DNA:n elokuun 2021 myydyimmät puhelimet ja älykellot – listoilla syksyn uutuusmalleja

Syksyn laitelanseerauksien ja 5G-verkon kasvun myötä kuluttajien kiinnostus lisääntyy uusia laitteita kohtaan. Älypuhelinten listalta löytyi elokuussa uutuuksien ja 5G-laitteiden lisäksi myös kestosuosikkimalleja. Kellolistalle ponkaisi jo kaksi mobiiliteknologialla varustettua uutuusmallia.

DNA:n myydyimmäksi puhelimeksi nousi elokuussa Samsung Galaxy A52 5G, josta on ollut läpi kesän yksi DNA:n kysytyimmistä puhelinmalleista. Suosikki-Samsungin päivitetty malli, Samsung Galaxy A52s 5G, tullaan oletettavasti näkemään myydyimpien laitteiden listalla tulevina kuukausina. Toisen sijan elokuun listalla otti heinäkuun myydyin puhelin Apple iPhone 12 5G.

”5G-puhelimet ovat kesän aikana ottaneet hallitsevan aseman älypuhelinmyynnissä – DNA:lla 70 % myydyistä puhelimista on 5G-malleja. Uusinta teknologiaa tarjoavien laitteiden myyntiä on vauhdittanut DNA:n laaja 5G-puhelinvalikoima ja jo yli 2,4 miljoona ihmistä kattava DNA:n 5G-verkko. Laitteet myös saavuttavat nopeammat yhteydet ja paremman kuuluvuuden 4G-verkon alueella”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Joidenkin puhelin- ja kellolaitemallien kohdalla on ollut loppukesästä nähtävissä globaalin komponenttipulan aiheuttamia saatavuusongelmia. Esimerkiksi heinäkuussa DNA:n toiseksi myydyimmäksi laitteeksi noussut Xiaomi Redmi Note 10 5G on tippunut saatavuuden vuoksi elokuussa listan loppupäähän sijalle 13. Laajassa kuvassa DNA:n myymien laitteiden saatavuus on kansainvälisistä tuotantohaasteista huolimatta ollut hyvä ja laitteita löytyy hyvin niin kaikista DNA Kaupoista kuin DNA:n nettikaupastakin.

DNA:n elokuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalla on havaittavissa paluu arkeen ja oman aktiivisuuden ja hyvinvoinnin seurannan lisääntyminen. Honorin Band 5 -aktiivisuusranneke nousi listan myydyimmäksi laitteeksi. Listan toiset kärkipaikat menivät aikaisemmilta kuukausilta tutuille malleille: Samsung Galaxy Active 2 eSim-kellomallille sekä Honorin uudemmalle aktiivisuusrannekemallille Honor Band 6.

Mobiiliteknologialla varustetut uutuusmallit Huawei Watch 3 Pro LTE ja Samsung Galaxy Watch4 4G nousivat listalle heti julkaisunsa jälkeen. eSim-ominaisuus tarjoaa kelloille uusia käyttötarkoituksia ja mahdollisuuksia olla tavoitettavissa eri keinoin.

Laitemarkkinan syksystä odotetaan mielenkiintoista

”Syksy on tavanomaiseen tapaan uusien kiinnostavien laitelanseerausten aikaa. Ne laajentavat DNA:n laitevalikoimaa entisestään. Puhelimien osalta OnePlus avasi sesongin heinäkuun lopussa uudella Nord 2 5G -mallillaan, joka on edeltäjänsä tavoin saavuttanut suosiota. Samsung taas lanseerasi elokuussa uudet taittuvat Galaxy Z -sarjan mallit, jotka ovat ennakkomyyneet myös DNA:lla ennätyksellisen hyvin. Uutuuksia on loppukesästä nähty myös Nokialta, Sonyltä ja Motorolalta. Syksy on tuonut myös kellomarkkinaan uusia tuulia: DNA:n elokuun myydyimpien kellojen listalle nousi eSim-yhteydellisten Huawei Watch 3 Pro sekä Samsung Galaxy Watch 4 -uutuudet. Muiltakin valmistajilta odotetaan uusia laitelanseerauksia lähiviikkojen aikana. Tulossa on siis erittäin mielenkiintoinen loppuvuosi sekä mobiililaitteiden että kellojen osalta”, Aavikko ennustaa.

DNA:n myydyimmät puhelimet elokuussa 2021

1. (4.) Samsung Galaxy A52 5G *)
2. (1.) Apple iPhone 12 5G *)
3. (12.) OnePlus Nord N100
4. (7.) Xiaomi Redmi 9C NFC
5. (5.) Samsung Galaxy A21s
6. (10.) OnePlus Nord N10 5G *)
7. (3.) Apple iPhone 11
8. (-) Samsung Galaxy A32 5G *)
9. (-) Samsung Galaxy S20 FE 5G *)
10. (-) OnePlus Nord 2 5G *)
11. (-) Samsung Galaxy A22 5G *)
12. (6.) OnePlus Nord CE 5G *)
13. (2.) Xiaomi Redmi Note 10 5G *)
14. (11.) Apple iPhone 12 mini 5G *)
15. (9.) Apple iPhone SE (2. sukupolvi)

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) 5G-puhelin

DNA:n myydyimmät älykellot ja aktiivisuusrannekkeet elokuussa 2021

1. (5.) Honor Band 5 *)
2. (1.) Samsung Watch Active2
3. (7.) Honor Band 6 *)
4. (2.) Apple Watch Series 6 GPS
5. (3.) Huawei Watch GT 2
6. (4.) Apple Watch SE GPS
7. (6.) Apple Watch 6 GPS + Cellular
8. (-) Honor Magic Watch 2
9. (10.) Apple Watch SE GPS + Cellular
10. (12.) Samsung Galaxy Fit2 *)
11. (-) Apple Watch Series 3 GPS
12. (9.) Huawei Watch Fit *)
13. (-) Huawei Watch 3 Pro
14. (13.) Huawei Watch GT 2 Pro
15. (-) Samsung Galaxy Watch4 4G

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) Aktiivisuusranneke

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Lisäksi DNA julkaisee myydyimmät tietokoneet -seurannan jokaisen kvartaalin lopussa samassa yhteydessä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät täältä.

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 942 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Sami Aavikko

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

In August 2021, DNA announced that it is closing its 3G network in Finland, bringing an end to an era of one mobile technology. Few people know that the reason behind Finland being able to abandon old forms of technology and quickly adopt new ones is a special Finnish characteristic that was once made fun of abroad. The jokes have transformed into wonder: how is a small northern country able to do this? The answer can be found in Finland’s long history with mobile and network technology and an exceptional pricing model.

Kun 4G otettiin käyttöön, suomalaisille naureskeltiin maailmalla – DNA:n johtaja kertoo, kuinka nauru muuttui lopulta ihmettelyksi ja miksi Suomi on nyt 5G:n edelläkävijä – ja luopumassa vanhasta teknologiasta15.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA ilmoitti elokuussa 2021 ajavansa 3G-verkkonsa alas Suomessa ja samalla yksi mobiiliteknologian aikakausi tulee päätökseen. Harva kuitenkaan tietää, että syy siihen, miksi Suomessa voidaan luopua vanhasta teknologiasta ja ottaa nopeasti käyttöön uutta, johtuu suomalaisesta erityispiirteestä, jolle aikoinaan maailmalla jopa naureskeltiin. Nyt nauru on muuttunut ihmettelyn aiheeksi: kuinka yksi pieni pohjoinen maa oikein pystyy tuohon? Syyt löytyvät Suomen mobiili- ja verkkoteknologian pitkästä historiasta sekä poikkeuksellisesta hinnoittelumallista.

DNA tutki: tässä ovat suomalaisten suoratoistosuosikit – kaksi selkeästi ylitse muiden9.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Netflix on selkeästi suomalaisten eniten käyttämä maksullinen suoratoistopalvelu, kertoo DNA:n teettämä tutkimus. Maksuttomista palveluista Yle Areenalla on vankka asema, ja se peittoaa suosiossa jopa YouTuben. Suomalaiset ovat myös ahkeria suoratoistopalveluiden tilaajia, sillä viidesosalla on käytössään vähintään kolme maksullista palvelua ilmaisten lisäksi.

DNA's 5G coverage includes half of Finns and 114 towns – the new locations are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Press release

The coverage of DNA's 5G network already includes 50% of Finnish residences, i.e. almost 2.8 million people, in a total of 114 different towns. The most recent locations connected to the network are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski. With regional expansions and an improved range of 5G devices, the strong growth of the popularity of 5G services continues.

DNA:n 5G-peitto kattaa puolet suomalaisista – paikkakuntia jo 114, uusina Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon peittoalue kattaa jo 50 % suomalaisten asuinpaikoista, eli lähes 2,8 miljoonaa ihmistä, yhteensä 114 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski. Aluelaajennusten ja parantuneen 5G-laitevalikoiman myötä 5G-palveluiden suosio on edelleen selvässä kasvussa.