yhä ottaa vaarin, joskin kaupunkialueilla toimenpiteestä on hyötyä lähinnä turvallisuudentunteen vahvistajana.

DNA's and SOS Children's Village's popular fairy tale series continues23.6.2022 10:00:00 EEST | Press release

SOS Children’s Village and DNA publish two new fairy tales in their common fairy tale series. The new fairy tales are intended to draw attention to the facts that steady everyday life and being safely together with adults close to you is the greatest celebration for a child. The Satuillaan fairy tale series started as a cooperation between DNA and SOS Children's Village in 2019. The fairy tales are very popular: together they have now more than half a million listening sessions, and they still gain more than one thousand listening session monthly.