DNA:n heinäkuun 2021 myydyimmät puhelimet ja älykellot – koulujen alku kiihdytti puhelinten myyntiä

DNA:n heinäkuun myydyimpien puhelimien listaa piti hallussaan neljä laitevalmistajaa – Apple, Samsung, Xiaomi ja OnePlus. Älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalla oli laajasti eri valmistajien malleja, mutta kärkipaikkaa piti eSIM-ominaisuudella varustettu Samsungin älykello. Koulujen alku nosti myös edullisemman hintapisteen älypuhelimia listasijoituksissa ylöspäin, minkä lisäksi kuluttajien kiinnostus 5G-puhelimiin jatkui.

Heinäkuussa puhelinten kysyntää on vauhdittanut sekä lomakausi että koulujen alkaminen. Loppukesä on oivaa aikaa koulutiensä aloittaville lapsille ja heidän vanhemmilleen harjoitella yhdessä lapsen puhelimenkäyttöä, käydä läpi yhteisiä pelisääntöjä ja tietoturvallista puhelimenkäyttöä ennen koulujen alkamista.

”Ensipuhelimen hankinta on nyt hyvin ajankohtaista perheille, joissa lapsen koulutie aloitetaan syksyllä. Tämä näkyi DNA:n heinäkuun myydyimpien puhelinten listalla edullisempien mallien listasijoituksien paranemisella. Myös koululaistutkimuksestamme selviää, että puhelin hankitaan viimeistään koulujen alun yhteydessä, sillä 81 prosentilla 7-vuotiaista ja 99 prosentilla 8-vuotiaista on oma puhelin. Sen lisäksi, että puhelin helpottaa perheen välistä yhteydenpitoa, tutkimuksemme mukaan sen koetaan kehittävän myös lapsen digitaitoja, tiedonhakukykyä ja oppimista. Yhteinen harjoittelu takaa lapselle turvallisemman ja mukavamman puhelimenkäytön”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Kuluttajien kiinnostus myös 5G-puhelimia kohtaan jatkui. DNA:n heinäkuun myydyimpien puhelinten listan ykköspaikan otti Applen 12-sarjan 5G-puhelin, ja listan toiseksi nousi Xiaomin Redmi Note 10 5G. Koulun alku on vauhdittanut myös edullisempien puhelinmallien myyntiä, kun esimerkiksi Samsungin Galaxy A21s kiipesi heinäkuussa viidennelle sijalle.

”5G-puhelimet ovat olleet heinäkuussa kysyttyjä, mitä on varmasti vauhdittanut myös 5G-verkkojen aktiivinen rakennuttaminen – esimerkiksi DNA:n 5G-verkko kattaa jo 43 % suomalaisista. DNA:n heinäkuun myydyimmäksi puhelimeksi ponkaisi Applen iPhone 12 5G ja toiseksi nousi Xiaomin Redmi Note 10 5G-puhelin. 5G-verkkoja on päivitetty myös suosituille mökkipaikkakunnille, jolla on varmasti ollut vaikutusta myös 5G-laitteiden kysyntään kesällä”, Aavikko toteaa.

DNA:n heinäkuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listan kärkipaikkaa piti mobiiliyhteydellä varustettu Samsungin Watch Active2 -älykello. DNA Multi-SIM -lisäpalvelun avulla kelloa voi käyttää puheluihin, kartanlukuun tai musiikinkuunteluun, vaikka puhelimen jättäisi esimerkiksi lenkin ajaksi kotiin. Toista sijaa listalla piti Applen uusin Watch Series 6 GPS -malli ja kolmantena Huawein Watch GT 2. Listalta löytyy myös hyvin monipuolisesti eri valmistajien tuotteita monenlaisiin käyttötarpeisiin.

”Mobiiliyhteyksillä varustetut älykellot kasvattavat suosiotaan helppokäyttöisyyden vuoksi. Mobiiliyhteydellä varustettu Samsung Watch Active2 -älykello pitikin DNA:n myydyimpien älykellojen ja -rannekkeiden listan ykköspaikkaa. Valikoimastamme löytyy myös laajasti erilaisiin tarpeisiin sopivia kellomalleja. Niiden ominaisuuksiin kannattaa tutustua asiantuntevan ammattilaisen avulla esimerkiksi DNA Kaupoissa tai DNA Nettikaupassa”, Aavikko kertoo.

DNA:n myydyimmät puhelimet heinäkuussa 2021

1. (4.) Apple iPhone 12 5G *)
  2. (11.) Xiaomi Redmi Note 10 5G *)
  3. (3.) Apple iPhone 11
  4. (5.) Samsung Galaxy A52 5G *)
  5. (1.) Samsung Galaxy A21s
  6. (-) OnePlus Nord CE 5G *)
  7. (8.) Xiaomi Redmi 9C NFC
  8. (-) Samsung Galaxy A12
  9. (10.) Apple iPhone SE (2. sukupolvi)
  10. (13.) OnePlus Nord N10 5G *)
  11. (15.) Apple iPhone 12 mini 5G *)
  12. (6.) OnePlus Nord N100
  13. (7.) Samsung Galaxy A42 5G *)
  14. (-) Samsung Galaxy A52 LTE
  15. (-) Samsung Galaxy A51

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.

*) 5G-puhelin

DNA:n myydyimmät älykellot ja aktiivisuusrannekkeet heinäkuussa 2021

1. (1.) Samsung Watch Active2
  2. (2.) Apple Watch Series 6 GPS
  3. (7.) Huawei Watch GT 2
  4. (6.) Apple Watch SE GPS
  5. (3.) Honor Band 5 *)
  6. (5.) Apple Watch 6 GPS + Cellular
  7. (4.) Honor Band 6 *)
  8. (9.) Samsung Galaxy Watch 3
  9. (11.) Huawei Watch Fit *)
  10. (8.) Apple Watch SE GPS + Cellular
  11. (14.) Honor Watch GS Pro
  12. (10.) Samsung Galaxy Fit2 *)
  13. (7.) Huawei Watch GT 2 Pro
  14. (-) Suunto 7
  15. (15.) OnePlus Watch

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.

*) Aktiivisuusranneke

DNA:n vuotuinen koululaistutkimus selvittää 5–16-vuotiaiden lasten ja nuorten puhelimen hankintaa ja käyttötarkoituksia sekä puhelimen käyttöön liittyviä ilmiöitä. Tutkimuksen toteutti Nepa Insight Oy. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 1004 ikäryhmässä 5–16-vuotiaiden lasten vanhempaa/huoltajaa. Tiedonkeruu tapahtui helmikuussa 2021 Nepan online-paneelissa.

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Lisäksi DNA julkaisee myydyimmät tietokoneet -seurannan jokaisen kvartaalin lopussa samassa yhteydessä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät täältä.

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 942 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

In August 2021, DNA announced that it is closing its 3G network in Finland, bringing an end to an era of one mobile technology. Few people know that the reason behind Finland being able to abandon old forms of technology and quickly adopt new ones is a special Finnish characteristic that was once made fun of abroad. The jokes have transformed into wonder: how is a small northern country able to do this? The answer can be found in Finland’s long history with mobile and network technology and an exceptional pricing model.

Kun 4G otettiin käyttöön, suomalaisille naureskeltiin maailmalla – DNA:n johtaja kertoo, kuinka nauru muuttui lopulta ihmettelyksi ja miksi Suomi on nyt 5G:n edelläkävijä – ja luopumassa vanhasta teknologiasta15.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA ilmoitti elokuussa 2021 ajavansa 3G-verkkonsa alas Suomessa ja samalla yksi mobiiliteknologian aikakausi tulee päätökseen. Harva kuitenkaan tietää, että syy siihen, miksi Suomessa voidaan luopua vanhasta teknologiasta ja ottaa nopeasti käyttöön uutta, johtuu suomalaisesta erityispiirteestä, jolle aikoinaan maailmalla jopa naureskeltiin. Nyt nauru on muuttunut ihmettelyn aiheeksi: kuinka yksi pieni pohjoinen maa oikein pystyy tuohon? Syyt löytyvät Suomen mobiili- ja verkkoteknologian pitkästä historiasta sekä poikkeuksellisesta hinnoittelumallista.

DNA tutki: tässä ovat suomalaisten suoratoistosuosikit – kaksi selkeästi ylitse muiden9.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Netflix on selkeästi suomalaisten eniten käyttämä maksullinen suoratoistopalvelu, kertoo DNA:n teettämä tutkimus. Maksuttomista palveluista Yle Areenalla on vankka asema, ja se peittoaa suosiossa jopa YouTuben. Suomalaiset ovat myös ahkeria suoratoistopalveluiden tilaajia, sillä viidesosalla on käytössään vähintään kolme maksullista palvelua ilmaisten lisäksi.

DNA's 5G coverage includes half of Finns and 114 towns – the new locations are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Press release

The coverage of DNA's 5G network already includes 50% of Finnish residences, i.e. almost 2.8 million people, in a total of 114 different towns. The most recent locations connected to the network are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski. With regional expansions and an improved range of 5G devices, the strong growth of the popularity of 5G services continues.

DNA:n 5G-peitto kattaa puolet suomalaisista – paikkakuntia jo 114, uusina Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon peittoalue kattaa jo 50 % suomalaisten asuinpaikoista, eli lähes 2,8 miljoonaa ihmistä, yhteensä 114 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski. Aluelaajennusten ja parantuneen 5G-laitevalikoiman myötä 5G-palveluiden suosio on edelleen selvässä kasvussa.