DNA:n asiakkaat maailman kärjessä liittymäkohtaisessa mobiilidatan käytössä

Tefficientin uusimman raportin* mukaan DNA:n asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa koko maailmassa.

DNA:n liittymäkohtainen tiedonsiirtomäärä jatkaa edelleen kasvuaan.

Kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla DNA:n liittymäkohtainen mobiilidatamäärä on 23,5 gigatavua per liittymä, mikä Tefficientin tuoreen raportin mukaan on maailman tämän hetken kärkilukema. Parhaimmillaan tuolla datamäärällä katsoo joko jopa 55 tuntia videosisältöä tai noin 18 tuntia korkeatasoista teräväpiirto- eli HD-sisältöä.

DNA:n liittymäkohtainen tiedonsiirtomäärä jatkaa edelleen kasvuaan: Vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla se oli noin 19,8 gigatavua per kuukausi, ja koko vuodelta 2018 jo 20,8 gigatavua per kuukausi. Vuonna 2017 DNA:n liittymäkohtainen mobiilidatakäyttö oli 15,9 gigatavua per kuukausi.

"Mobiilidata on suosittua, kun verkot ja laitteet kehittyvät koko ajan paremmiksi ja hinnoittelu on järkevää. Uskon kasvun jatkuvan pitkälle tulevaisuuteen, sillä uusia 4G-tilaajia tulee verkkoon tasaiseen tahtiin, mobiiliverkko on koko ajan tärkeämpi internetpalveluiden yhteysalustana, ja palvelut kehittyvät dataintensiivisemmiksi. Jatkossa 5G-tekniikan ja entistä laadukkaampien verkkopalveluiden tarjonta tulee edelleen lisäämään datan käyttöä", toteaa DNA:n radioverkoista vastaava johtaja Jarkko Laari.

DNA:n edistyksellinen verkkoteknologia mahdollistaa sen, että sähkönkulutus vähenee suhteellisesti, vaikka mobiilidatan käyttö koko ajan kasvaa.

"Mahdollisimman suuri energiatehokkuus koko verkossamme on meille tärkeää. Esimerkiksi kaikki suoraan ostamamme sähkö on tuotettu uusiutuvilla energianlähteillä", Laari sanoo.

Suurin osa mobiiliverkossa siirretystä datasta muodostuu erilaisten videopohjaisten palveluiden kuten YouTuben ja Netflixin käytöstä.

*Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka uusin raportti on ladattavissa täällä: https://tefficient.com/mobile-data-operators-1h-2019/

Jarkko Laari, johtaja, radioverkot, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n liittymäkohtainen tiedonsiirtomäärä jatkaa edelleen kasvuaan.

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.